گويي روايت موازي كاري در دستگاه ديپلماسي پاياني ندارد و با گذشت بيش از دو سال از انتصاب نمايندگان ويژه رئيس جمهور و اعتراضاتي كه نسبت به موازي كاري در سياست خارجي بوديم اما انتصاب علی سعیدلو بدون هیچ گونه سابقه کار دیپلماتیک در ۱۸ مرداد ماه ۱۳۹۰ به عنوان معاون رئیس جمهور در امور بین‌الملل شاهد ادامه دور جديدي از موازي كاري در دستگاه ديپلماسي هستيم.

به گزارش خبرنگار سياسي مشرق ، علي سعيدلو كه از آذرماه سال 90 سفرهاي ديپلماتيك خود را آغاز كرده، اكنون در اوج ماموريت هاي ديپلماتيك خود قرار دارد. از اين رو بايد گفت كه هواپيماي موازي كاري در دولت دهم سير سعودي خود را طي مي كند.

سفر به كشورهاي آمريكاي لاتين

ديروز علی سعیدلو كه به منظور دیدار و گفت و گو با مقامات ارشد كشور كوبا و همچنین تقدیم دعوت نامه رییس جمهوری كشورمان به رائول كاسترو رییس جمهور كوبا جهت شركت در اجلاس سران غیر متعهدها به هاوانا و چند كشور حوزه آمریكایی لاتین سفر كرده است در دیدارماچادور بنتورا معاون اول رییس‌جمهور كوبا، از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط اقتصادی،‌علمی و فرهنگی با كشور كوبا خبر داد. وی گفت : باید تلاش كنیم تا سطح روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی میان دوكشور در سطوح عالی‌تر در ابعاد دو و چند جانبه گسترش یابد.

سعیدلو همچنین به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف علمی و اقتصادی اشاره كرد و اظهار داشت : امروز این آماگی در جمهوری اسلامی ایران وجود دراد تا تجارب مذكور خود را به كشورها و دولت‌های دوست به ویژه كوبا و كشورهای حوزه آمریكای لاتین در مسیر توسعه هر چه بیشتر اقتصادیشان انتقال دهد.

مامور ويژه در آمريكاي لاتين

دقيقا 26 دي ماه سال 90 بود كه رييس‌جمهور علي سعيدلو معاون امور بين‌الملل خود را مأمور پيگيري دقيق نحوه اجراي اين موافقتنامه‌ها ميان ايران و كشورهاي آمريكاي لاتين و ارائه گزارش به دولت كرده بود.

محمود احمدي‌نژاد با اشاره به سفر دوره‌اي خود به آمريكاي لاتين و ظرفيت‌هاي بالاي همكاري‌هاي دوجانبه بين ايران و كشورهاي اين منطقه گفته بود كه منطقه آمريكاي لاتين و روابط با كشورهاي اين حوزه براي ايران داراي اهميت راهبردي است.

وي اظهار كرده بود كه توسعه روابط با كشورهاي آمريكاي لاتين در چارچوب سياست‌هاي كلان جمهوري اسلامي ايران و در راستاي تقويت همكاري‌ها و مراودات با كشورهاي مستقل در عرصه بين‌المللي در مقابل زياده‌خواهي‌هاي سلطه‌طلبان و مستكبران صورت مي‌گيرد.

رييس‌جمهور بر تلاش همه دستگاه‌ها در پيگيري و اجراي دقيق تفاهم‌نامه‌ها و موافقتنامه‌هاي دوجانبه بين ايران و كشورهاي آمريكاي لاتين بويژه از سوي وزارتخانه‌هاي راه و شهرسازي، نفت، اقتصاد و دارايي، صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور خارجه تأكيد كرد و معاون امور بين‌الملل خود را مأمور پيگيري دقيق نحوه اجراي اين موافقتنامه‌ها و ارائه گزارش به دولت كرد.

اجلاس غيرمتعهدها و مامور ويژه

علي سعيدلو نماینده ویژه رییس جمهور و رییس ستاد برگزاری شانزدهمین اجلاس سران كشورهای عضو جنبش عدم تعهد چندي پيش در احكامی جداگانه پنج تن از معاونین خود در ستاد اجلاس جنبش عدم تعهد كه قرار است در تهران برگزار شود را منصوب كرد.

وزارت خارجه مسئول هدايت ديپلماسي

چند روز بعد از انتصاب نمايندگان ويژه از سوي رئيس جمهور اعضای هيئت دولت كه طبق روال سال‌های گذشته به مناسبت سالروز هفته دولت به دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی رفته بودند به‌ صورت صریح مورد خطاب رهبری قرار گرفتند که نسبت به موازی‌کاری در دولت خصوصا در دستگاه سیاست خارجی به مسئولان عالی‌رتبه کشور هشدار دادند و وزارت امور خارجه را مسئول هدایت منسجم و برنامه‌ریزی شده همه مسائلی دانستند که به نوعی با سیاست خارجی و روابط با دیگر کشورها مربوط می‌شود.

تحمل بار سنگين وزارت

شدت گرفتن سفرهاي ديپلماتيك آقاي معاون و از سوي ديگر عهده دار شدن برگزاري اجلاس غيرمتعهدها در تهران خود عاملي است كه علي اكبر صالحي به عنوان وزير امور خارجه متحمل بار سنگين وزارت به صورت كامل نشود و قسمتي از وظايف وي توسط معاون امور بين الملل رئيس جمهور بدوش كشيده شود، اما جاي پاسخگويي به اين سوال وجود دارد كه آيا در دولت دهم واقعا بنا به توصيه مقام معظم رهبري وزارت امورخارجه مسئول هدايت و برنامه ريزي سياست خارجي است و آيا فعاليت موازي جداي از هزينه هايي كه به بيت المال تحميل مي شود سبب تداخل كاري نخواهد شد.

جدول سفرهاي خارجي سعيدلو پس از انتصاب

گسترش همکاری های اقتصادی دو جانبه و پیگیری آخرین وضعیت توافقات بین دو کشور

موريتاني

آذرماه 90

تعمیق روابط اقتصادی تهران-اسلام آباد

پاكستان

بهمن ماه 90

بررسی نحوه اجرای توافقات گذشته و راه های گسترش تعاملات و مراودات اقتصادی و تجاری دو جانبه

بلاروس

بهمن ماه 90

مذاكره درباره مهمترین مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی

سودان

ارديبهشت ماه 91

تاكید بر گسترش سطح روابط دو كشور بر لزوم هر چه بیشتر توسعه مناسبات اقتصادی به عنوان تضمین‌كننده ارتقای روابط در همه جوانب

كوبا

خرداد ماه 91

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *