طبق نتایج یک پژوهش جدید، حجامت باعث بهبود فاکتورهای خونی در افراد دیابتیکی شده که پیشنهاد می‌شود به عنوان درمان مکمل در افراد دیابتی نوع 2 مورد استفاده قرار گیرد.

ایسنا، دیابت یکی از مهم‎ترین مشکلات بهداشتی جهان محسوب می‌شود که در این بیماری سلول‎های بتا مستعد تخریب توسط رادیکال‎های آزاد هستند. با توجه به مکانیسم‎های حجامت، مطالعه‌ای با هدف بررسی تاثیر حجامت بر فاکتورهای بیوشیمیایی و استرس اکسیداتیو همزمان با دارو درمانی توسط مجید رمضانی، دانشیار گروه داخلی از دانشگاه علوم پزشکی اراک و همکارانش انجام شد.

در این مطالعه کارآزمایی بالینی از 30 نفر از افراد دیابتی در دو طیف ابتدایی و انتهایی بیماری مراجعه کننده به مرکز دیابت، پنج میلی لیتر نمونه خون وریدی گرفته شد. این افراد علاوه بر دریافت درمان دارویی متفورمین و گلی بن کلامید پس از یک ماه مورد حجامت قرار گرفته و بعد از یک ماه مورد بررسی قرار گرفتند و نمونه‎های خون وریدی قبل و بعد از درمان از نظر شاخص‎های دیابت و استرس اکسیداتیو مقایسه شدند. جهت ارزیابی پراکسیداسیون لیپیدی از تیوباربیتوریک اسید، برای اندازه‌گیری آنتی‌اکسیدان‌های تام سرم از روش FRAP و فاکتورهای بیوشیمیایی خونی با کیت‎های پارس آزمون اندازه‎گیری شدند.

یافته‎ها حاکی از آن است که میزان هموگلوبینA1C ، قند خون ناشتا، قند خون دو ساعت پس از ناشتا، تری گلیسیرید، کلسترول، لیپوپروتئین با دانسیته پایین و همچنین لیپوپروتئین با دانسیته بالا نیز افزایش معنی‎داری را نشان داد و اسپارتات ترانسفراز در افراد دیابتیک پس از حجامت کاهش معنی داری را نشان داد.

طبق نتایج این پژوهش، حجامت باعث بهبود فاکتورهای خونی در افراد دیابتیکی می‎شود و پیشنهاد می‌شود که به عنوان درمان مکمل در افراد دیابتی نوع 2 مورد استفاده قرار گیرد.

مشروح یافته‌های این پژوهش در مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *