شب گذشته مراسم توديع غلامرضا اعواني و معارفه حجت‌الاسلام عبدالحسين خسروپناه در مؤسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران برگزار شد.
اين مراسم در حالي برگزار شد كه غلامرضا اعواني، رئيس پيشين مؤسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران به بهانه سفر به مشهد مقدس از حضور در اين مراسم خودداري كرد.
اين مراسم با حضور حجت‌الاسلام والمسلمين «علي‌اكبر رشاد» رئيس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، «محمدرضا صمدزاده» رئيس دانشگاه الهيات دانشگاه امام صادق‌(ع)، «بابك عليخاني» رئيس پژوهشكده مطالعاتي فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، «حسين طاهري» مشاور وزير علوم، حجت‌الاسلام «محمدجواد ادبي» رئيس انجمن آثار و مفاخر فرهنگي و ساير شخصيت‌هاي علمي و پژوهشي برگزار شد.

* عليخاني: خسروپناه از اميدهاي فلسفي آينده جهان اسلام است

در ابتداي اين مراسم، بابك عليخاني به تقدير از فعاليت‌هاي بيش از دو دهه غلامرضا اعواني در انجمن و مؤسسه پژوهشي حكمت و فلسفه پرداخت و گفت: استاد اعواني با فعاليت‌هاي بسيار و تسلط به حكمت و فلسفه يونان و قرون وسطي، علاقه بسيار به فلسفه و حكمت اسلامي داشت.
وي با بيان اينكه اعواني داراي شخصيت بسيار ولايي است، گفت: اعواني با سعه صدر فراوان توانست كانوني را براي علاقه‌مندان به فلسفه اسلامي فراهم كند.
وي با بيان اينكه حجت‌الاسلام خسروپناه داراي تحقيقات و پژوهش‌هاي فراواني است، اظهار داشت: خسروپناه از اميدهاي فلسفي آينده جهان اسلام است.
عليخاني در پايان سخنان خوداظهار داشت: خسروپناه واقعاً از جمله اساتيدي است كه در علوم فلسفي تسلط و تبحر كافي دارد.

* رشاد: اعواني از عمق جان به فلسفه اسلامي متعهد بود

در ادامه اين مراسم، حجت‌الاسلام رشاد به تقدير از اعواني و بيان ويژگي‌هاي خسروپناه پرداخت و گفت: استاد اعواني با مديريت 20 ساله‌اش به انجمن و مؤسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران، خدمات ارزنده‌اي به جامعه فلسفي كشور ارائه داد.
وي با بيان اينكه اعواني از عمق جان به فلسفه اسلامي متعهد بود، اظهار داشت: تسلط به حكمت يونان، قرون وسطي و فلسفه غرب از اعواني چهره متفاوتي ساخته است.
رشاد با بيان اينكه اعواني در امر تربيت دانشجو بسيار دل‌سوز بوده است، خاطرنشان كرد: اعواني بيش از اينكه اهل تأليف باشد، اهل تدريس بوده است.
رئيس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي با بيان اينكه اعواني از جمله اساتيد فلسفه‌اي بوده‌اند كه همراه انقلاب اسلامي بوده‌اند؛‌چرا انقلاب اسلامي، نظامي مبني بر حكمت و فلسفه بوده است.
رشاد در بيان ويژگي‌هاي خسروپناه گفت: خسروپناه از نسل جوان حكمايي است كه در طي دو دهه فعاليت پژوهشي، در ميان بزرگان فلاسفه شناخته شده است.

* رشاد: فعاليت‌هاي پژوهشي حوزه علميه در 3 دهه انقلاب اسلامي برابر با 3 سده فعاليت‌هاي پژوهشي بوده است

حجت‌الاسلام رشاد با بيان اينكه خسروپناه از نسل جديد حوزه‌هاي علميه شيعه است، گفت: در 3 دهه پس از انقلاب، حوزه علميه به لحاظ شالوده‌شكني، توليد علم قابل مقايسه با 30 سده فعاليت‌هاي پژوهشي حوزه‌هاي علميه شيعه است.
رئيس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي با بيان اينكه حوزه‌هاي علميه در توران تحول و انقلاب معرفتي هستند، اظهار داشت: خسروپناه دستاورد دوران تحول‌گرايانه علمي حوزه‌هاي شيعه است.
وي در ادامه بيان داشت كه خسروپناه از جمله فضلايي است كه اميد است مطهري زمان ما باشد.

* رشاد: خسروپناه داراي جامعيت فلسفي است

رشاد در ادامه سخنان خود، خسروپناه را داراي ويژگي‌هاي منحصر به فرد دانست و گفت: خسروپناه داراي جامعيت فلسفي است؛ يعني با فلسفه صداوسيما، سينوي، اشراقي، فلسفه جديد غرب، آشنايي كامل دارد و همچنين داراي دغدغه‌هاي فلسفه‌اي است.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اينكه خسروپناه همه مدرس سطوح عالي حوزه‌هاي علميه و هم پژوهشگر تيزبين فلسفه است، گفت: خسروپناه هم به عرفان، همه به فلسفه هم به فلسفه سنتي و هم به فلسفه جديد مسلط است.
رشاد، جامعيت علمي و جرأت علمي و انگيزه براي نظريه‌پردازي را از ويژگي‌هاي شخصيتي خسروپناه داشت و گفت: خسروپناه در دو دهه اخير به چهره نظريه پرواز و نوآور شناخته شده است.
حجت‌الاسلام رشاد در پايان، پركاري در عرصه پژوهش و تدريس در حوزه و دانشگاه‌ها از اطلاق خسروپناه معرفي كرد و گفت: خسروپناه علاوه تسلط كافي به فقه و اصول، در مجامع بين‌المللي حضور پررنگي دارد و در مجامع بزرگ فلسفي شناخته شده است.

* خسروپناه: مؤسسه حكمت و فلسفه بايد قطب فلسفي جهان شود

در ادامه اين مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمين عبدالحسين خسروپناه اظهار داشت:‌ في‌الواقع اين مراسم براي تجليل از استاد غلامرضا اعواني شكل گرفته است، انجمن و مؤسسه‌اي كه به همت او به ترويج حكمت و فلسفه پرداخت.
وي در ادامه، ضمن بيان دو پرسش چالشي كه به نوعي اساس برنامه‌هاي آتي وي را نيز تببين مي‌كرد، گفت: بنده دو سؤال دارم: نخست؛ انتظار ما ازيك مؤسسه پژوهشي چيست؟ دوم؛ انتظار ما از يك مؤسسه فلسفي چيست؟
رئيس مؤسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران در پاسخ به پرسش نخست خود گفت: انتظار ما از يك مؤسسه پژوهشي اين است كه مجموعه‌اي علمي با روحيه علمي، مطابق با نظارت وزارت علوم و هماهنگ با نقشه جامع علمي كشور و حتي هماهنگ با شوراي ارتقاي علوم انساني باشد.

* خسروپناه: مؤسسه بايد به دنبال نوآوري و پژوهش باشد نه اينكه محفلي براي دور هم جمع شدن باشد

صاحب نظريه «فلسفه فلسفه اسلامي» در ادامه افزود: مؤسسه پژوهشي بايد در چارچوب همين قوانين حركت كند، مؤسسه بايد به دنبال نوآوري و پژوهش باشد نه اينكه فقط مشغله‌اي را فراهم كند يا اينكه صرفاً محفلي براي دور هم جمع شدن باشد. بدانيم كه يك مؤسسه علمي لازم است بداند كه بايد در راستاي نيازهاي كشور قدم بردارد.
خسروپناه در پاسخ به پرسش دوم خود اظهار داشت: فلسفه زماني با عرصه‌هاي مختلف ارتباط داشت، از طبيعت گرفته تا تدبير منزل؛ ولي به مرور زمان فلسفه‌ به الهيات منحصر شد. امروز باز هم فلسفه با سياست، فيزيك و طب ارتباط برقرار كرده است و به نحوي فلسفه با ساير علوم ارتباط تنگاتنگي دارد.
وي در ادامه افزود: فلسفه اسلامي بايد مبناي علوم انساني اسلامي قرار گيرد؛ ما نمي‌توانيم به لحاظ فلسفي الهي بيانديشم و به لحاظ دانش و علوم، سكولار باشيد.
خسروپناه در پايان با طرح اين پرسش كه اكنون جايگاه فلسفي ما كجاست؟ گفت: فلسفه نبايد در چند كتاب محصور شود، فلسفه بايد در زندگي حضور داشته باشد. امروز ما نياز به فلسفه مضاف داريم. مؤسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران بايد تلاش كند در عرصه اين فلسفه‌ها قدم بردارد و تبديل به قطب فلسفي جهان شود.

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *