لایحه بودجه 92 از زمان تقدیم غیر متعارف آن به مجلس توسط فروزنده، سر و صدای بسیاری بر پا کرده است. این لایحه که از همان زمانی که کلیات آن اعلام شد، مشخص بود بسیار جهت دار و غیر منطقی بسته شده است. دولت بودجه همه نهادهای نظارتی را کم و بودجه نهاد ریاست جمهوری را دو برابر کرده است!

لایحه بودجه 92 از زمان تقدیم غیر متعارف آن به مجلس توسط فروزنده، سر و صدای بسیاری بر پا کرده است. این لایحه که از همان زمانی که کلیات آن اعلام شد، مشخص بود بسیار جهت دار و غیر منطقی بسته شده است، اکنون و با مشخص شدن تدریجی جزئیات آن، بیشتر هویت جهت گیرانه خود را نشان می‌دهد.

به گزارش تابناک، بررسی ریز جزئیات لایحه تقدیمی بودجه 92 به مجلس شورای اسلامی، نشان می‌دهد که دولت بسیار غیر واقع‌بینانه، غیر منطقی و بدون در نظر آوردن شرایط خاص کشور اقدام به تدوین و پیش بینی بودجه سال آینده کرده است.

بررسی جزئیات لایحه بودجه 92 نشان از آن دارد که این بودجه نه تنها انقباضی بسته نشده بلکه در بسیاری موارد دولت اقدام به افزایش هزینه‌ها به خصوص در رابطه با شرکت‌های دولتی و بودجه عمومی دولت کرده است.

اما صرف نظر از بسیاری از این موارد نکته قابل تأمل در این لایحه افزایش بیش از 80 درصدی بودجه نهاد ریاست جمهوری در لایحه بودجه سال 92 است. در حالی که بودجه بسیاری از نهادها کاهش یافته است.

حال سؤال اینجا است که در سال آینده چه اتفاقی قرار است در نهاد ریاست جمهوری رخ دهد که این چنین افزایش اعتبارات این نهاد در بودجه سال 92 افزایش یافته است و سایر دستگاه‌ها کاهش‌های چشمگیری را در رابطه با اعتبارات بودجه ای خود شاهد هستند؟

جالب آنکه نهادی امنیتی مانند شورای عالی امنیت ملی کاهش حدود 40 درصدی و مجلس کاهش 55 درصدی در اعتبارات بودجه ای خود را تجربه می‌کنند!

محمد قسیم عثمانی در گفتگویی که با تابناک داشت، مستقیماً اشاره کرده است که دولت بی نظمی و نگاه غیر واقع‌بینانه را در لایحه بودجه سال 92 در رأس کار خود قرار داده است. وی حتی با اشاره به لایحه سه دوازدهمی دولت گفت که این لایحه برابر با شش ماه بودجه سال 91 است و اینکه احتمالاً دولت از این لایحه در راستای اهداف انتخاباتی خود استفاده خواهد کرد.

حال مشخص می‌شود که دولت در لایحه بودجه سال 92 حتی از این مسائل هم فراتر رفته است و ضمن آنکه بودجه شرکت‌های دولتی و مؤسسات غیر انتفاعی و انتفاعی وابسته به دولت و هزینه های آن‌ها تقریباً به شکل میانگین به 2 برابر افزایش یافته است، بودجه نهاد ریاست جمهوری نیز تقریباً دو برابر می‌شود.

سال گذشته محمود احمدی نژاد بعد از آنکه لایحه بودجه 91 توسط مجلس شورای اسلامی دچار تغییرات اساسی شد، لفظ «استحاله شده» را برای بودجه سال 91 استفاده کرد و بعد از گذشت چند در ابلاغیه ای بیانیه مانند، این لایحه را برای اجرا به دستگاه‌های دولتی احاله کرد.

حال بودجه 92 از زمان تحویلش با این شرایط اسفناک مواجه است. بودجه ای که گویا هیچ دقت نظری در اصول آن نشده است و گویا تمام این تأخیری که در ارائه لایحه بودجه صورت گرفت، دلیل داشت! جهت گیری دولتی در بودجه سال 92 به حدی زیاد است که از هم اکنون سر و صدای بسیاری از نمایندگان را بلند کرده است.

با این تفاسیر باید پرسید، آیا مجلس اجازه خواهد داد که این بودجه با این شرایط تصویب شود؟ یا آنکه احمدی نژاد از هم اکنون باید به دنبال واژه جدیدی برای اتفاقی که برای بودجه سال 92 رخ خواهد داد، باشد!

One thought on “چه اتفاقی قرار است در نهاد ریاست جمهوری بیفتد؟+جدول بودجه”
  1. پاک ترین دولت تاریخ عالم هم هست!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *