سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه فعالیت‌های هسته‌ای به هیچ وجه قابل پاکسازی نیست گفت: شایسته نیست آمانو اظهاراتی را مطرح کند که از دید کارشناسان هسته‌ای قابل تائید و توجه نیست.

خبرگزاری فارس: شایسته نیست آمانو اظهاراتی کند که از دید کارشناسان هسته‌ای تائید نمی‌شود

خبرگزاری فارس، «رامین مهمان‌پرست» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز سه‌شنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تسلیت ایام سوگواری ابا عبدالله‌الحسین در پاسخ به سوالی درباره حملات رژیم صهیونیستی به غزه عنوان کرد: بارها هشدار داده بودیم که فتنه‌هایی که در منطقه توسط رژیم صهیونیستی و حامیان آن برای درگیری کردن کشورهای منطقه با موضوعات حاشیه‌ای و ایجاد فتنه در درون کشورها صورت می گیرد با هدف تضعیف جبهه مقاومت است.

وی افزود: ناامنی، فتنه‌ها و گستاخی رژیم صهیونیستی در حمله به مردم بی دفاع و مظلوم غزه و تکرار جنایات جنگی این رژیم که مسئولان این رژیم نامشروع را به قاتلان کودکان و زنان تبدیل کرده نتیجه غفلتی است که نسبت به این تهدید اصلی یعنی رژیم صهیونیستی در منطقه صورت می‌گیرد.

مهمان‌پرست درباره اقدامات جمهوری اسلامی ایران در پی حملات رژیم صهیونیستی به غزه عنوان کرد: دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی بلافاصله فعالیت خود را آغاز و علی‌اکبر صالحی وزیر خارجه کشورمان تماس‌های متعددی را با وزرای خارجه کشورهای اسلامی برقرار و در حاشیه اجلاس وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در جیبوتی نیز با همتایان خود گفت‌وگو کرد و نامه‌هایی را به مسئولان سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ارسال و در آن نامه‌ها خواستار اقدامات جدی برای توقف این جنایات و محدود کردن نقض حقوق بشر در غزه و فلسطین شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی به آمادگی جمهوری اسلامی برای ارسال هرچه سریعتر کمک‌های انسان‌دوستانه پزشکی، غذایی و دارویی اشاره کرد و افزود: وزیر خارجه کشورمان آمادگی خود را برای سفر به غزه اعلام و رئیس‌جمهور کشورمان نیز در تماس با همتای مصری خود خواستار اقدام جدی از سوی کشورهای اسلامی و توصیه به همه کشورها برای واکنش مناسب در این زمینه شد.

مهمان‌پرست درباره سفر علی‌اکبر صالحی و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به غزه نیز گفت: آقای صالحی و نمایندگان مجلس برای اعلام پشتیبانی از مردم غزه آمادگی خود را برای سفر به غزه اعلام کرده‌اند و علاوه بر آن در صددیم گروهی از هلال احمر نیز برای ارسال کمک‌های دارویی و انسان‌دوستانه به غزه ارسال شود که همه این موارد در حال پیگیری است و باید مراحل قانونی خود را طی کند.

وی با بیان اینکه رفتن به غزه نیازمند کشف مجوزهای قانونی است خاطرنشان کرد: این موضوع در حال پیگیری است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 عنوان کرد: ما همواره آمادگی خود را برای مذاکرات سازنده و اصولی اعلام کرده‌ایم.

وی افزود: شرط موفقیت این گفت‌وگوها به رسمیت شناختن حقوق ما در زمینه داشتن حق فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای و بهره‌مند شدن از چرخه کامل سوخت در دایره فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای است.

مهمان‌پرست ادامه داد: اگر 1+5 رویکرد اشتباهی که تاکنون داشته کنار بگذارند و سیاست فشار و گفت‌وگویی که فکر می‌کنند برای مذاکرات اثر دارد را جایگزین روش‌های دیگری نکنند که عاقلانه‌تر و منطقی‌تر است، با یک رویکرد منطقی حتما می‌توان به توافق رسید که هم ملت ایران بتواند از حقوق خود بهره‌مند و هم نگرانی‌های طرف مقابل برطرف شود.

مهمان‌پرست بار دیگر عنوان کرد: ما همواره آمادگی خود را برای مذاکرات سازنده اعلام کردیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات نمایندگان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که قرار است 23 آذرماه در تهران برگزار شود نیز گفت: امیدواریم آژانس با رویکردی جدی و منطقی وارد مذاکرات شود.

وی افزود: ما آمادگی کامل برای رسیدن به یک تفاهم که در آن حقوق کامل ما تضمین شده و نگرانی‌های آژانس در بخش‌هایی که ادعا می‌کنند را برطرف کند داریم.

وی شرط موفقیت این مذاکرات را رویکرد منطقی آژانس و برخورداری از دیدگاه حقوقی و فنی دانست و تصریح کرد: نباید اجازه دهیم که اراده سیاسی برخی کشورهای غربی متهم به داشتن سلاح هسته‌ای و ذخایر استراتژیک فراوان و تهدید‌کننده امنیت دنیا مانع دستیابی کشورها به حقوق خود در چارچوب ان پی تی شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری عنوان کرد: اگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با رویکرد منطقی مذاکره با ایران را دنبال کند رسیدن به توافق امکان‌پذیر است البته شرط آن این است که حقوق مصرح کشورهای مستقل به معاهده ان پی تی به آنها داده شود.

وی اضافه کرد: اگر نگرانی‌هایی وجود دارد به لحاظ فنی و حقوقی قابل بررسی و حل است. مشکل زمانی است که نقطه‌نظرات کسانی که مذاکره می‌کنند از دیدگاه حقوقی و فنی مطرح نمی‌شود و نقطه‌نظرات سیاسی جایگزین مباحث فنی می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به اظهارات آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پاکسازی در سایت پارچین عنوان کرد: اینکه گفته می‌شود ایران در حال پاکسازی پارچین است حرفهایی غیرکارشناسی است. کسانی که از علم کافی در دانش هسته‌ای برخوردارند می‌دانند که فعالیت‌های هسته‌ای به هیچ وجه قابل پاکسازی نیست.

وی ادامه داد: اینگونه حرف‌ها در فضای جنگ تبلیغاتی مطرح می‌شود و شایسته نیست آمانو اظهاراتی را مطرح کند که از دید کارشناسان هسته‌ای خیلی قابل تائید و توجه نیست.

وی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات جنبش عدم تعهد در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در غزه عنوان کرد: کمیته هماهنگی جنبش که در نیویورک مستقر است به ریاست سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تشکیل جلسه داد و موضع قاطع خود را در قبال جنایات رژیم صهیونیستی اعلام کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *