مشرق ــ عباس عبدی، از جمله تحلیلگران اصلاح‌طلب است که طی ماه‌های گذشته در تحلیل‌های خود هیچ اشاره‌ای به آیت‌الله هاشمی نکرده بود.

او اما همانند سایر تحلیلگران اصلاح‌طلب اخیراً اشارت ‌هایی را به هاشمی رفسنجانی انجام داده و بصورتی تلویحی درباره بحث کاندیداتوری وی نیز داد سخن در داده است.

عبدی در شماره اخیر نشریه اصلاح‌طلب آسمان و در بخش “پاسخ به پرسش‌های خوانندگان آسمان” نکات جالبی را درباره اوضاع سیاسی کشور و از جمله بحث آیت‌الله هاشمی 78 ساله مطرح کرده است که خوانش آنها خالی از لطف نیست.

در ادامه منتخبی از پاسخ‌های عبدی به خوانندگان نشریه اصلاح‌طلب آسمان را می‌خوانید:

***

_ آقای هاشمی رفسنجانی هم در چهار سال گذشته مواضع دقیق و حساب شده ای داشته اند (به جز چند ماه اخیر) و از هر موضع خوب باید حمایت کرد. ولی این دلیل نمی شود که برا توجیه موضع امروز خود در تایید یا رد کسی،‌تاریخ را قلب نماییم، این کار زشتی است که برخی ها برای مخالفت با فلان فرد یا مرجع تقلید سابقه او را از انقلاب پاک می کنند، عکس این کار را هم نباید کرد. در سال 1384 هم همه اصلاح طلبان با تمام توان از آقای هاشمی حمایت کردند، ظرفیت بیش از آنچه که در دور دوم، رأی آوردند وجود نداشت. البته بخشی از آن رأی هم در ضدیت با رقیب ایشان بود والا این ظرفیت از این هم کمتر بود. متأسفانه باید آن طرف ظرفیت سازی می شد و الا حمایت این و آن، به تنهایی کاری نمی کند.

_ فقط خداست که از آینده ما خبر دارد. به ویژه که معمولاً کارهایمان قابل پیش بینی نیست. در هر حال به گمان من از نیمه دوم فروردین تا اول خرداد در ایران اوضاع عجیبی را شاهد خواهیم بود.

ــ درباره آقای مرتضوی هم خبرش را از طریق پیام کوتاه یک خبرگزاری گرفتم،‌ولی آن قدر که فرزندانم خوشحال بودند، من حس خاصی نداشتم شاید باور نکنید. من از کسانی هستم که خیلی خوب تر از آنکه فکر می کنید، آقای مرتضوی را می شناسم. اگر به نامه ای که از زندان نوشتم مراجعه کنید متوجه خواهید شد. هر کاری بکنم، دروغ نمی گویم، لذا با صداقت کامل به شما بگویم که دلم برای آقای مرتضوی خیلی می سوزد. او یکی از قربانیان وضع سیاسی جامعه ماست و شاید از کسانی که بیش از همه قربانی این وضع شده است. در این گفته تردیدی ندارم. به او به چشم یک قربانی نگاه کنید. از 15 سال پیش تاکنون همین وضع را داشته است. این قربانیان نیازمند دلسوزی و ترحم هستند.

_ با عرض سلام و خسته نباشید خدمت آقای عبدی، آیا حضور و پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات آینده با وجود موانع بسیار زیاد امکان پذیر است؟ آیا کاندیداتوری آقای هاشمی رفسنجانی برای نظام هزینه بر است؟
بله . امکان پذیر است ولی باید دید دنبال چه دستاوردی هستند. موانع مورد نظر شما، همان چیزهایی است که اصلاح طلبان باشد آنها راحل کنند بنابر این نباید مانع معرفی شوند برای رفتن به قله هم موانع زیادی است، ولی اگر آنها نبودند، صعود به قله بی معنا بود. هرچند آمدن آقای هاشمی کاملاً منتفی است، ولی گروه اصولگرایان علاقه ای به این حضور ندارند، هرچند به شخص آقای هاشمی علاقه مند هستند. ولی دولتی ها بسیار مشتاق به حضور ایشان هستند!

ــ متأسفانه رهبران اصلاحات به طور مشخص آقای خاتمی مسوولیت پذیری مناسب با شرایط را ندارند. نه این بار را زمین می گذارند و نه آن را درست و حسابی بر می دارند. این پیام را باید به ایشان منتقل کرد تا حس مسولیت پذیری را تحریک کند. می دانم از این لحن من ناراحت خواهند شد، ولی چه جای نگرانی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *