از سوی انجمن بوم و سرود شهرستان آمل جشن و آیین تیرماه سیزده شو در آمل برگزار شد.

مدیر انجمن بوم و سرود شهرستان آمل شب گذشته در محوطه مشایی‌تکیه آمل با اشاره به اینکه این جشن هر ساله در شب دوازدهم آبان‌ماه برگزار می‌شود، گفت: به دلیل ایام شهادت در آخر هفته این روز برای برگزاری انتخاب شد.

حشمت‌الله ایاز با بیان اینکه این جشن بازمانده از جشن و پایکوبی مردم ایران و طبرستان است، اظهار داشت: به‌واسطه مجاهدت آرش کمانگیر در انداختن تیر از کمان و تعیین حدود و سرحد ایران و توران این جشن برگزار می‌شود.
وی با اعلام اینکه تیرماه سیزده‌شو شب شهادت آرش کمانگیر نیز هست، افزود: اگرچه شهادت وی برای مردم گران است، اما به پاس رشادت‌هایش این شب را جشن می‌گیرند.
ایاز با تاکید بر اینکه این شب با رسوم خاصی برگزار می‌شود، گفت: در این شب تلاش کردیم با اجرای این آیین‌ها در میان بازار و محلات و میان مردم بار دیگر این خاطرات و آیین‌ها را برای مردم زنده کنیم.
وی یادآور شد: در این شب آیین‌های ویژه‌ای مانند لا‌ل‌بازی، شال‌اندازی، آب‌پاشی و شعرخوانی و جشن‌ و پایکوبی برگزار می‌شود.
ایاز با بیان اینکه لال‌بازی شناخته شده‌ترین آیینی است که در تیرماه سیزده‌ شو برگزار می‌شود، تصریح کرد: در این شب افرادی که مردم آنان را برای خود خوش‌یمن می‌دانند با پوشیدن لباس‌های مبدل مانند لال‌ها حرف نمی‌زنند با چوبی که در دست دارند به در خانه‌ها می‌روند و از مردم انعام می‌گیرند.
وی افزود: مردم در این شب به این افراد انعام می‌دهند و با برنامه‌هایی سعی در شاد کردن مردم دارند.
یکی از اساتید تاریخ پژوه آمل نیز در این مراسم با اعلام اینکه هر آنچه که توسط مردم به نام این جشن انجام می‌شود نشانه نجومی دارد، یادآور شد: این‌ها اسطوره‌های یونانی نیست و واقعیت دارند.
نصرالله هومند با بیان اینکه آرش دینیار یکی از سرداران بزرگ ایران بود که برای دفاع از ایرانی که 9 میلیون کیلومتر مساحت داشت جان خود را از دست داد، یادآور شد: تاریخ ایران از زمان فریدون و از زمان 44 هزار و 700سال پیش آغاز می‌شود.
وی با اعلام اینکه 3 هزار و 737 سال تحویل برگزار کرده‌ایم، اذعان داشت: این چنین تحویلی تا کنون در هیچ جای کره زمین دیده نشده است.
در این مراسم که با حضور گسترده مردم در بازار شهر آمل برگزار شد، برنامه‌های شاد و مفرح به همراه آیین‌های این روز انجام شد.

فارس

2 thoughts on “جشن “تیرماه سیزده شو” در تکیه مشایی آمل برگزار شد”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *