محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است. « امام خمینی »

محرم و صفر هر سال فرصتی است که غواصان معارف عاشورایی در این دریای بیکران فرمایش احیاء کننده اسلام در عصر حاضر ( حضرت امام راحل ره) غوطه ور شوند و هر سال خود را به زلال حقیقت این سخن وحی گونه مراد خود که برگرفته از کوثر جوشان حیدری است نزدیک کنندکه محرم وصفر احیاگر اسلام و تجلیگاه ایثار و عرفان است.
در آغازین روزهای محرم و صفر هر دوستدار و ارادتمند ابی عبدالله (ع) به گونه ای خود را برای عاشورا وکربلایی دیگر مهیا می سازد ، باید نگریست منظر و زاویه دید افراد چگونه است بعضی ها سراغ کمیت عزاداری اند و عده ای هم به دنبال کیفیت ، گروهی شور و ایثارعاشورا برایشان متجلی است و قلیلی هم شعور و عرفان حسینی (ع) آنان راحیران ساخته است . بهر جهت هرکسی از سفرة دایره المعارف اسرار غیبی مُحرَّم، و صفر به قدر قابلیت و سعه وجودی خود متنعم می شود. لازمه رسیدن به حقائق محرم آن است که آنانی که داعیه حسینی بودن را دارند هم محَرّم محرم شوند و هم مُحرِم از
محرمات الهی .
عزاداران حسینی باید بدانند از آنجایی که محرم مظهر واجباتی  از فروعات دین( همچون نماز ، جهاد ، امر به معروف و نهی ازمنکر،تولّی و تبرّی ) می باشد باید رکن و ستون دین ، یعنی نماز ظهر عاشورا را  احیاء کنند
عزاداران حسینی برای مَحرَم شدن با مُحرّم بایستی تمام اعضاء وجوارحشان با طهارت باشد. خصوصاً چشم و زبان که شاهراه انتقال مشاهدات و ملفوظات به قلب می باشد.
هموم و غموم محرم و صفر از جانب خداوند سبحان اعطائی است که قلب هر مسلمانی که ذره ای از نور ایمان درش تابیده باشد طبق قول نبوی(ص) حرارت وشورحسینی (ع) در او تفضلاً خواهد بود. اما محرم و صفر فصل اکتساب سجایا و فضائل انسانی است که ما باید خود را با شاخصه ها و الگوهای عاشورائی قرین ساخته و خود را برای محرم شدن با محرم تربیت کنیم و از رذائل و آلو دگی هایی که با طهارت انسانی ما منافات دارد دوری کنیم. این ابلیس نفس با استعانت از ابلیس خلق به هر نحوی از انحاء مختلف می خواهد حسینیان را باعاشورای ناب و فرهنگ مُحرم نامَحرم کند،‌عزیزان عزادار باید با
استفاده از فرمایشات اسلام شناسان حقیقی یعنی مقام ولایت امر و مراجع تقلید عظام حتی در نحوة عزاداری هم با مجوز شرعی و تکلیفی عمل کنند چرا که خدمه شیاطین و خطوات بواطل فراوان است.
به سفارش معمار نظام و انقلاب (امام راحل) و همچنین رهبر فرزانه انقلاب بایستی عزاداران حسینی (ع) به عزاداری های سنتی روی آورند چرا که هر چه شیوه و روش عزاداری کثرت پیداکند آفت و آسیب های آن نیز فراوان تر و نوین تر می شود.
درهیچ جایی از تاریخ اسلام از لسان مبارک و طاهر معصومین (ع) سراغ نداریم که از محبان و شیعیان خود خواسته باشند که خودشان را در قالب وفادار و مودت به ذی القربی انتساب به نجس العینی همچون کلب خطاب کنند. حسین (ع) از دوستدار وعزادار خود قاسم وعباس بودن را توقع دارد که مزه جهاد با نفس و جهاد با کفر را ( احلی ِمن العَسل ) بداند و یا عباسی که مظهر تربیت قرآنی و مظهر وفا و ادب مع الله در محضر خلیفه الله و حجت الله زمان خود است، بایستی با محرّم مَحرَم شد و لازمه محرم شدن مُحرِم شدن است. احرام از آلودگی و محرمات، احرام از بدعتها و تحریفات.
این نحوه عزاداری هایی که شورمحض است و شعور را می‌رباید صرف حال است، حال گذراست بایستی حال را با معیارهای دینی به ملکه وجودی تبدیل کرد شور در ابتدای امر مناسب است اما مقصد نیست مقدمه است، بایستی با شور به شعور رسید چراکه کربلا از درسها و متجلیاتش شعور و فهم عاشورایی بود، شور بدون شعور انحراف را در پی خواهد داشت.
از مصادیق مهم احرام در ماه محرم وصفر مراقبت از حضور مؤمنین مسجد ندیده و مداحان فصلی است که هم «سر سفره لهو و لعب معاویه می نشینند و هم اقامه نماز جماعت به امامت علی (ع) را دوست دارند»
اینان بایستی تکلیف خود را روشن کنند که نه هم طبل زن یزید در غیر محرم باشند و هم سینه زن حسین در ماه محرم، اگر چه جلوی عزادار حسینی را در هر کسوت و جایگاهی را نمی توان ونباید هم گرفت اما روی سخن با آن کسانی است که حضورشان به عنوان مداح ، مرثیه خوان، میدان دار و یا علم کش هم جایگاه ذاکران واقعی اهل بیت (ع) را خدشه دار می کند و هم بودنشان تبعاتی اختلاف بر انگیز و تنش زا دارد.
ازمصادیق بارز احرام در ماه محرم دوری از طواغیت و مظاهر وهن آل الله است که عزاداران واقعی باید با تبعیت از فرمایشات علمای عامل عارف از آن مظاهر شرک دوری کنند ، عَلَمها و آهنهای سرد که در دستجات عزاداری تقدس کاذبی پیدا کرده از جمله خطوات و بازیهای نفس است که عزادار را از اصول عاشورا یعنی شعور و حقائق غافل نموده و به فروعات بی مبنا مشغول می سازد .
باشد آن روزی که تمامی عزاداران ومحبان حسینی درهمه حال بویژه در ماههای محرم و صفر با احرام به دستورات الهی محرم شوند و همچون شهدای کربلا بین شور و شعور حسینی تعاملی ایجاد کنند که به این حقیقت کلام نورانی حضرت امام راحل (ره) برسند که با احیاء محرم و صفر اسلام را تا انقلاب مصلح جهانی بقیه الله الاعظم زنده بدارند.
اللهُّمَ ارزقنی شفاعه الحسین (ع) یَومُ الوُرود

نويسنده :حجت الاسلام اسماعيل رمضاني

One thought on “محرم میعادگاه احرام در حریم حسینی (ع)”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *