به گزارش اعتماد، اگرچه اين روزها چندان خبري از محمود احمدينژاد نيست اما كنكور كارشناسي ارشد امسال طي هفته گذشته بازهم رييسجمهور پيشين را خواسته يا ناخواسته خبرساز كرد.
داوطلبان كنكور كارشناسي ارشد سال93 رشته «علوم سياسي و روابط بينالملل» امسال با سوالاتي روبهرو شدند كه به رييس دولت نهم و دهم و چگونگي آمدن و قدرت گرفتن او مربوط ميشد.
سوال از تاريخ معاصر ايران در كنكورهاي رشتههاي علوم انساني معمولا به دوران پهلوي دوم، انقلاب اسلامي يا نهايتا دوران سازندگي ختم ميشد، اما سوال از تحولات تاريخ معاصر ايران در فاصله سالهاي 92-84 در كنكور امسال در كنار سوالاتي كه به دوران ابوالحسن بنيصدر، دوره سلطنت پهلوي، رضا شاه و… مربوط ميشد، به نحوي داوطلبان را براي پاسخ سرگردان كرده بود، چراكه به اعتقاد داوطلبان اين سوالات مشابه سوالات گزينش بود و نمونه آن در سالهاي گذشته در كنكورهاي سراسري چندان معمول نبوده است.
دليل پيروزي احمدينژاد در انتخابات 84 با گزينههاي پاسخي همچون، شعارهاي مردمگرايانه و حمايت روشنفكران و هنرمندان، حمايت نهادهاي حكومتي و احزاب اصلاحطلب، سياستهاي انتخاباتي اصولگرايان، شكاف بين اصلاحطلبان، حمايت جبهه پايداري، گروه آبادگران، مجاهدين انقلاب و مراجع تقليد يكي از سوالات كنكور كارشناسي ارشد علوم سياسي بود كه هر چهار گزينه براساس تجزيه و تحليل شخصي داوطلبان ميتوانست پاسخ صحيح باشد.
در سوال ديگري اقدامات احمدينژاد براي توسعه روستاها در كنار اقدامات دولت مصدق، اميني، و شهيد رجايي قرار گرفته بود كه بازهم داوطلبان را براي پاسخ صحيح مردد ميكرد.
نامههاي ارسالي از سوي احمدينژاد به رهبران سياسي موضوع سوال ديگر درس تحولات سياسي اجتماعي از مشروطيت تاكنون بود كه هر چهار گزينه پاسخ در نظر گرفته شده براي اين سوال نيز ميتوانست به نحوي صحيح يا غلط باشد.
آزمون كارشناسي ارشد با يك هفته تاخيري كه به سبب بارش برف و شرايط بحراني در شمال كشور به تعويق افتاده بود، در روزهاي چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه در دو نوبت صبح و بعدازظهر برگزار شد.
داوطلبان در نخستين روز برگزاري اين آزمون به حوزههاي امتحاني مشخص شده رفتند تا سرنوشت سالهاي آينده خود را رقم بزنند، اما خبر نداشتند كه قرار است با چند پرسش عجيب در آزمون سراسري كارشناسي ارشد علوم سياسي و روابط بينالملل روبهرو شوند.
سوالهايي كه شبيه به گزينش بود تا مطرح كردن مسائل تخصصي و علمي. چون هزاران داوطلب ديگر براي شركت در آزمون علوم سياسي و روابط بينالملل راهي اين دانشگاه شدم تا در آزمون شركت كنم. آزمون بر اساس زمان اعلام شده راس 3 بعدازظهر برگزار شد.
با وجود نظم و امنيتي كه قبل و در حين برگزاري آزمون در محيط اين دانشگاه و جلسه برقرار بود اما داوطلبان با پرسشنامهيي داراي چند سوال خاص روبهرو شدند. با كمي دقت ميشد متوجه واكنش داوطلبان به اين پرسشها شد.
واكنشي كه تنها منتهي به نگاهي به دور و بر و ديگر داوطلبان ميشد، چرا كه هيچ كار خاصي از داوطلبان در اين زمينه بر نميآمد و بعد از وقفهيي دوباره مشغول مشكي كردن گزينههاي سفيد ميشدند. اين تعجب حتي بعد از اتمام آزمون هم با آنها همراه بود و از يكديگر در مورد بعضي سوالهاي خاص كه جوابهاي خاصي را ميطلبيد سوال ميكردند اما به هيچ جواب قطعي و درستي دست پيدا نميكردند.
سوالهاي ابهامبرانگيز!
سوالهايي كه بسيار جلبتوجه ميكرد، نه مربوط به دوران قاجار يا پهلوي و نه مربوط به سالهاي اول پيروزي انقلاب اسلامي و بازرگان ميشد، بلكه مربوط به همان فردي ميشد كه محل سكونتش زماني در پاستور بود و اكنون چند صد متري با محل برگزاري آزمون فاصله دارد، «محمود احمدينژاد»! در چندين سوال كنكور ارشد علوم سياسي و روابط بينالملل حضور داشت و سوالها مربوط به روي كار آمدن احمدينژاد، سياستهاي بينالمللي و اقتصادي دولت وي ميشد.
و اما اين سوالهاي ابهامبرانگيز چه بود؟ «اعتماد» توانسته به چند سوال از سوالهايي كه مربوط به احمدينژاد ميشد، دست پيدا كند.
برخي از اين سوالات چنين بودند:
(احمدينژاد گزينهيي در كنار اميني، مصدق و شهيد رجايي) نخستين تلاش جدي براي اصلاح روستاها و بهبود وضعيت روستاييان توسط كدام دولت صورت گرفت؟
گزينههايي كه براي جواب به اين سوال مطرح شده بود از اين قرار بوده است:
دولت مصدق در سال 1331. دولت اميني در سال 1341. دولت احمدينژاد در سال 1384. دولت شهيد رجايي در سال 1359.
عوامل روي كار آمدن احمدينژاد سوال شد.
علت اصلي پيروزي احمدينژاد در انتخابات سال 1384 چه بود؟
گزينههاي جواب:
شعارهاي مردمگرايانه و حمايت روشنفكران و هنرمندان. حمايت نهادهاي حكومتي و حمايت بخشهايي از احزاب اصلاحطلب، سياستهاي انتخاباتي اصولگرايان. شعارهاي مردمگرايانه و شكاف در جبهه اصلاحطلبان. حمايت جبهه پايداري، گروه آبادگران، مجاهدين انقلاب اسلامي و مراجع تقليد.
سوال ديگري كه مطرح شده بود در رابطه با سياست خارجي دولت احمدينژاد بود؛
هدف اصلي دولت نهم از ارسال نامه به رهبران سياسي دنيا…
گزينههاي مورد نظر براي جواب عبارت بودند از؛
ايجاد اتحاديه سياسي، نظامي عليه كشورهاي سلطهگر جهاني. تشويق رهبران كشورهاي جهان به قطع رابطه با اسراييل. تغيير ذهنيت افكار عمومي به نفع جمهوري اسلامي ايران بود. نشان دادن برتري نظامي جمهوري اسلامي ايران نسبت به كشورهاي منطقه خاورميانه.
مطرح شدن اين سوالات و چندين سوال ديگر در كنكور كارشناسي ارشد باعث شده بود تا بعد از كنكور بسياري از داوطلبان از ارائه اين سوالات متعجب باشند و با سردرگمي از ديگران در مورد جوابهايي كه به اين سوالات داده بودند پرس و جو كنند و بعد هم به اين نتيجه برسند كه هيچ داوطلبي پاسخي يكسان با پاسخ آنها نداده است چرا كه بر اساس تحليل، شناخت و گرايش سياسي خود گزينهيي را به عنوان پاسخ صحيح انتخاب كردهاند. روي هر كدام از گزينههايي كه به عنوان پاسخ براي اين سوالات جنجالي مطرح شده بود، ميشود بسيار بحث و گفتوگو كرد.
اين مباحث از آنجا به نتيجه نميرسيد كه در هشت سال گذشته فضاي دانشگاه مطلوب بحث سياسي نبود. در كلاسهاي رشته علوم سياسي، درسهايي چون مباني علم سياست، روابط بينالملل و تاريخ تحولات و… در مورد سياستهاي به كار گرفته شده از سوي محمود احمدينژاد و دولت وي مباحثهيي انجام نميگرفت و اساتيد خود را موظف ميدانستند كه مسائل تخصصي را به دانشجويان آموزش بدهند تا سياستهاي دولتهاي نهم و دهم.