سایت تابناک در مطلبی با اشاره به انتشار خبر اعدام 18 ایرانی در روزنامه های عربستانی نوشت: خبر اعدام هجده ایرانی در زندان «دمام» عربستان در حالی توسط خبرنگار عربستانی مهر تایید می‌خورد که کماکان وزارت خارجه کشورمان در گرفتن وقت ملاقات با زندانیان هم درمانده است! واقعه‌ای تلخ که مورد تایید سایر ایرانیان زندانی در آن دیار نیز هست اما ظاهرا از دید مسئولان زمانی رسمیت خواهد یافت که لابد طی یک نامه در سربرگ رسمی خطاب به ایشان اعلام شود؛ فارغ از اینکه پیگیری سریع اخبار منتشر شده ممکن است به حفظ جان برخی اتباع کشورمان منجر شود!
در ادامه این گزارش می خوانیم: «سلطان الجوفی» خبرنگار و یادداشت نویس سر‌شناس سعودی روز گذشته در صفحه شخصی خود در سایت اجتماعی تویتر، در مطلبی اعتراف کرد که هجده ایرانی اخیرا در عربستان سعودی اعدام شده‌اند. وی در تیتر این مطلب خود چنین نوشت: «بحمد الله با گردن زدن و اعدام ۱۸ ایرانی در زندان دمام، حکم خداوند اجرا شد.»
او در ادامه این مطلب می‌نویسد: «جناب قاضی حکم اجرای اعدام ۱۸ ایرانی توسط وزارت کشور [سعودی] را صادر کرد. آن‌ها در حالی بازداشت شدند که چندین تن مواد مخدر «هروئین و حشیش» با خود همراه داشتند و تلاش می‌کردند آن را از طریق لنج وارد عربستان کنند. آن‌ها برای این کار با باندهای مسلح نیز هماهنگ شده بودند و تلاش داشتند تا از طریق سواحل شرق عربستان، وارد خاک سعودی شوند. بدین ترتیب جناب قاضی دستور اجرای حکم گردن زدن آنان در دوره زمانی مختلف را صادر کرد.»
این نویسنده سعودی می‌افزاید: «این ایرانیان بازداشت شده توسط نیروهای امنیتی سعودی، اعتراف کردند که از ایران آمده‌اند. از‌‌ همان لحظه نخست بازداشت آنان، ایران تحرکات و فشارهای خود برای آزادی آنان را آغاز کرده است تا جایی که سفر «حیدر مصلحی» وزیر اطلاعات ایران به عربستان در تاریخ ۱۳ دسامبر و دیدار وی با شاهزاده «نایف بن عبدالعزیز» نیز در همین راستا بود که البته با مخالفت مقامات سعودی در لغو اجرای حکم خدا مواجه شد.»
تابناک در ادامه گزارش خود همچنین می افزاید: شاید یادداشت الجوفی بهترین موید مظلومیت زندانیان ایرانی در عربستان باشد؛ جایی که یکی از ایشان به خبرنگار «تابناک» می‌گوید: ما قربانی بازی سیاسی عربستانی‌ها برای فشار بر ایران شده‌ایم چرا که اگر ما جرمی مرتکب شده بودیم، نه تنها مستندات را در دادگاه لحاظ می‌کردند بلکه مانعی برای ملاقات با ما نمی‌گذاشتند. شش سال است در دمام زندانی هستیم و در این مدت از ترس هر روزه اعدام شدن، همه قوانین حقوقی عربستان و حتی عرف بین المللی را خوانده‌ایم تا شاید مفر نجاتی بیابیم در حالی که حتی نمی‌گذارند تا به مقامات سفارت کشورمان دسترسی داشته باشیم و البته مسئولان کشورمان هم تلاشی برای رفع این محدودیت غیرقانونی نشان نمی‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *