سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: در پی نامه‌ای که از طرف مقامات آمریکایی ارسال شده بود، پاسخی از طرف ایران داده شد و این حق ملت ماست که در اعتراض به این سناریوسازی، دنبال عذرخواهی رسمی طرف آمریکایی باشد.

خبرگزاری فارس: نامه‌ای که بین ایران و آمریکا رد و بدل شد

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت خارجه کشورمان امروز (سه‌شنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به پرسش‌های آنان پاسخ داد.

* جزییات شبکه صادر کننده ویزا در دست بررسی است

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در خصوص مشکل پیش آمده برای ویزای تعدادی از زائران ایرانی در عربستان و اخراج آنها از این کشور، گفت: درباره زائرانی که به خاطر ویزای غیرواقعی دچار مشکل شدند باید عنوان کنیم که زائران بر اساس توافقی که با عربستان صورت گرفته باید روادید خود را از طریق سازمان حج و زیارت دریافت کنند.

وی افزود: تعداد زیادی از مردم ما سال‌ها به انتظار می‌نشینند تا نوبتشان برای انجام فرایض حج فرا برسد و صحیح نیست که خارج از روال سازمان حج، گروه‌هایی تلاش کند تا روادیدی را اخذ و در این مسیر گرفتار مشکلات شوند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: بر اساس اطلاعات ما روادید این تعداد افراد درست نیست و شماره‌ای که باید در ازای روادید در گذرنامه‌هایشان ثبت شود، اشکال دارد.

مهمان‌پرست خاطرنشان کرد: معلوم است که شبکه‌ای برای این افراد ویزای جعلی صادر کرده و جزئیات آن در دست بررسی است.

وی با بیان اینکه تعدادی از این افراد با هواپیمایی که موجود بوده به ایران برگردانده شده‌اند، خاطرنشان کرد: بقیه نیز منتظرند با اولین پرواز به کشور بازگردند.

سخنگوی وزارت خارجه در عین حال یادآور شد که این مسئله مختص زائران ایرانی نیست و زائران کشورهای دیگری هم که ویزای جعلی داشته‌اند از ورودشان به عربستان جلوگیری شده و به کشورشان باز خواهند گشت.

* نامه‌هایی که صالحی ارسال کرد

خبرنگار فارس درباره نامه‌های صالحی به همتایان خود در کشورهای مختلف در خصوص سناریوسازی اخیر آمریکا سؤال کرد که مهمان‌پرست در این باره گفت: سناریوی طراحی شده آمریکایی‌ها برای ایراد اتهام به کشور و ملت ما مسئله‌ای عجولانه، نسنجیده و بی‌پایه و اساس است و ما ایراد این اتهام را صحیح ندانسته و آن را کاملا رد می‌کنیم و برای اطلاع همه کشورها و مسئولان آنها آگاهی لازم را انجام خواهیم داد.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: در نامه‌هایی که توسط آقای صالحی به همتایان خود ارسال شد، توضیح داده شده که اساس ایراد این اتهامات به صورت شتابزده، اهداف خاصی را دنبال می‌کند که شاید مهمترین آن ایجاد اختلاف بین ما و کشورهای منطقه بویژه عربستان و تقویت طرح ایران هراسی است.

*نامه‌ای که بین ایران و آمریکا رد و بدل شد

خبرنگار فارس درباره نامه اعتراض آمیز ایران به آمریکا در خصوص این سناریوسازی نیز سؤال کرد که مهمان‌پرست در این باره گفت: در پی نامه‌ای که از طرف مقامات آمریکایی ارسال شده بود، پاسخی از طرف ایران داده شد و این حق ملت ماست که در اعتراض به این سناریوسازی، دنبال عذرخواهی رسمی طرف آمریکایی باشد.

وی با بیان اینکه ایراد این اتهامات به هیچ وجه صحت ندارد، خاطرنشان کرد: ‌بهتر است آمریکایی‌ها به جای دنبال کردن این سناریوها و مسیر اشتباهی که در سیاست خارجی دنبال می‌کنند، نسبت به اصلاح آن گام بردارند.

* دولت بحرین تغییر جدی ندهد،‌ اتفاق جدید رخ نخواهد داد

خبرنگاری به اقدام دولت بحرین در تمدید مجدد ممنوعیت پروازها به ایران و عراق سؤال کرد که مهمان‌پرست در این باره گفت: در رابطه با بحرین اتفاق جدیدی که نشانگر رویکرد جدید نسبت به مطالبات مردم باشد، مشاهده نکردیم.

وی افزود: ما همچنان توصیه می‌کنیم که راه درست اقتدار کشورها، شنیدن صدای مردم و پاسخ دادن به مطالبات آنهاست و برخورد خشن و سرکوب اعتراضات مردمی نمی‌تواند مشکل را حل کند بلکه وضعیت آن کشور و منطقه را پیچیده‌تر خواهد کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: تا زمانی که تغییر جدی در نوع رفتار با مردم صورت نگیرد، اتفاق جدیدی رخ نخواهد داد.

* استفاده سیاسی و تبلیغاتی از گزارشی که هنوز منتشر نشده است

وی درباره زمزمه‌ها و اخبار منتشر شده در خصوص گزارش آتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای کشورمان اظهار داشت: این زمزمه‌ها و انتشار اخبار نشان می‌دهد که از گزارشی که هنوز منتشر نشده استفاده سیاسی و تبلیغاتی می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: کشورهای مستقل در آژانس مایل نیستند که این نهاد وابسته به سازمان ملل به جای اینکه جایگاه حقوقی خود را دنبال کند، اسیر دست بازی‌های سیاسی قدرت‌های بزرگ شود.

وی اینکه روسیه، چین و کشورهای مستقل آژانس خواستار رفتار عادلانه و بی‌طرفانه این سازمان نسبت به گزارش فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی باشند را طبیعی برشمرد و گفت: این موضوع می‌تواند به تقویت جایگاه حقوقی این نهاد بین‌المللی کمک کند.

مهمان‌پرست ادامه داد: این تلاش‌ها به منظور این است که اجازه داده نشود تا از آژانس به عنوان ابزار سیاسی برای اعمال فشار به ملت‌ها استفاده شود.

*تخلفی صورت گرفته باشد برخورد مناسب صورت می‌گیرد

وی در خصوص شکایت شهردار تهران از سفارت انگلستان به دلیل تخلفات صورت گرفته در باغ قلهک اظهار داشت: پرونده به دستور شهردار تهران به قوه قضائیه ارسال شده که بررسی خواهد شد و چنانچه تخلفی صورت گرفته باشد برخورد مناسب با آن صورت می‌گیرد.

*هیچ محدودیتی برای همکاری دوجانبه تهران و ریاض نیست / اختلاف در خصوص مسائل منطقه

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همچنین در خصوص پیشنهاد نخست‌وزیر قطر برای مذاکره مستقیم مقامات تهران و ریاض اظهار داشت: در رابطه با بحث همگرایی و همکاری منطقه‌ای بین کشورهای منطقه حساس خاورمیانه همیشه تأکید کردیم که این کشورها باید مراقب طراحی‌ها و فتنه‌های مخالفان جهان اسلام و کشورهای منطقه باشند.

به گفته وی تمام طراحی‌ها و سناریوهایی که توسط رژیم صهیونیستی و کشورهایی که منافع این رژیم را اولویت خود در این منطقه می‌دانند، دامن زدن به اختلافات و گمراه کردن مسیری است که منجر به بیرون کردن اشغالگران آمریکایی و متحدان غربی آن از این منطقه می‌شود.

وی با بیان اینکه بین ما و عربستان در روابط دوجانبه هیچ محدودیتی برای همکاری‌ها وجود ندارد، اظهار داشت: تقویت همکاری‌ها می‌تواند طراحی‌های دشمنان منطقه را خنثی کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در عین حال یادآور شد: البته در مورد مسائل منطقه اختلاف نظر وجود دارد و ما نقطه نظرات خود را درباره تحولات منطقه و بیداری اسلامی اعلام کردیم و در رایزنی‌هایمان با همه کشورها نسبت به اشتباهاتی که در این زمینه صورت گرفته، مطالب خود را به آنها منعکس کردیم.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه در مورد تحولات منطقه باید با رایزنی و تبادل نظر اقدامات صحیح را دنبال کرد، اظهار داشت‌: به هیچ وجه نباید به شکلی عمل کنیم که منطقه ما دچار بحران شود و فضای اختلاف بین کشورها بهانه‌ای برای حضور نیروهای فرامنطقه‌ای در منطقه ایجاد کند و یا مجالی به رژیم صهیونیستی بدهد تا به تجاوزات و تعدیات خود ادامه دهد.

*اگر پرونده به ما ارجاع شود پیگیری می‌کنیم

خبرنگاری درباره بازگرداندن خاوری به کشور و اقدامات وزارت خارجه در این باره سؤال کرد که مهمان‌پرست با بیان اینکه پرونده اختلاس 300 میلیاردی در دست قوه قضائیه در حال بررسی است، گفت: ما به عنوان دستگاه سیاست خارجی جدا از اینکه قوه قضائیه نتایج خود را اعلام کند نمی‌توانیم اقدامی را صورت دهیم.

وی افزود: اگر قوه قضائیه به این نتیجه برسد که باید مسئله از طریق وزارت خارجه و نهادهای بین‌المللی پیگیری شود و ما وظیفه مشخصی را در این رابطه داشته باشیم حتما آن را دنبال می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد:‌ ما منتظر نتایج بررسی‌های قوه قضائیه هستیم و بعد از روشن شدن وضعیت افراد مطرح شده اگر محکومیتی باشد و موضوع بازگرداندن آنها به وزارت خارجه ارجاع شود حتما آن را اعلام می‌کنیم.

*همکاری‌های نظامی ایران و روسیه

مهمان‌پرست درباره فروش سیستم‌های نظامی الکترونیکی به ایران توسط روسیه که سؤال یکی از خبرنگاران بود، اظهار داشت: روابط خوبی بین ما و روسیه برقرار است و این همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله در زمینه همکاری‌های نظامی ادامه دارد. این روال به صورت طبیعی دنبال می‌شود و اگر جزئیاتی مربوط به همکاری‌ها در آینده به صورت دقیق‌تر مشخص شود، به اطلاع خواهیم رساند.

*حمایت کورکورانه از رژیم صهیونیستی در بین افکار عمومی و سیاستمداران جایگاهی ندارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در یونسکو خاطرنشان کرد: عضویت فلسطین در یونسکو حرکت نمادی از موج حمایت از حقوق فلسطینی‌ها در سطح بین‌المللی و جهانی است. نمایندگان کشورهای مختلف با رای قاطع از فلسطین حمایت کردند و این عضویت محقق شد.

وی افزود: این در حالی است که آمریکایی‌ها و چند کشور اروپایی همچنان با حقوق ملت فلسطین مخالفت می‌کنند و آمریکایی‌ها نیز تهدید کرده‌اند که به دلیل عضویت فلسطین در یونسکو سهم خود را در پرداخت هزینه‌های این سازمان کاهش می‌دهند.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه حمایت یک طرفه و کورکورانه از رژیم نامشروع صهیونیستی در بین افکار عمومی دنیا و سیاستمداران جایگاهی ندارد، خاطرنشان کرد: بهتر است مقامات آمریکایی و برخی کشورهای غربی همراه آمریکا، به احقاق حقوق ملت فلسطین توجه کرده و بیش از این آبروی خود را در گرو حمایت از رژیم صهیونیستی هزینه نکنند.

* مذاکره با ۱+۵ در دست بررسی است

مهمان‌پرست در خصوص پاسخ به نامه اشتون و گفت‌وگوها با 1+5 که سوال یکی از خبرنگاران بود، اظهار داشت: مذاکره با گروه 1+5 و نامه خانم اشتون توسط هیئت مذاکره کننده ایرانی به سرپرستی آقای جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی در دست بررسی است.

وی افزود: حتما در رابطه با اصل گفت‌وگو، زمان، ‌مکان و محتویات آن بین طرفین تبادل صورت خواهد گرفت و بعد از توافق اعلام می‌شود، هنوز چیزی در این زمینه اعلام نشده است.

*حضور ایران در نشست استانبول

خبرنگار فارس در باره سطح حضور ایران در نشست‌های استانبول و بن 2 که به موضوع افغانستان می‌پردازد، سوال کرد که مهمان‌پرست در این باره گفت: بررسی‌های ما در رابطه با این دو نشست ادامه دارد. مذاکرات خوبی صورت گرفته و این نشست‌ها باید منجر به احقاق حقوق مردم افغانستان شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: باید دو شرط مهم حاکم شود، اول اینکه اداره اینگونه جلسات و تدبیری که می‌خواهند انجام شود توسط مقامات افغانستان صورت گیرد و دیگر اینکه نقش و جایگاه کشورهای منطقه برای حل این بحران‌ها کاملا مشخص باشد.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: طرفین در نتیجه مذاکرات به این رسیدند که حضور جمهوری اسلامی ایران می‌تواند کاملا تاثیرگذار باشد و درخواست مقامات رسمی افغانستان، حاکی از این است که کشور ما حضور فعالی در این نشست‌ها داشته باشد.

وی گفت: به احتمال زیاد در نشست استانبول شرکت می‌کنیم و سطح حضور هیئت ایرانی را بعد از اینکه مشخص شد، به اطلاع خواهیم رساند.

به گزارش خبرنگار فارس مهمان‌پرست در ابتدای این نشست نیز فرا رسیدن عید قربان را تبریک گفت و سالروز 13 آبان را گرامی داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *