در حيطه روابط عمومي، مردان انتخاب اول مديران ارشد اجرايي هستند
نخستين همايش ملي زن و روابط عمومي، 17 و 18 مهر ماه سال جاري به همت موسسه كارگزار روابط عمومي و با حضور 300 نفر از بانوان روابط عمومي كشور در سازمان ايراني مجامع بين المللي وزارت امور خارجه برگزار شد.
مراسم افتتاحيه
جاي خالي كميسيون زنان مجلس در نخستين همايش زن و روابط عمومي
نخستين همايش ملي زن و روابط عمومي با كم لطفي كميسيون زنان مجلس شوراي اسلامي روبرو شد.
مهدي باقريان رئيس شوراي سياستگذاري همايش زن و روابط عمومي ضمن اشاره به جاي خالي زنان در سطوح مديريتي گفت: متاسفانه عليرغم پيگيري هاي دبيرخانه با بي توجهي كميسيون زنان مجلس روبرو شديم.
رئيس موسسه كارگزار روابط عمومي ادامه داد: اين همايش پس از سه سال پيگيري برگزار مي شود و خوشبختانه توسط دكتر عبدالرضا عزيزي رئيس كميسيون اجتماعي مجلس و دكتر حليمه عالي عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي همراهي شدند.
باقريان در پايان گفت: اميدواريم به سوي تشكيل انجمن روابط عمومي زنان برويم و ما نيز تا حد امكان در اين خصوص همكاري خواهيم كرد.
راه ورود زنان متخصص روابط عمومي به ردههاي عالي مديريت بايد هموار باشد
رئيس كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي گفت: نبودن توازن جنسيتي در سطوح عالي مديريت به نحو بارزي در كشور ما مشاهده ميشود اما پس از پيروزي انقلاب اسلامي، سعي شده به زن توجه بيشتري شود.
دكتر عبدالرضا عزيزي افزود: زنان در جهان يك بخش غيرقابل تفكيك از حيات بشري هستند كه در همه ابعاد زندگي ميتوانند نقشآفريني كنند بويژه در عرصههاي روابط عمومي نقش موثري را ايفا ميكنند.
وي تصريح كرد: براساس آمار موجود بيش از 60 درصد از افراد دانشگاهي را زنان تشكيل ميدهند و اين نشاندهنده بالا بودن پتانسيل و توانمندي آنها است.
وي خاطرنشان كرد: به نظر ميرسد حضور زنان در سطوح مديريتي به نفع سازمانها است چراكه براساس آمار، كارآيي زنان 25 درصد بيشتر از مردان است. از اين رو ما بايد به سمتي حركت كنيم كه زنان در سطوح عالي مديريتي نقش داشته باشند..
عزيزي با اشاره به اين كه نيمي از جمعيت كشور را زنان تشكيل ميدهند، گفت: 50 درصد از شركت كنندگان در انتخابات را زنان تشكيل ميدهند. بنابراين زناني كه در عرصه روابط عمومي موانع فردي و نهادي دارند، بايد بر آنها غلبه كرده و تصاوير و ريشه اين موانع را دور بريزند و خود را براي ورود به سطوح مديريتي آماده كنند.
به اعتقاد وي، مشاغل بايد براساس شايستگي و دانش تخصصي و قابليتهاي فردي باشد نه نگاه جنسيتي.
دكترعزيزي در فراز ديگري از سخنان خود گفت: مهمترين هدف از تشكيل فراكسيون ارتباطات وروابط عمومي مجلس اعتلاي نام روابط عمومي است و مديران روابط عمومي بعنوان بازوي مديريت سازمان ها ونهادها مي توانند سازمان يا نهاد خود را به عرش يا فرش ببرند متاسفانه در جامعه ما هر كسي كه كاري بلد نيست را به واحد روابط عمومي معرفي مي كنند؟؟!!
رييس فراكسيون ارتباطات و روابط عمومي مجلس در ادامه گفت:چرا بايد مديران روابط عمومي بخش هاي خصوصي بهتر از مديران روابط عمومي بخش دولتي عمل كنند چرا سازماني مستقل به عملكرد روابط عمومي ها نظارت نمي كند؟ اينجانب با توجه به اين مشكلات “فراكسيون ارتباطات و روابط عمومي ”را تشكيل دادم.
ايشان در ادامه افزودند:حال بايد سازماني را مثل سازمان نظام مهندسي يا سازمان نظام پزشكي تحت عنوان “سازمان ارتباطات وروابط عمومي” تشكيل داد و افرادي كه لايق اين پست مهم هستند با دريافت كدي كه از اين سازمان مي گيرند موردارزيابي قرار گيرند ومديران پسرخاله يا پسرعمه و… را براي تصدي پست مديريت روابط عمومي در نظر نگيرند؟؟!!
دكتر عزيزي در پايان گفت: با توجه به تشكيل فراكسيون ارتباطات وروابط عمومي مجلس به دولت جديد پيشنهاد مي كنم بجاي استفاده از معاونين پارلماني كه اينجانب خيلي هاي آنها را نمي شناسم از مديران روابط عمومي با سابقه استفاده كند يا اينكه وظيفه معاونت پارلماني زير نظر مديريت روابط عمومي وزارت
زنان مي توانند فعالتر از مردان باشند
عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي در نخستين همايش زن و روابط عمومي گفت: زنان مي توانند بسيار فعالتر از آقايان باشند.
دكتر حليمه عالي با اشاره به محدوديت هايي كه در كشور براي حضور زنان در عرصه هاي مديريتي وجود دارد گفت: من از سرزمين سيستانم. جايي كه مردم فكر مي كنند در آنجا نظامي مردسالارانه حاكم است.
اين عضو مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: من متاهلم و سه فرزند دارم و در عين حال عضو هيات علمي دانشگاه هم هستم و در اين شرايط براي اثبات توانمندي خود قدم در راه گذاشتم.
در انتها وي به زنان حاضر در نخستين همايش زن و روابط عمومي گفت: خانم ها مي توانند در تمام پست هاي مديريتي كشور فعالتر باشند.
ما زنان خود را باور داريم اما آيا سيستم هم ما را باور دارد؟
رئيس جمعيت داوطلبان هلال احمر ايران گفت: روابط عمومي پايگاه راهبردي براي افزايش حضور زنان است با اين حال سهم خانواده روابط عمومي تنها يك روز در سال است.
رافع با اشاره به آيات قرآن شريف و بيانات مقام عظماي ولايت در خصوص اهميت حضور و مشاركت زنان در فعاليت هاي مديريتي روابط عمومي افزود: زن در مشاركت سياسي وقتي انتخاب مي كند حق دارد، اما براي انتخاب شدن حقي ندارد.
دكتر فرحناز رافع گفت: زنان در حال حاضر حضوري انفعالي در تصميم گيري ها دارند و بايد بكوشيم كه عنصري فعال در اين عرصه باشيم.
وي ضمن بررسي سه عنصر آموزش و آگاهي، تواناسازي و ايجاد فرصت هاي اجتماعي را براي حضور فعال ضروري شمرده و افزود: بدون ترديد روابط عمومي يكي از عرصه هاي حضور زنان در ايران است.
رافع در ادامه ضمن اشاره به اهميت بررسي هاي راهبردي اظهار كرد: بايد عوامل موثر در توانمندسازي را شناسايي نمود و در جهت آنها حركت كرد.
رئيس انجمن هلال احمر با اشاره به نتايج تحقيقات در كشورهاي خارجه و اهميت نقش زنان در توسعه اقتصادي تصريح كرد: چهار مرحله محدوديت، نابرابري، تبعيض هاي جنسي و جبران را براي آنچه بر زنان گذشته است بر مي شمارند.
وي در پايان با اشاره به نقش پر رنگ زنان در سند چشم انداز 1404، گفت: 70 درصد روابط عمومي در كشور را زنان تشكيل مي دهد كه 80 درصد آنان را فارغ التحصيلان رشته روابط عمومي مي باشند؛ خوب است، اما ما كجا و ايده آل كجا؟
ديگر سخنراني ها
اين همايش مي تواند نقش اساسي در تبيين شخصيت و جايگاه زنان در روابط عمومي داشته باشد
دبير نخستين همايش زن و روابط عمومي با بيان اين كه برگزاري اين همايش به بهبود جايگاه و امور حرفه اي كارگزاران زن روابط عمومي كمك مي كند، گفت: اين همايش مي تواند نقش اساسي در تبيين شخصيت و جايگاه زنان در روابط عمومي و به خصوص دستاوردها و توانمندي هاي بانوان و چگونگي بهره مندي از توانايي ها و استعدادهاي آن ها در حوزه روابط عمومي داشته باشد.
زهرا بابازادگان با اشاره به زمان برگزاري اين همايش از 17 تا 18 مهر ماه سال جاري در سازمان ايراني مجامع بين المللي وزارت امور خارجه، تصريح كرد: در روز اول همايش زن و روابط عمومي با ارايه چهار سخنراني كليدي و دو پانل تخصصي با حضور 12 صاحب نظر و كارشناس روابط عمومي برگزار مي شود و روز دوم با برگزاري كارگاه آموزشي «برنامه ريزي و گزارش عملكرد در روابط عمومي» پيگيري مي شود.
وي ادامه داد: در اين همايش توسط هيات داوران چهار مقاله برتر معرفي مي شوند و از بانوان برگزيده اين حوزه تقدير به عمل مي آيد.
زنان در مديريت كشور جايگاهي ندارند
دكتر شهيندخت خوارزمي براي حضور موثرتر زنان در عرصه روابط عمومي، خواستار تشكيل انجمن روابط عمومي زنان شد و گفت: تشكيل اين انجمن باعث حضور فعال زنان متخصص روابط عمومي در كنفرانس ها و همايش هاي علمي و شركت در دوره هاي آموزشي مختلف مي شود.
عضو هيات علمي سازمان مديريت صنعتي كه در نخستين همايش زن و روابط عمومي سخن مي گفت در خصوص مشاركت بانوان در بخش مديريتي كشور افزود: شايد وضع زنان نسبت به سه دهه گذشته بهتر شده باشد ولي زنان در مديريت كشور جايگاهي ندارند.
وي افزود: با توجه به اين واقعيت انتظار مي رود در جامعه اي كه ادعا مي كند عدالت پرور است، مشاغل بر اساس شايستگي ها و دانش تخصصي توزيع شود. يعني تفاوت ميان سهم زنان و مردان متخصص و داراي تحصيلات عالي در مشاغل متناسب باشد با سهم آنان از تحصيل و تخصص.
دكتر خوارزمي تصريح كرد: مشاهدات عيني و تجربي من طي 40 سال گذشته نيز بيانگر اين واقعيت تلخ است كه راه زنان كارشناس و تحصيل كرده و مجرب براي توسعه حرفه اي و دستيابي به مشاغل مديريتي عالي، بسته است.
زنان در شغل روابط عمومی دیده نمی شوند!
استاد تمام گروه ارتباطات دانشگاه تهران در نخستین همایش زن و روابط عمومی به نقش پنهان زنان در مشاغل روابط عمومی اشاره کرد.
دکتر اعظم راودراد گفت: زنان تقریبا در تمامی مشاغل حضور دارند اما در برخی از این مشاغل دیده می شوند و در برخی دیگر دیده نمی شوند.
او با اشاره به تفاوت در ماهیت کارهایی که زنان و مردان انجام می دهند افزود: همه برای کار مردان اهمیت بیشتری قائلند چون معتقدند معاش خانواده بر عهده مردان است. اما زنان در مشاغل کمتر و مراتب شغلی پایین تر قرار دارند.
وی گفت: احتمال اشتغال زنان به کارهای اداری بیش از مردان است اما تعداد کمتری از آنها به کارهای تخصصی یا مدیریت دست پیدا می کنند.
این محقق و استاد دانشگاه در ادامه بیاناتش که نتیجه یک تحقیق مشترک با پریسا سرکاراتی بود، به بیان ابعاد تحقیق شان با عنوان «نقش آشکار و پنهان زنان در روابط عمومی» پرداخت.
وی با اشاره به حضور 50 درصدی زنان در روابط عمومی ها نسبت به حضور 13.2 درصدی نسبت زنان به کل شاغلین، مناسبت شغل روابط عمومی را در فرهنگ ایرانی تایید کرد.
همچنین نتایج این تحقیق نشان می داد که زنان مورد مطالعه در مقایسه با مردان نقش بیشتری در تولید محتوا داشته و کمتر درگیر سمت های مدیریتی هستند.
وی از این داده ها نتیجه گرفت: زنان به دلیل اشتغال به کارهای ستادی فکری و محتوایی کمتر دیده می شوند و مردان به دلیل اشتغال در کارهای اجرایی و شکلی (صف) بیشتر دیده می شوند.
در نگاه به روابط عمومي بايد واقعيت هاي جهان را بپذيريم
دكتر علي اكبر جلالي در نخستين همايش زن و روابط عمومي گفت: بايد در نگاه به روابط عمومي واقعيت هاي جهان را بپذيريم و فيسبوك، تويتر و لينكداين واقعيت هاي جهان امروز هستند.
اين استاد دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اهميت مديريت دانش در روابط عمومي، مهمترين بعد فعاليت روابط عمومي را توليد محتوا دانست و افزود: بايستي زنان سعي كنند در همين قسمت فعاليت هاي خود را ادامه دهند و اين قطعا كمك خواهد كرد كه در پست هاي مديريتي ارشد نيز پذيرفته شوند.
وي با اشاره به اهميت افزايش نقش زنان در تصميم سازي تصريح كرد: ما بايستي سعي كنيم كه حداقل 25 درصد از نمايندگان مجلس از زنان انتخاب شوند و اين انتخاب قطعا به افزايش حضور زنان در بخش هاي تصميم ساز كشور خواهد انجاميد.
پدر علم فناوري اطلاعات ايران افزود: مهمترين ابزاري كه براي بهبود جايگاه زنان وجود دارد اين است كه آنان بايد شبكه اي فكر كنند و ارزش هاي خودشان را از بالاترين مقام سازمان كمتر ندانند.
حفظ تعادل ميان روابط عمومي سنتي و مدرن، بهترين رويكرد در روابط عمومي
دكتر مهدخت بروجردي علوي به عنوان يك زن كه در سطح مديريت عالي مسئوليت روابط عمومي را بر عهده دارد به بيان ديدگاه هاي خويش در حوزه روابط عمومي كشور پرداخت.
اين استاد دانشگاه با اشاره به اهميت استفاده از فناوري هاي نوين در روابط عمومي افزود: ما در ايران بايستي رويكردي ميانه ميان سنت و مدرن را در روابط عمومي داشته باشيم.
وي با اشاره به آماري كه از دوران تصدي او در سمت رياست روابط عمومي وزارت علوم تحقيقات و فناوري بدست آمده بود، گفت: رابطه مسئولين با ايميل اصلا خوب نيست و معمولا به آنها پاسخ داده نمي شود.
دبير كميته علمي همايش زن و روابط عمومي با اشاره به نبود زيرساخت هاي مناسب براي شكل گيري روابط عمومي به تجربه ادارات ايران در پيپر لس شدن واحد هاي اداري پرداخت و گفت: متاسفانه در برخي از ادارات حدف كاغذ و اينترنتي شدن به دليل نبود ساختارهاي مناسب و وقوع مشكلاتي كه رفع آنها زمان بر بود باعث شد كه همزمان تمام دبيرخانه ها از دو سيستم سنتي و مدرن پيپر لس استفاده كنند.
وي علاوه بر نبود زيرساخت هاي فني مناسب، به ساختارهاي اجتماعي ايران اشاره كرده و تصريح كرد: فرهنگ تمام مردم ايران اينترنت را بر نمي تابد و دوست دارند كه مستقيما با طرف مقابل شان صحبت كنند.
وي با انتقاد به رسانه ها كه بيشتر از اطلاع رساني دنبال جريان سازي هستند گفت: متاسفانه ما نتوانستيم از پتانسيل هاي رسانه هاي نوين به درستي استفاده كنيم.
مراسم اختتاميه
قدرداني از برترين هاي نحستين جشنواره بانوان برگزيده روابط عمومي
نحستين جشنواره بانوان برگزيده روابط عمومي با معرفي برترين ها در سازمان ايراني مجامع بين المللي وزارت امور خارجه به كار خود پايان داد.
در بخش ملي، مژگان جزي زاده كريمي مدير روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي و منيره نورمحمديان كارشناس ارشد علوم ارتباطات وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به عنوان نفرات اول تا دوم معرفي شدند.
در بخش استاني، رتبه اول فاطمه قديمي حرفه كارشناس ارشد علوم ارتباطات شهرداري رشت، مينا نظري كارشناس ارشد علوم ارتباطات شركت توزيع نيروي برق تبريز و خانم شهلا عابدي كارشناس شهرداري اهواز به عنوان نفرات اول تا سوم انتخاب شدند.
تجليل از اعضاي كميته علمي نخستين همايش زن و روابط عمومي
دكتر مهدخت بروجردي علوي دبير محترم كميته علمي همايش زن و روابط عمومي
دكتر مهناز رونقي عضو محترم كميته علمي همايش زن و روابط عمومي
دكتر بيتا شاه منصوري عضو محترم كميته علمي همايش زن و روابط عمومي
دكتر شهناز هاشمي عضو محترم كميته علمي همايش زن و روابط عمومي
دكتر صديقه ببران عضو محترم كميته علمي همايش زن و روابط عمومي
دكتر نسيم مجيدي عضو محترم كميته علمي همايش زن و روابط عمومي
دكتر حوريه دهقان شاد عضو محترم كميته علمي همايش زن و روابط عمومي
دكتر فرحناز مصطفوي عضو محترم كميته علمي همايش زن و روابط عمومي
دكتر معصومه تقي زادگان عضو محترم كميته علمي همايش زن و روابط عمومي
دكتر الهه قوام زاده عضو محترم كميته علمي همايش زن و روابط عمومي
محبوبه رنجبر عضو محترم كميته علمي همايش زن و روابط عمومي
تجليل از مقالات برتر نخستين همايش زن و روابط عمومي
رتبه اول: سهراب رشتياني كارشناس ارشد محترم مديريت آموزشي از دانشگاه علامه طباطبايي
عنوان مقاله: بررسي موانع و مشكلات ارتقاي زنان در مسئوليت هاي مديريتي با تاكيد بر روابط عمومي سازمان ها
رتبه دوم: صديقه محمد بيگي كارشناس ارشد محترم پژوهشگري اجتماعي شهرداري منطقه 19
عنوان مقاله: راهكارهاي حضور موثر زنان در عرصه فعاليت هاي روابط عمومي
رتبه سوم: محبوبه رنجبر دانشجوي محترم دكتراي علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي
عنوان مقاله: شناسايي عوامل و شيوه هاي موثر در توانمند سازي زنان و اشتغال آنان در روابط عمومي
رتبه چهارم: معصومه ابراهيمي كارشناس ارشد محترم مطالعات زنان
عنوان مقاله: مديريت زنان در روابط عمومي؛ رويكردي استراتژيك
دو پانل تخصصي و ارائه چهار مقاله
بررسي موانع و مشكلات ارتقاي زنان در مسئوليتهايمديريتي؛ با تأكيد بر روابط عمومي سازمان ها
سهراب رشتياني- در اين مقاله ابتدا به تفاوت هاي سبك مديريت زنان و مردان اشاره شد، سپس موانع و مشكلات ارتقاي زنان در مسئوليتهاي مديريتي از قبيل موانع فردي و خانوادگي، سازماني و اجتماعي و فرهنگي شرح داده شد. از جمله موانع فردي بر سر راه ارتقاء زنان در خصوص پذيرش مسئوليت هاي مديريتي مسئوليت نگهداري و تربيت فرزندان و اداره امور خانه وعوامل سازماني سقف شيشه اي است كه زنان صرفا به خاطر جنسيت خويش از صعود به مراتب عالي سازمان باز نگهداشته مي شوند.
عوامل فرهنگي و اجتماعي مواردي مانند نگرش عمومي غلط در مورد كاركردن زنان، ارزش ها و هنجارهاي اجتماعي نامناسب، نگرش منفي مردان نسبت به مديريت زنان، تمايل به حذف رقيب در صحنه فعاليت ها از طرف مردان از جمله موانع پذيرش پست هاي مديريتي از طرف زنان مي باشد.
تجربيات چند دهه گذشته در كشور هاي كمتر توسعه يافته، نشان داده است كه در فرآيند توسعه آمادگي كسب دانش و تخصص لازم، كسب تجربه ازطريق ورود به عرصههاي جديد، هموارسازي پذيرش نقش هاي مديريتي، حساسيت به حقوق و خواستههاي منطقي و همچنين پيشبيني تشويق ها و حمايت هاي قانوني حضور زنان از طريق نهادهاي قانونگذار، و نهايتاً زنان بايد خود را آماده شناخت فرصت هاي تازه براي مشاركت در اجتماع سازند و خلق فرصت هاي جديد را نيز پيگيري كنند.
در هر حال از نظر تاريخي شمار مردان در مديريت بيشتر از زنان بوده است. ولي امروزه شمار زنان نيز در حال افزايش است. شرايط كنوني كه سازمان ها در آن فعاليت مي كنند، به دليل قرارگرفتن در يك محيط متغير از يك سو و همچنين تغييرات در ساختار و تركيب نيروي انساني از سوي ديگر، ايجاب مي كند كه مديران به منظور بهبود عملكرد سازمان، فضايي ايجاد كنند كه زنان ومردان بتوانند با هم همكاري و پيشرفت كنند و قبل از هر شاخص براي انتصاب مديريت در سطوح مختلف سازماني شايستگي هاي افراد مورد توجه قرار گيرد نه جنسيت آنان.
راهكارهاي حضور موثر زنان در عرصه فعاليت هاي روابط عمومي
صديقه محمدبيگي – براساس نتايج بدست آمده عوامل فردي بيشترين تاثير را در حضور موثر زنان در روابط عمومي را داراست. با توجه به آنكه در اين تحقيق مواردي چون داشتن احساسات يا عواطف انساني يا منطقي، داشتن اعتماد و خودباوري، تخصص و دانش، روحيه بالا و كارآمد، خلاقيت و ابتكار، فرصت هاي لازم براي حضور و نوع نگاه زنان به فعاليت روابط عمومي ها در اين پژوهش گنجانده شده است، بنابراين با توجه به نتايج بدست آمده به نظر مي رسد هرچه قدر صفات ذكر شده در زنان شاغل روابط عمومي بيشتر و شرايط آنان مهياتر باشد، حضور آنان در روابط عمومي ها موثرتر است.
همچنين در اين پژوهش عوامل سازماني و فرهنگي نيز نقش موثري داشتند بطوريكه عواملي چون تمايلات سازماني، وجود تشويق و انگيزه هاي سازماني، كسب قدرت، شرايط احراز پست، وجود تسهيلات سازماني، تجربه و تخصص سازماني، ابتكار و خلاقيت سازماني و در نهايت وجود اعتماد سازماني به كسب حضور موثر زنان در سازمان ها خواهد انجاميد. عوامل فرهنگي نيز براساس هنجارها، عرف و باورهاي عاميانه مردمي شكل گرفته مي تواند به عنوان عوامل موثر برحضور زنان در روابط عمومي ها كمك كند. براين اساس با توجه به اطلاعات جمع آوري شده در اين پژوهش طرز تلقي و نگرش جامعه به وظايف زنان، تأكيد بر فعاليت هاي خانه داري و انزواي اجتماعي زنان، وجود سنت ها و باورهاي خاص در خانواده، وجود فرهنگ مردسالاري، روابط حاكم بر جامعه، امنيت و سطح توقع و انتظارات جامعه از زنان مورد بررسي و تاكيد قرار گرفت.
براساس نتايج بدست آمده حضور موثر زنان در روابط عمومي علاوه بر تاثيرات فردي، سازماني و فرهنگي، شامل مسئوليت پذيري، مديريت، ريسك پذيري، كارآيي موثر و لازم، حمايت هاي سازماني، عوامل شخصيتي و شرايط جاري جامعه را نيز خواهد بود كه در صورت تحقق به موفقيت حضور آنان در روابط عمومي ها خواهد انجاميد.
شناسايي عوامل و شيوه هاي مؤثر در توانمندسازي زنان و اشتغال آنان در روابط عمومي
محبوبه رنجبر، دكتر پوراندخت نيرومند، دكتر فاطمه فراهاني- جهت نيل به توسعه پايدار كشور، لازم است تمامي افراد در تمام صحنه هاي اقتصادي، اجتماعي، سياسي و فرهنگي نقش آفرين باشند. شرايط جامعه امروزي، درگير شدن همه را در اداره امور كشور ضروري ساخته و دولت ها را وادار نموده براي سازگاري با محيط به سازوكارهاي مديريتي مختلفي از جمله توانمندسازي، روي بياورند.
يكي از عرصه هايي كه در ابعاد فرهنگي دستيابي به توسعه نقش اساسي ايفا مي كند حرفه روابط عمومي است و از سوي ديگر زنان به عنوان نيمي از نيروي كار جامعه مي توانند در اين عرصه نقش آفريني مؤثري داشته باشند با توجه به اين مهم بود كه در اين مقاله عوامل مؤثر در دستيابي به توانمندسازي زنان و نقش آن در اشتغال زنان در روابط عمومي مورد بررسي قرارگرفت.
با توجه به آنكه امروز بخش عظيمي از نيروي متخصص علمي جامعه را زنان به خود اختصاص داده و قابليت هاي فني و مديريتي خود را در صحنه هاي اجتماعي، سياسي و اقتصادي كشور به اثبات رسانده و ضمانت هاي قانوني و نهادي موردنياز براي مشاركت اين قشر در توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور تا حدودي فراهم گرديده لازم است كه با رويكردي استراتژيك، ضمن بررسي سيستمي توانمندسازي و اشتغال زنان، سياست ها و برنامه هاي راهبردي و عملياتي مناسب از سوي تصميم گيران و سياستمداران اتخاذ گردد.
در زمينه حضور مؤثر نيروي كار زنان در حرفه روابط عمومي نيز نقشي كه انجمن ها و تشكل هاي صنفي با مشاركت موثر تمام مراكز علمي و آموزشي و دستگاه هاي اجرايي بايد ايفاء نمايند، بسيار حايز اهميت است و لازم است كه با توجه به تجارب بين المللي از يك سو و شرايط فرهنگي اجتماعي كشور از سوي ديگر، با رويكرد شايسته سالاري، زمينه هاي حضور مؤثر زنان در كليه عرصه ها از جمله حرفه روابط عمومي فراهم گردد.
مديريت زنان در روابط عمومي؛ رويكردي استراتژيك
معصومه ابراهيمي، مرضيه رفعتي- با مروري بر نظريات مطرح شده در تحقيق انجام شده، در ارتباط با بيان ويژگي هاي جنسيتي، به شاخصه هايي دست يافتيم كه نشان دهنده پتانسيل هاي مناسبي براي ورود زنان به عرصه عمومي به ويژه حوزه روابط عمومي است. شاخصه هايي كه زنان در مديريت عرصه خصوصي از آن برخوردارند را مي توان به شرح ذيل مطرح نمود:
– اجتماعي كردن كودكان در ملكه ذهن ساختن نظارت اجتماعي
– كانون حيات عاطفي بزرگسالان به عنوان عامل نظارت اجتماعي بيروني
– مفري براي تنش هاي بزرگسالان
– وجود گرامرهاي زيستي براي مراقبت دلسوزانه از كودكان و اعضاي خانواده كه در سطحي كلان ربط دهنده فضاي خانه با جامعه خواهد شد.
– زنان معمولا از ساختارهاي كهنه تر، خالص تر و مؤدبانه تري از زبان استفاده مي كنند.
وجود اين گرامرهاي زيستي و نهادي در وجود زنان، در طول تاريخ موجب شده آنان ربط دهنده فضاي خصوصي به عرصه عمومي جامعه باشند با استفاده از تاكتيك هاي:
– برخورداري از ارزش ها و مصالح متفاوت زنان كه موجب برقراري مهارت روابط باز در آنان مي شود كه با زنان ديگر شبكه هاي حمايتي خاصي تشكيل مي دهند.
– عمل واكنشي در برابر عمل هدفدار
– عمل واكنشي زنان كه منجر به وظايف اطلاع رساني، تنظيم، تسهيل و تعديل كنش ها و درخواست هاي ديگران مي شود.
– اتخاذ استراتژي مديريت ترنس فورميشنال توسط زنان
اكثر مطالعات انجام شده بر روي سرمايه اجتماعي در سطح فردي و خانوادگي بر اين نكته تاكيد مي كند كه چگونه ذخيره هاي سرمايه اجتماعي در سطح آموزش فردي و پيشرفت اقتصادي مشاركت مي كند. لذا زنان به عنوان يكي از مهمترين گروه هاي موثر اجتماعي مي توانند نقشي به سزايي داشته باشند؛ سرمايه ارزشمندي كه نيازمند اعمال تبعيض مثبت هستند.
لذا مشاركت بيشتر زنان در جامعه و روشن سازي ارتباط بين زنان و سرمايه اجتماعي مي تواند كاربرد زيادي در ارتباط بين توسعه و نقش زنان داشته باشد چرا كه زنان از ابتدا به عنوان اولين انتقال دهندگان ايدئولوژي و فرهنگ هر جامعه شناخته مي شوند.
از آنجايي كه در عصر حاضر، يكي از مهمترين شاخصه هاي مشروعيت دولت ها با ميزان مشاركت اجتماعي مردم به ويژه زنان سنجيده مي شود، پس حضور زنان در عرصه عمومي به ويژه در سطوح تصميم-گيري به اصلاح نظام اداري و بهبود كيفيت خدمات دولتي در كشورهاي در حال توسعه كمك قابل توجهي خواهد كرد. بر اين اساس با فراهم سازي زمينه هاي توانمندسازي زنان مي توانيم به مصاديق توسعه نزديك شويم.
راه رسيدن به اين مصاديق، ضمن توانمندساختن زنان، مديريت صحيح و كارآمد نيروهاي انساني در بخش هاي مختلف جامعه است. طبق اصول مديريتي، زنان با قدرت رابطه تعاملي، آگاهي و اطلاعات، تاثيرگذاري و اعتبار، اراده اقناع كنندگي و اثرگذاري شغلي بالايي كه دارند، بخش عظيمي از نيروي انساني سازمان هاي امروزي را مي توانند تشكيل دهند و حوزه روابط عمومي فضاي مساعدي براي به روز رساني اين مهارت هاي زيستي و اجتماعي زنان خواهد بود تا بر اين اساس كارگزاران زن روابط عمومي بتوانند ضمن معطوف كردن توجهات مديران و مسوولان به توانايي ها و متجلي ساختن استعدادهاي زنان شاغل، نقش به سزايي را در روند رو به رشد توسعه داشته باشند.
ديدگاه ها و انديشه ها
در حيطه روابط عمومي، مردان انتخاب اول مديران ارشد اجرايي هستند
عضو كميته علمي همايش زن و روابط عمومي، مشاركت بانوان در سطح مديريتي كشور را بسيار پايين ارزيابي كرد و گفت: در حيطه روابط عمومي مردان انتخاب اول مديران ارشد اجرايي هستند.
دكتر مهناز رونقي در خصوص مشاركت بانوان در بخش مديريتي كشور گفت: زنان و مردان در روابط عمومي ها با تجربه و توانمندي هاي مشابه و توان علمي و اجرايي همانند، شرايط يكساني را براي ارتقاي شغلي دارا نيستند.
عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي با اشاره به وضعيت فعلي زنان در روابط عمومي گفت: در پژوهشي كه در حوزه روابط عمومي در خصوص تجربيات زنان به عمل آمده به موضوعاتي چون حقوق و تفاوت هاي شغلي و تمايز جنسي كه بين زنان و مردان كارشناس در روابط عمومي اعمال مي شود تاكيد شد.
نقش زنان در پست هاي مديريتي روابط عمومي كمرنگ است
عضو كميته علمي همايش زن و روابط عمومي در خصوص جايگاه بانوان در بخش هاي مديريتي روابط عمومي گفت: با توجه به مشكلات ناشي از حضور زنان در بخش هاي مديريتي كشور از يك سو و عدم تعريف مشخص از جايگاه روابط عمومي در ساختار اداري كشور، طبيعتا نمي توان توقع داشت جايگاه زنان در پست هاي مديريتي روابط عمومي از نقش پررنگي برخوردار باشد.
دكتر بيتا شاه منصوري با اشاره به جايگاه و امور حرفه اي كارگزاران زن روابط عمومي در سطوح مديريتي، اظهار داشت: محدوديت انتخاب زنان براي تصدي گري مشاغل خاص از جمله روابط عمومي كه حرفه اي زنانه محسوب مي شود، از موضوعاتي است كه مديران ارشد را با تنگنا مواجه كرده است. اين وضعيت به گونه اي است كه در حال حاضر شمار مديران مرد در كشور ما 35 برابر مديران زن افزايش يافته است.
وي در پايان تصريح كرد: تعداد شاغلان زن در پست هاي اداري روابط عمومي افزايش يافته است اما هنوز مديران ارشد سازمان ها ترجيح مي دهند مديريت روابط عمومي ها را به مردان بسپارند.
ديگر برنامه ها و فعاليت ها
كارگاه آموزشي آشنايي با برنامه ريزي و گزارش عملكرد در روابط عمومي
اولين كارگاه آموزشي با عنوان برنامه ريزي و گزارش عملكرد در روابط عمومي روز پنجشنبه 18 مهرماه 1392 از ساعت 9 الي 16 در محل سالن كوثر سازمان صدا و سيما برگزار خواهد شد.
در اين كارگاه يك روزه كه توسط موسسه كارگزار روابط عمومي برگزار شد دكتر مهدخت بروجردي استاد دانشگاه علامه طباطبايي، مديران و كارشناسان روابط عمومي را با نحوه برنامه ريزي و تهيه گزارش عملكرد در روابط عمومي آشنا نمودند.
انتشار ويژه نامه نخستين همايش زن و روابط عمومي
ويژه نامه كارگزار روابط عمومي براي نخستين همايش ملي زن و روابط عمومي منتشر شد.
اين ويژه نامه در سي امين شماره فصلنامه كارگزار روابط عمومي منتشر مي شود.
ويژه نامه نخستين همايش زن و روابط عمومي حاوي مقالات و مصاحبه هايي در خصوص زن و روابط عمومي است كه به همراه گزارشي از برگزاري نخستين نشست كميته علمي دهمين كنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران منتشر شده است.
انتشار مولتي مدياي همايش زن و روابط عمومي
لوح فشرده چند رسانه اي نخستين همايش زن و روابط عمومي منتشر شد.
اين لوح فشرده كه حاوي اطلاعات نخستين همايش زن و روابط عمومي مي باشد كه توسط كارگزار روابط عمومي تكثير شده است.
در اين لوح فشرده اطلاعاتي براي خبرنگاران و همچنين مجموعه كاملي از مقالات و اطلاعات تخصصي همايش قرار گرفته است.
لوح فشرده چندرسانه اي اين همايش در بردارنده مصاحبه هايي با اساتيد رشته روابط عمومي و نيز پژوهش هايي در اين حوزه مي باشد كه به همراه يك بخش معرفي كتاب، اطلاعات كاملي را در مورد موضوع زن و روابط عمومي ارائه مي دهد.
منابع
– روزنامه همشهري، پنجشنبه 24 شهريور 1384، سال سيزدهم، شماره 3801، صفحه 12.
– ريترز، جورج، نظريه هاي جامعه شناسي در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثي، تهران، نشر علمي،1381.
– کلمن،جیمز، بنیادهای نظریه اجتماعی، صبوری، منوچهر، تهران، نی،1377.
– بروجردي علوي، مهدخت. “شيوههاي روابط عمومي در جامعة اطلاعاتي”، رسانه (سال 13، شمارة 4، زمستان 1380).
– سیدمحسنی، سیدشهاب(1381). ارتباطات رسانه ای در روابط عمومی. تهران: پارس سینا، چاپ اول، زمستان.
– شادي طلب، ژ. وهابي، م. ورمزيار، ح. (1384). فصلنامة علمي و پژوهشي رفاه اجتماعي. فقردرآمدي فقط يك جنبه از فقر زنان سرپرست خانوار، سال چهارم.
– ويلكاكس، دنيس؛ كمرون، كلنت. تي؛ آولت، فيليپ اچ؛ ايجي، ورن كي (1386)، روابط عمومي: نقش، فرايند و استراتژي، ترجمه سيد محمد اعرابي و داود ايزدي، جلد اول، تهران: دفتر پژوهش هاي فرهنگي.
http://www.prwomen.ir/fa/?
http://www.seemorgh.com/news/