صالحي افزود: جمهوري اسلامي ايران از هر اقدامي براي استقرار و آرامش در افغانستان استقبال مي‌كند و در عين حال معتقديم براي اتخاذ تدابير امنيتي و كمك به صلح و ثبات در افغانستان نقش كشورهاي منطقه و كشورهاي همسايه كليدي و مهم است.

علي‌اكبر صالحي ـ وزير امور خارجه ايران ـ در اجلاس بين‌المللي استانبول پس از ابراز هم‌دردي نسبت به زلزله اخير در شرق تركيه گفت:‌ اميد است اين نشست ضمن توجه به واقعيت جديد افغانستان مكمل ابتكارات گذشته بوده و زمينه‌ همكاري موثر بين كشورهاي منطقه و دولت افغانستان را در جهت منافع و مصالح مردم بزرگ اين كشور فراهم كند.

به گزارش ايسنا، او ادامه داد: هرگامي كه در جهت ثبات و امنيت در افغانستان برداشته مي‌شود نه تنها يك پيشرفت براي دولت و مردم افغانستان محسوب مي‌شود بلكه حركتي در جهت صلح و امنيت منطقه‌يي و جهاني است و جمهوري اسلامي ايران كه همواره از ناامني و بي‌ثابتي در افغانستان در رنج بوده است هر تحولي در اين راه را پيشرفتي براي امنيت منطقه‌يي و امنيت ملي خود تلقي مي‌كند.

صالحي افزود: جمهوري اسلامي ايران از هر اقدامي براي استقرار و آرامش در افغانستان استقبال مي‌كند و در عين حال معتقديم براي اتخاذ تدابير امنيتي و كمك به صلح و ثبات در افغانستان نقش كشورهاي منطقه و كشورهاي همسايه كليدي و مهم است در اين ارتباط جمهوري اسلامي ايران تاكنون باني نشست سه جانبه سران و ديگر مقامات پاكستان و افغانستان بوده و در نشست‌هاي بين‌المللي و منطقه‌يي درباره افغانستان مشاركت كرده است.

وزير امور خارجه كشورمان با ابراز نگراني ايران نسبت به افزايش ناامني، خشونت، كشته شدن انسان‌هاي بي‌گناه و نقض حقوق بشر توسط نيروهاي خارجي در افغانستان اضافه كرد: رشد و نهادينه شدن تروريست، افزايش توليد و قاچاق مواد مخدر، جرايم فزاينده سازمان يافته، كشتار وسيع غيرنظاميان و تخريب شهرها و روستاها از نتايج برنامه‌هاي نسنجيده و مخرب ناتو و آمريكا در اين كشور بوده كه همه آن‌ها تهديدات امنيتي جدي براي منطقه و جهان محسوب مي‌شوند. خطرات گسترده از توليد مواد مخدر و مصرف آن، ‌ايده‌هاي ارزشمند بشر براي صلح جهاني را به طور جدي تهديد مي‌كند. تجربه جمهوري اسلامي ايران براي مقابله همه جانبه با اين بلاي خانمان‌سوز به درستي اثبات مي‌كند كه يك كشور به تنهايي قادر به مقابله با ابعاد گسترده اين فاجعه نيست. مبارزه با قاچاق مواد مخدر نيازمند يك اهتمام كامل بين‌المللي است. ايران در مبارزه با مواد مخدر در سال‌هاي اخير هزينه‌هاي بسيار بالايي را متحمل شده است.

او با بيان اين كه تروريسم يك چالش جهاني است اضافه كرد: مبارزه با تروريسم نيازمند مشاركت تمامي اعضاي جامعه بين‌المللي و اتخاذ يك رهيافت جهاني است در اين راستا بود كه اجلاس بين‌المليل مبارزه با تروريسم سال گذشته در ايران برگزار شد و تداوم آن خواهد توانست نقش قابل توجهي در اين مبارزه ايفا كند. به اعتقاد ما افراط‌گرايي، تروريسم و خشونت با هيچ فرهنگ،‌مذهب يا مليتي ارتباط ندارد و برخورد با تروريست تنها با راهكار نظامي چاره‌ساز نيست و ضروري نيست كه ريشه‌هاي آن شناسايي و محو شود.

رييس دستگاه ديپلماسي ايران با اشاره به اين كه جمهوري اسلامي ايران پذيرنده بيش از سه ميليون تبعه افغاني است، ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران علاوه بر اجراي طرح ساماندهي اين افراد در پروژه مربوط به مقابله با قاچاق مواد مخدر، تروريسم، قاچاق انسان و كالا و طرح‌هايي كه منجر به ساماندهي امور مرزي و امنيتي افغانستان شود مشاركت فعال داشته و خواهد داشت. بدون شك تنها در پرتو سازنده كشورهاي علاقمند به استقرار صلح و امنيت در افغانستان باز شدن برخي از گره‌هاي كور اين منطقه از جهان امكان‌پذير خواهد بود.

وي با اشاره به توافق ناتو و افغانستان در اجلاس ناتو گفت: در اين اجلاس مقرر شد كه نيروهاي خارجي از سال 2014 از افغانستان خارج شدند و برقراري امنيت در اين كشور را به دست مردم افغانستان بسپارند. جمهوري اسلامي ايران و اكثر كشورهاي صلح طلب از دخيل شدن مردم افغانستان در تامين امنيت اين كشور و خروج نيروهاي خارجي خرسند بوده و اين اقدام را در جهت كاهش تهديدات امنيتي در منطقه مي‌دانم اما متاسفانه شواهد نشان مي‌دهد كه آمريكا جهت تحقق اهداف فرامنطقه‌يي قصد طولاني كردن حضور نظامي خود در افغانستان را داشته و موضوع ريشه‌كني تروريست تنها بهانه‌اي براي حضور نظامي آن در افغانستان و منطقه بوده است. قانونمندسازي پايگاه‌هاي نظامي خارجي با جهت‌گيري كلي دولت افغانستان و جامعه جهاني در مسيرتمركز بر راه‌حل‌هاي صلح‌آميز مغايرت دارد و موجب پايداري افراط‌گرايي و تروريست در منطقه خواهد شد.

صالحي با اشاره به شهادت برهان‌الدين رباني اضافه كرد: اين قبيل ترور‌ها در جهت منافع سياست‌هايي است كه خواهان پيشرفت مذاكرات صلح در افغانستان نيستند و ايده‌هاي خطرناكي چون تجزيه افغانستان را در سر مي‌پرورانند بر اين اساس جمهوري اسلامي ايران استقرار صلح و آشتي در افغانستان از طريق تداوم گفت‌وگوهاي گروه‌هاي افغاني با يكديگر را ممكن مي‌داند و با وجود شهادت اين استاد، ادامه فعاليت شوراي عالي صلح افغانستان كه مورد حمايت رييس‌جمهور اين كشور نيز هست را در تحقق صلح فراگير موثر تلقي مي‌كند و نسبت به طرح‌هايي كه وحدت ملي افغانستان را خدشه‌دار مي‌كنند هشدار مي‌دهد.

او در ادامه با اشاره به مسائل اقتصادي و سياسي منطقه افزود: واضح است كه در جهان امروز مفاهيم امنيت، اقتصاد و توسعه جدا از يكديگر نبوده و با هم پيوند عميق دارند امنيت پايدار هنگامي شكل مي‌گيرد كه توسعه را به همراه داشت و زيربناي توسعه نيز امنيت است. از سوي ديگر درهم تنيدن اقتصادهاي منطقه و ايجاد پيوند ناگسستني بين آن‌ها خود امنيت پايدار را براي منطقه به ارمغان مي‌آورد. جمهوري اسلامي ايران به طور اصولي از گسترش همكاري منطقه براي كمك به توسعه پايدار در افغانستان استقبال مي‌كند. در همين راستا دولت جمهوري اسلامي ايران در چارچوب روابط حسن هم‌جواري براساس تعهدات اجلاس‌هاي توكيو و لندن مشاركت فعالي را در ابعاد گوناگون بازسازي افغانستان بر عهده گرفته و به تعهدات خود در بازسازي اين كشور عمل كرده است.

صالحي اضافه كرد: جمهوري اسلامي ايران علاوه بر كمك‌هاي بلاعوض به دولت افغانستان با اختصاص بخش بيش‌تر از بودجه جاري كشور براي توسعه شبكه راه‌هاي منتهي به مرزهاي مشترك با افغانستان امتداد شبكه‌هاي آب، برق و مخابرات تا مرز افغانستان، افزايش ظرفيت بندر چابهار به عنوان نزديك‌ترين بندر دريايي به خاك افغانستان، ساخت پايانه‌ها، ‌گمركات و به‌سازي تاسيسات در مرز مشترك با افغانستان، ارائه تسهيلات در عوارض و تعرفه گمركي هم‌چنين برقراري پرواز هوايي اقدام كرده است. جمهوري اسلامي ايران معتقد است اراده جدي مردم و مسوولان افغانستان براي رفع مشكلات و نيل به پيشرفت و هم‌چنين امكانات و پتانسيل‌هاي مادي و معنوي موجود در افغانستان خواهد توانست آينده‌اي با ثبات، امن و توسعه يافته‌اي را براي آن كشور تدارك ببيند و اين كشور نقش خود را در صلح، همكاري و پيشرفت منطقه و جهاني ايفا خواهد كرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *