گروه سیاسی مشرق _ پس از اعلام رسمی اسامی کاندیداهای احراز صلاحیت شده و آمدن چهره های مطرح به عرصه انتخابات جامعه بیشتر درگیر فضای انتخابات خواهد شد و شاهد اظهارنظر نامزدها، گمانه زمانی از انصراف ها و انتشار گزارش ها و تحلیل های مختلفی درباره آخرین وضعیت گروه های سیاسی هستیم.

گروه سیاسی مشرق تا موعد برگزاری انتخابات در سلسله گزارش هایی با عنوان “روزانه انتخابات” و “عصرانه انتخابات” در دو بخش خبری، آخرین تحولات و اظهارنظرهای انتخاباتی را در اختیار مخاطبان قرار می دهد.

در ادامه مهمترین اظهارنظرها و اخبار انتخاباتی را ملاحظه می کنید:

جلیلی در گفتگوی ویژه خبری:
الان 70 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی در کشور داریم

گفت‌وگوی زنده تلویزیونی سعید جلیلی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری از دقایقی پیش آغاز شد. وی در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، برنامه‌های خود را بیان کرد.

مهمترین محورهای سخنان جلیلی به شرح ذیل است:

جلیلی در پاسخ به این سوال که چرا وارد عرصه انتخابات شدید، گفت: عرصه ریاست جمهوری عرصه مهمی است و رئیس جمهور وظیفه سنگینی دارد. کسانی که وارد این عرصه می شوند باید شناخت صحیحی از کارویژه ریاست جمهوری و عرصه داشته باشند؛ چون این عرصه، رقابتی است؛ باید با نگاه تکلیف‌مدارانه وارد این عرصه شد.  اگر کسانی قویتر و جدی‌تر بودند و می‌توانستند وظیفه را بهتر انجام بدهند این وظیفه از شما ساقط می‌شود؛ من مشورت‌ها و مطالعات لازم را تا دقایق آخر انجام دادم چون وقتی وارد عرصه می‌شوی باید با قوت وارد شوی. شناختی که از مشکلات کشور و راه حل‌ها به دلیل حوزه کارم در امنیت ملی داشتم، این ظرفیت را در خودم حس کردم؛ (اینجا)

رضایی در شبکه یک سیما:
با سیاه نمایی‌ها مخالفم/ در سیاست خارجی به مقاومت منطقی معتقدم
محسن رضایی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز شنبه در برنامه تلویزیونی شبکه یک سیما به تشریح برنامه‌های خود پرداخت.

مهمترین محورهای سخنانی وی به شرح ذیل است: فساد، رشوه و تبعیض در اداره کشور از حد معمول خودش تجاوز کرده است؛ در تمام دنیا درصدی از فساد وجود دارد اما در ایران این مسائل تشدید شده است و در واقع این مسائل کارآمدی لازم را از اداره کشور گرفته است. مسئله دیگر، سقوط ارزش پول ملی است؛ پول ملی ما در حال سقوط است و می‌خواهند آن را ساقط کنند و اینها جزو نگرانی‌های ماست.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: با سیاه نمایی‌هایی که در کشور صورت می‌گیرد، مخالفم و با افرادی که مردم را خواب کرده و می‌گویند در کشور مشکلی نیست هم مخالفم.  (اینجا)

ولایتی:
نظر جامعتین را بدون تردید قبول می‌کنیم/ به ائتلاف پايبندم

علی اکبر ولایتی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، امشب (شنبه) طی سخنانی در مسجد انصار شهرک شهید محلاتی با اشاره به تعبیر رهبر انقلاب از اینکه بنده یک انقلابیم و نه دیپلمات، اظهار داشت: انقلاب به معنای تحول است و می‌تواند منشاء یک تحول سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در جامعه باشد.

وی افزود: در کشور ما 2 هزار و 500 سال، نظام شاهنشاهی حکومت کرده و در 100 سال اخیر نیز نظام مشروطه در راس قدرت بوده و اکنون انقلاب اسلامی از 12 بهمن 57 به قدرت رسید، مهمترین کاری که در نظام سیاسی انجام داد قطع ید استکبار بود.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، با بیان جمله‌ای از امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه “جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر”، اظهار داشت: معنای زیادی در این جمله نهفته است. خیلی‌ها معتقد بودند که باید جمهوری خالی باشد و خیلی‌ها هم می‌گفتند، باید جمهوری دموکراتیک نامگذاری شود ولی امام راحل با آن جمله زیبای خود نام جمهوری اسلامی را برگزیدند در واقع جمهوری یعنی رای مردم و اسلام یعنی اعتقاد بر ارزش‌های اسلامی و بر همین اساس جمهوری اسلامی ایران نام گرفت.

ولایتی با اشاره به شعار “نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی” تاکید کرد: نه شرقی،‌ نه غربی یک کار نمادینی بود که هدف آن نفی سلطه خارجی بود و هنوز هم این شعار مصداق دارد و معنایش این است که ما هیچ مکتبی غیر از اسلامی را قبول نداریم.  (اینجا)

فیلم/اصلاحات و اصلاح‌طلبی به روایت عارف
عارف نامزد انتخابات ریاست جمهوری در یک نشست به بیان تعریف خود از اصلاحات پرداخت. (اینجا)

عصبانيت جبهه ضد انقلاب از رفتار هاشمي رفسنجاني

با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری، روزنامه نگاران و عناصر ضد انقلاب در خارج از کشور با نگارش یادداشت و تحلیل در رسانه های ضد انقلاب به بیان نظرات خود در این زمینه می پردازند که مشرق به رصد این اظهارات می پردازد:

رجبعلی مزروعی از روزنامه نگار خارج نشین و از اعضای حزب منحله ی مشارکت در یادداشتی در سایت ملی مذهبی با اشاره به رد صلاحیت هاشمی، شرکت در انتخابات را بی معنا دانست.

مزروعی در این یادداشت نوشت ” با توجه به این وضعیت به نظر می رسد که انتخابات دیگر معنای خود را ندارد ودر وجه حداقلی خود هم دیگر رقابتی و آزاد نیست. بنا براین شرکت در این انتخابات دیگر معنایی ندارد و فکر کنم اصلاح‌طلبان دیگر انگیزه‌ای برای شرکت دراین انتخابات ندارند و قطعا بخش قابل توجهی از آنان در این نوع انتخابات شرکت نخواهند کرد”

گفتنی است برخی از اصلاح طلبان و جریانات ضد انقلاب خارج از کشور که تا چندی پیش انتخابات را تحریم کرده بودند و شرکت مردم در انتخابات را بی تأثیر می دانستند، حال با حمله به شورای نگهبان به دلیل رد صلاحیت شدن هاشمی رفسنجانی این وضعیت را به ضرر مردم می خوانند. (اینجا)

شعارم 1+55 است/ اولویتم مبارزه با تورم است

سیدمحمد غرضی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در شبکه جام جم و در اولین برنامه انتخاباتی خود در رسانه ملی، در ابتدای سخنانش با اشاره به نوسانات دلار از زمان قاجاریه تا زمان دولت نهم و کاهش مداوم ارزش ریال گفت: تورم و رشد بی رویه آن باعث کاهش قدرت سیاسی و اقتصادی کشور می‌شود و ملت ایران طی صد سال گذشته این تورم را تحمل کرده است.

وی افزود: من عرض می کنم که شعار من 1+55 است یعنی از بین 75 میلیون نفر 55 میلیون نفر حق رای خواهند داشت.

غرضی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه پاسخ سوالات ایرانیان مقیم کشور را در خصوص مسائل مختلف به صورت روشی خواهد داد، گفت: می‌گویند که از کاندیدا برنامه می‌خواهند در حالی که برنامه تنها وجه فیزیکی کار است و تمام برنامه‌ها را می‌توان در یک کلمه خلاصه کرد.

وی افزود: تمام تلاش من این است که در قالب بحث مبارزه با تورم به سوالات شما پاسخ دهم چرا که خروجی دولت باید تورم ومیزان اشتغال باشد. (اینجا)

همه کاندیداهایی که رنگی شدند/ رنگدارها رای می آورند یا بی رنگ ها؟

استفاده از نماد‌هاي رنگي در انتخابات رياست جمهوري، شیوه و روشی است كه در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری دهم به طور رسمي وارد ادبيات تبليغات نامزدها در ایران شد، اين بازي با رنگ‌ها مدلی غيربومي برای تبليغات است،‌مدلي كه مانند بسياري مسائل اجتماعي وارداتي است.

با این حال تأثير رنگ‌ها بر روح و روان انسان امري غيرقابل‌انكار است و در ادبيات ذهني بسياري از ما نيز بعضي رنگ‌ها به نمادي ماندگار تبديل شده‌اند.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان چندی پیش در خصوص انتخاب رنگ از سوی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: قانون نسبت به این مسئله ساکت است و خلاء قانونی در این زمینه وجود دارد. (اینجا)

عکس/ احمدی نژاد در سخنرانی ولایتی

داوود احمدی نژاد در سخنرانی علی‌اکبر ولایتی در مسجد انصار الحسین (ع)

خاتمی از هیچ کاندیدایی حمایت نمی‌کند

صادق زیباکلام با بیان اینکه فکر نمی کنم نه هاشمی و نه خاتمی از هیچ کدام از دو نامزد اصلاح طلب رسما و علنا حمایت کنند، گفت: با این وجود هم آقای هاشمی و هم آقای خاتمی و هم سایر رهبران اصلاح طلب به هیچ وجه مردم را به عدم مشارکت در انتخابات تشویق و ترغیب نخواهند کرد.

این استاد دانشگاه پیش بینی کرد که شیوه عمل آنها مانند انتخابات مجلس در سال 1390 خواهد بود که طی آن از هیچ کاندیدایی حمایت نکردند.

زیباکلام ادامه داد: ممکن است در 24 خرداد فیلم آقای خاتمی و هاشمی را در هنگام رای دادن ببینم، ولی فکر نمی کنم تا روز انتخابات این دو از هیچ کاندیدایی چه از آقای عارف و چه آقای روحانی حمایت کنند.

وی در خصوص احتمال ائتلاف میان روحانی و یا عارف و کناره گیری یکی به نفع دیگری گفت: تصور نمی کنم که این اتفاق بیفتد و هر دو نفر تا آخر انتخابات در عرصه رقابت حضور خواهند داشت. (اینجا)

جامعه روحانیت تا پایان هفته گزینه معرفی می‌کند

حجت الاسلام حسین ابراهیمی ،عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز در گفتگو با  مثلث آنلاین تاکید کرد: جامعه روحانیت مبارز اواخر هفته جاری در خصوص مصداق خود به نتیجه خواهد رسید. زیرا در حال حاضر زود است در خصوص حمایت از یک کاندیدای خاص صحبت کنیم .

وی افزود:تبلیغات رسانه ای کاندیداها تازه شروع شده است در واقع وقتی تبلیغات از طریق رسانه ملی پخش می شود آثار فراوانی دارد از این رو جامعه روحانیت بناگذاشته است چند روزی مهلت رقابت به افراد را بدهد تا ببینیم کدام یک از کاندیداها پیش می افتد.

این فعال سیاسی ادامه داد: هر کاندیدایی که از نظر فضا سنجی یا نظرسنجی از اقبال مردمی بیشتری برخوردار باشد تبعا حمایت از آن کاندیدا بر دیگر کاندیداها مقدم خواهد بود .بنده معتقدم آقایان سعید جلیلی ،قالیباف ،ولایتی ،حداد عادل و دیگر کاندیداها برای ما محترم هستند اما ما در بین اصولگرایان به دنبال حمایت از فرد اصلح هستیم .

وی خاطرنشان کرد:ما معتقدیم کسانی که ازفیلتر شورای نگهبان عبور کرده اند صلاحیت های لازم و عمومی را برای احراز پست ریاست جمهوری دارند بنابراین دیگر بحثی در خصوص صلاحیت این افراد نداریم. (اینجا)

تصاویر/ پشت صحنه حضور جليلي در گفتگوي ويژه خبري

سعید جلیلی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در برنامه گفتگوی ویژه خبری به تشریح برنامه های خود می‌پردازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *