در پی درج خبری از سوی خبرگزاری مهر مبنی بر برگزاری نمایشگاه طمع در گالری هما این گالری توضیحاتی داده است که به دلیل موجه نبودن آنها، موارد مطروحه را بررسی کرده و توضیح داده ایم. | |
گالری هما در برگزاری نمایشگاهی با عنوان “طمع” در تبلیغ مکتوب خود درباره این نمایشگاه متن زیر را بدون هیچ توضیح دیگری آورده است: “طمع هر مخاطب نمایشگاهی که این تبلیغ را می بیند به این نتیجه می رسد که فواد شریفی آثاری دیده نشده از این افراد را جمع آوری کرده و در یک نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است. از آنجا که نمایشگاه ها فقط بخشی از حوزه هنرهای تجسمی هستند و تنگی وقت و تلاقی برنامه های گسترده خبری امکان سر زدن به همه آنها را نمی دهد طبیعی است که برخی از اخبار از تبلیغات یا اخبار روابط عمومی گالری ها تهیه می شود و به دلیل موجه بودن ظاهری این مراکز، تشکیک در اطلاعات مکتوب یک گالری در برپایی یک نمایشگاه دور از ذهن به نظر می رسد. از این رو خبری با اطلاعات تبلیغ گالری هما در خصوص نمایشگاه طمع در خبرگزاری مهر منتشر شد که بدون واکنش گالری باقی ماند و فقط آقای شریفی در تماسی با این خبرگزاری توضیحاتی را ارائه کرد که هر چند برای انتشار چنین تبلیغی توجیه پذیر به نظر نمی رسد اما به دلیل احترام به وی و هنرمندان ایران و مخاطبان خبرگزاری، توضیحات داده شده بدون هیچ کسری منتشر شد. پس از آن، خبرنگار مهر مطلع شد که روابط عمومی گالری هما در اقدامی کاملا غیر حرفه ای توضیحات ناشیانه ای را با عنوان “یک اشتباه رسانه ای” برای برخی از رسانه ها ارسال کرده است که حتی خبری در این زمینه نداشته اند و اگر بوده آن را به نقل از خبر خبرگزاری مهر رفته اند در حالی که این توضیح برای خبرگزاری مهر ارسال نشد! در تماس خبرنگار مهر با روابط عمومی این گالری توضیح روشنی در این زمینه داده نشد و بهانه ای با این مضمون که “ایمیل و تلفن خبرگزاری را نداشته ایم” آورده شد. هر چند که این توضیحات کمرنگ به خبرگزاری مهر ارسال نشده اما بخش فرهنگ و هنر این خبرگزاری که بی طرفی اش در جریانات مختلف فرهنگی و هنری در ادامه رسالت اطلاع رسانی خود و احترام به مخاطب وظیفه دانست که توضیحاتی را در این زمینه اعلام کند: یک/ در ابتدای این توضیح آمده است: این عکاس مورد نظر؛ شیرین نشاط است که سوابق ضد انقلابی و دین ستیزی وی در عکس ها و فیلم هایش نماد عینی و غیرقابل انکاری دارد. اعلام این اخبار هم که به احتمال توسط خبرنگاران رسانه های دیگری غیر از خبرگزاری مهر انجام شده بر اساس همان برگه تبلیغاتی بوده که در بالا آمده و توسط خود گالری منتشر شده است. بنابراین این “ناآگاهی و ناآشنایی” مورد اشاره به دلیل اطلاعات غلط گالری در تبلیغاتش بوده و “منبع ناموثق” نیز همان روابط عمومی گالری هماست که آن را منتشر کرده است! دو/ در ادامه آمده است: “متاسفانه طی چند سال اخیر از این موارد که صرفن به دلیل غیر تخصصی بودن انتصاب خبرنگاران بوده است چندین بار تکرار شده لذا گالری هما جهت روشن شدن این موضوع و آشنایی این دوستان اعلام می کند که چیدمان طمع همانطور که در کاتالوگ نمایشگاه هم به چاپ رسیده مجموعه چاپ های سیلک اسکرین هنرمند جوان فواد شریفی ست که به مسئله شهرت کاذب در هنر امروز می پردازد و هیچ ارتباطی با هنرمند مورد نظر آن خبرگزاری ها ندارد.” اول این که خبرنگاران استخدام می شوند نه منصوب. در ثانی خبرنگاران مذکور در همین رشته تحصیل کرده اند و به دلیل تجارب چند ساله در زمینه روابط عمومی و اطلاع رسانی به این مقوله هم ناآشنا نیستند. سوم این که هیچ نوع کاتالوگی ارسال نشده و اگر مسئولان گالری واقعا دغدغه اطلاع رسانی صحیح را داشتند این کار معمول و ابتدایی را انجام می دادند. چهارم هم این که شیرین نشاط “هنرمند مورد نظر خبرگزاری ها” نیست و اگر این گالری به هر شکل و با هر رویکرد و منشی که مد نظر دارد نام این فرد را در بروشور تبلیغاتی خود و آن هم با عنوان “اثر دیده نشده” نمی گذاشت این شائبه پیش نمی آمد. ضمن آنکه استفاده از نام این شخص که نه مردم وی را هنرمند خود می دانند و نه هنرمندان کشور چه دلیل موجهی می تواند داشته باشد؟ سه/ بند سوم به مطالبه گالری از خبرنگاران اشاره کرده است: “این باعث کمال تاسف است که این قلیل خبرنگاران تجسمی حتی بدون مراجعه به محل نمایشگاه و حتی رجوع به سایت گالری و تنها بر اساس حدث و گمان این چنین به شایعاتی دامن بزنند.” اگر قرار باشد خبرنگاران تمام گالری ها، موزه ها، فرهنگسراها، خانه های فرهنگ و مراکز فرهنگی مختلف و بیشمار دیگر را برای صحت و سقم تبلیغات منتشر شده طی طریق کنند که آنوقت دیگر فرصتی برای زندگی شخصی و خواب و خوراک پیدا نمی کنند. جهت اطلاع باید عرض کنم شیوه صحیح این کار نه بازدید خبرنگار که اطلاع رسانی صحیح و شفاف و بدون اغماض است که کار سهل و بدون بازتاب های منفی است. از طرفی درج اخبار نه بر پایه حدس و گمان که بر پایه مدرک و مستنداتی است که از سوی گالری منتشر شده و از اتفاق نمونه آن موجود است: بازهم جهت اطلاع: خبر بیان یک رویداد است و با شایعه زمین تا آسمان فرق می کند. بد نیست دوستان روابط عمومی برای تشخیص این دو مقوله متفاوت از هم کمی مطالعه کنند و در این زمینه به دو کتاب مبانی خبرنویسی و روانشناسی شایعه مراجعه کنند. چهار/ در ادامه درباره نمایشگاه توضیح داده شده است: “فواد شریفی در این چیدمان انتقادی نه تنها به ستایش هنرمندان مورد نظر نمی پردازد بلکه با تحلیل و تقبیح شهرت های کاذب نسبت به سیستم های پنهان فرهنگی موضع می گیرد.” این مثل این است که ما بگوییم برای این که توجه مردم را به قبح خودکشی جلب کنیم خودمان را از بالای بلندی پایین بیاندازیم! در تصویر بالا می بینیم که جلب مخاطب با نام همین افراد انجام می شود و نام آقای شریفی به عنوان گردآورنده آورده شده است در حالی که هدف از این برنامه تقبیح استفاده از نام های شهیر است! پنج/ و در ادامه: ” ای کاش این دوستان خبرنگار پیش از انتشار مواضع خود سری حتی چند دقیقه ای به نمایشگاه می زدند!” ایضا توضیح بند سوم… شش/ و می خوانیم: “چنین کوتاهی هایی نه تنها باعث تنویر افکار نیست که زحمات و کوشش های فرهنگی را آلوده به دسته بندی هایی می کند که هدف آن برای اهل فرهنگ روشن نیست . “ در زحمات اهل فرهنگ هیچ شکی نیست اما باید توجه داشت که خبرنگاران خود جز همین اهالی هستند و اگر اطلاع غلط به آنها داده شود همان می شود که می گویید و کوشش های فرهنگی آلوده به اسم هایی می شود که دلیل آوردنش در میان هنرمندان شاخص ایرانی معلوم نیست. هفتم/ و در پایان آمده است: ” گالری هما با احترام به همه اهالی خبر و رسانه و تقدیر از زحمات آنها امیدوار است چنین خطاهایی از سر سهو باشد و لا غیر و عرصه هنر و فرهنگ سالم و مستدام بماند.” بخش فرهنگ و هنر خبرگزاری مهر با احترام به همه هنرمندان عزیز کشور و حامیان مختلف آنها در ارائه و نشر آثارشان امیدوار است که هنر این سرزمین هنرپرور با اسامی شبه هنرمندانی که هیچ عرقی به کشور و دینشان ندارند آلوده و استفاده ابزاری از اسامی هنرمندان ایرانی به هر دلیلی انجام نشود. —————- عباس کریمی |