فارس: فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه همه اقتصاد دنیا وابسته به انرژی خلیج فارس است، تاکید کرد: اگر تیری به سوی انرژی در خلیج فارس شلیک شود مصیبتی در دنیا به وجود خواهد آمد که آمریکایی‌ها از آن مطلعند.

خبرگزاری فارس: تبعات شلیک تیر در خلیج فارس/ ماجرای نامه به رفسنجانی برای درگیری با آمریکا

دریادار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه در همایش سراسری جغرافیا، توسعه، امنیت و دفاع که با محوریت خلیج فارس و تنگه هرمز برگزار شد گفت: به سبب قدرت دفاعی و نظامی و رشادت رزمندگان ما، سمت و سوی تهدید تغییر کرده و کسی در منطقه مدعی تهدید ایران نیست. حتی در دنیا هم کسی غیر از آمریکا خودش را در حد تهدید نظام جمهوری اسلامی نمی‌داند.

وی افزود: آمریکا به یک توان نظامی دریا پایه تبدیل شده است و تمام داشته های خود را بر پشت ناوهایش گذاشته و برای اهدافش این ناوها را در سراسر دنیا حاضر کرده است و به دنبال ادامه سلطه خود است.

فدوی در ادامه تصریح کرد: سلطه اقتصادی آمریکا، سلطه ای است که می تواند اقتدار نظامی برایش ایجاد کند و آنها متوجه شده اند که اقتصاد دنیا وابسته به انرژی است که 720 میلیارد بشکه نفت آن در مناطق شیعه نشین و در داخل خلیج فارس و یا سواحل آن است.

فرمانده نیروی دریایی سپاه افزود: آمریکا به دنبال جایگزینی برای نفت بود که از انرژی های خورشیدی، اتمی و گاز برای اینکار استفاده می کرد اما انرژی های خورشیدی و اتمی مشکلاتی داشت و ازطرفی هم 70 درصد منابع گاز در اختیار ایران، قطر و روسیه است که آمریکایی ها نمی توانند روی ایران و روسیه حساب کنند و قطر هم کشور کوچکی است که به اندازه انتهای خیابان پیروزی تهران جمعیت دارد. به همین دلیل آنها همواره به دنبال استقرار در خلیج فارس بوده اند و سرمایه گذاری هایی در عربستان کرده است.

فدوی در بخشی دیگری از سخنانش ادامه داد: آمریکایی ها می گویند اگر از اروپا عقب نشینی کنیم جایی برای دفاع داریم اما اگر مجبور به عقب نشینی از خلیج فارس شویم جایی به جز سرزمین اصلی مان برای دفاع از آمریکا نداریم و اینکه آنها خلیج فارس را از منافع حیاتی امنیت ملی آمریکا می دانند. این عبارت در ادبیات سیاسی و امنیتی آمریکا صرفاً برای خود سرزمین آمریکا بکار گرفته می شود.

وی تأکید کرد: آمار و ارقام نشان می دهند که آمریکایی ها با استقرار در خلیج فارس و با وجود انقلاب اسلامی نمی‌‌توانند به اهداف خود برسند. همانطور که در جنگ تحمیلی به بهانه ایجاد امنیت خطوط کشتیرانی ناوهای نظامی شان را به خلیج فارس فرستادند اما به هیچ عنوان این امنیت برقرار نشد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه افزود: نیروی دریایی آمریکا یعنی توان کامل نظامی آنها از جمله هوایی، دریایی و زمینی و با این حال اگر آنها چندین برابر هم توان نظامی دریایی داشته باشند به لحاظ برخی مشخصات موجود در منطقه نمی توانند به اهداف خود برسند. آمریکایی ها به دنبال ناامنی گزینشی برای ایران و امنیت گزینشی برای خودشان هستند.

فدوی خاطر نشان کرد: هر روز از توانمندی های ادعایی آمریکا کم می شود و روند پیشرفت نظامی آمریکا مانند پیشرفت اقتصادیش که میزان بسیار کمی می باشد، است. در حالی که توان نظامی ما در سال 91 قابل مقایسه با توانمان در سال 66 نیست ولی شیب رشد نظامی آمریکا بسیار کم است.

فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به رزمایش اخیر آمریکا در حوزه مین‌های دریایی در آبهای جنوب گفت: ما به صورت دقیق و نزدیک این رزمایش را رصد کردیم. رزمایشی که به نام 27 کشور ولی عملاً با حضور 5 کشور برگزار شد و متوجه شدیم تبعات توان فعلی آمریکایی ها و توان مستأصل شده آنها در سال های 66 و 67 تفاوت زیادی ندارد.

وی افزود: این در حالی است که آنها در آن سالها در برابر ما با آن توان نظامی متوقف شده اند حال چطور می توانند در برابر توان امروز ما اقدام کنند و البته آنها هم به دنبال این موضوع نیستند و همواره از تصمیمات ایران در خلیج فارس و تنگه هرمز تمکین کردند.

فدوی با اشاره به اقدامات آمریکایی های برای انتقال انرژی از طریق لوله کشی گفت: ما در جنگ تحمیلی به شدت برخی از اهداف ها را مورد اصابت قرار دادیم و آنها قادر به استفاده از ظرفیت های خود نبودند. این در حالی است که میزان عبور انرژی جهان از تنگه هرمز اکنون 2 برابر شده است.

وی ادامه داد: فرض می کنیم 100 درصد نفت از طریق خطوط لوله بخواهد منتقل شود که امکان پذیر نیست. حال نفتی که می خواهد با این خطوط لوله خارج شود از کجا می خواهد استخراج شود. این نفت یا در خلیج فارس است و یا حاشیه باریک آن. حتی خط لوله ای که اخیراً افتتاح شد کاملاً صوری بود و فعالیتی ندارد و ما کاملاً به آن مسلطیم.

فرمانده نیروی دریایی سپاه افزود: بستر خلیج فارس بدلیل برآمدگی هایی که دارد باعث شده دسترسی به جنوب خلیج فارس از 17 کانال بیشتر امکان پذیر نباشد و کشتی های نفتی و کشتی های بزرگ نظامی نمی توانند خارج از این کانال ها حرکت کنند. کانال هایی که از 10 تا 140 کیلومتر ادامه دارد و کشتی های به عنوان مثال برای رسیدن به رأس التنوره باید 140 کیلومتر در کانال حرکت کنند. حال اگر این 17 کانال مشکلی پیدا کنند دسترسی به جنوب خلیج فارس امکان پذیر نیست.

فدوی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال ایجاد یک امنیت پایدار در جایی که امنیت جهانی به آن وابسته است می باشد. اسلام به دنبال آسایش همه مردم است و ما می دانیم اگر انرژی خلیج فارس در دنیا نباشد مردم دنیا در بدبختی قرار خواهند گرفت و تصور اروپا، ژاپن، چین و دیگر کشورها بدون انرژی خلیج فارس ممکن نیست.

وی تأکید کرد: آمریکایی ها قادر به ایجاد امنیت در این منطقه نیستند و هیچ وقت جنگ در خلیج فارس تمام نشده و همواره بین ما و آمریکایی ها وجود داشته و همین الان هم ادامه دارد و ما در شرایط انفعالی و منفعل اقدامات آمریکایی ها در خلیج فارس و تنگه هرمز نیستیم.

فرمانده نیروی دریایی سپاه افزود: این که آمریکایی ها به سراغ تحریم نفتی ایران رفتند یعنی فرصت های در اختیار جمهوری اسلامی ایران به غنیمت شمرده نشده و از توانمندی های خود به خوبی استفاده نکردیم.

فدوی در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به اینکه 27 مهر سال 66 بزرگترین بحران اقتصادی جهان صورت گرفت، گفت: ساعت 8 تا 11 صبح آمریکایی ها به سکوهای ما حمله کردند و ساعت 13 بحران آغاز شد. در آن زمان من نامه ای به آقای هاشمی رفسنجانی که مسئول جنگ بود نوشتم و این نامه دست نویس را به جانشینم برای تحویل به آقای هاشمی دادم.

وی ادامه داد: من در آن نامه نوشتم کاری که آمریکایی کردند بزرگترین بحران در بازار بورس را ایجاد کرد. اجازه دهید ما به آنها حمله کنیم یا حداقل تا بعدازظهر یک درگیری صوری با آنها درست کنیم. در این صورت بحران به بانک ها کشیده می شود و اثرات بدی برای آمریکایی ها دارد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه در پایان اظهار داشت: اکنون همه اقتصاد دنیا وابسته به انرژی خلیج فارس است و اگر تیری به سوی انرژی در خلیج فارس شلیک شود مصیبتی در دنیا به وجود خواهد آمد که آمریکایی ها از آن مطلعند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *