انتخابات و مشارکت مردم یکی از مواهبی است که می‌تواند در خدمت پیشبرد آرمان‌های انقلاب قرار گیرد. و فرصتی است که در آن مردم می‌توانند مبتنی بر اندیشه دینی خود معادلات سیاسی موجود را در جهت وضع متعالی‌تری تغییر دهند. همچنین این عرصه فرصتی است برای جریانات مردمی مستقل از کانون‌های قدرت و ثروت و انحراف تا ضمن بازخوانی مجدد آرمان‌های انقلاب اسلامی، نسبت پایبندی هر یک از کاندیداها در شعار و عمل  به این آرمان‌ها را به مردم نشان دهند و عرصه سیاسی را برای مردم شفاف کنند

نکته مهم دیگری که باید در انتخابات در نظر گرفته شود حضور حداکثری مردم است .حضور حداکثری مردم در عرصه های سیاسی نظام بویژه در انتخابات مجلس شورای اسلامی که بهترین نمود عینی و مصداق بارز حضور مردم در عرصه قانون گذاری و تدبیر امور کشور و نظام است. حاکی از بلوغ سیاسی و فهم و درک انقلابی مردم و در صحنه بودن آنان می باشد، از این رو امام بزرگوارمان در پایان عمر شریف خود فرمودند: « من در ایام آخر عمر با امیدواری کامل و سرافرازی از نبوغ شما به سوی دار رحمت حق کوچ می کنم، سرافرازی و مباهات آنگاه حد کمال خواهد رسید که در انتخابات مجلس شورای اسلامی، چون انتخابات ریاست جمهوری، کمال رشد انسانی و اسلامی خودتان را نشان دهید، شما ای ملت عزیز که برای خدا و جلب رضای او به پا خاستید و با تایید و توفیق ذات مقدسش به پیروزی معجزه آسا رسیدید، اکنون نیز در این مرحله که مقام امتحان است، کوشش کنید که مصالح اسلام و کشور اسلامی را فدای منافع شخصی یا گروهی نکنید، من انتظار دارم که وحدت کلمه خود را حفظ و در انتخاب وکلای خود، رضای حق را بر رضای خود مقدم دارید. » در فضای کنونی کشور که عده ای به دنبال غبار آلود کردن جو جامعه، برای ترسیم طرح های مرموزانه و شیطانی خویش اند، گاهی چنین وانمود می کنند که جمهوری اسلامی به رای مردم توجه ندارد و بعضاً تلاش می شود تا انتخاب آگاهانه و گزینش پسندیده را زیر سوال ببرند و آزادی مطلق در انتخاب را در بوق کنند، همه این وسوسه ها یا از سوی غافلان و جاهلان است و یا مغرضان کژاندیش و نفوذی های وابسته، مامور به این حرکت و ایجاد اغتشاش در جامعه اند، سخن زیبای مقام معظم رهبری، راه را برای همه روشن می کند، که اگر با عقل و منطق به این گفتار توجه کنند، دست از حماقت و سماجت بر می دارند.

لذا وقتی حضور حداکثری مردم در انتخابات نشأت گرفته از تکلیف الهی و احساس مسئولیت همگانی در قبال نظام اسلامی و سرنوشت مردم و نظام است و این حضور هم برگرفته از مردم سالاری دینی برای تعیین مسئول و مسئولین نظام می باشد باید در انتخاب افراد با توجه به ملاک ها و معیار های نظام ارزشی اسلام دقت ویژه ای صورت پذیرد و این حضور حداکثری زمانی ارزش پیدا می کند که آگاهانه و از روی تحقیق و یا به دست آوردن حجت بین خود و خدا باشد.رای دادن و انتخاب کردن باید بر طبق معیار، ملاک و شاخص باشد.

 

بنابراین همچنان که حضور حداکثری مهم است، شناخت معیارها و شاخص ها برای انتخاب اصلح مهم می باشد از جمله برخی از معیارهای انتخاب اصلح از نگاه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری عبارتند از : 1- مطالعه سوابق خانوادگی و انقلابی افراد 2- مطالعه پیرامون عقاید و معلومات افراد 3- افراد شجاع و نترس در برابر تشرهای آمریکا و قدرت های دیگر 4- کسانی که مدافع اسلام ناب محمدی (ص) باشند. 5- کسانی که طعم تلخ فقر را چشیده باشند و ساده زیست باشد . 6- کسانی که در قول و عمل مدافع اسلام پابرهنگان زمین باشند و منفعت خود را بر مصلحت کشور مقدم ندارند 7- افرادی که معتقد به اسلام و جمهوری اسلامی و قانون اساسی و نسبت به احکام نورانی الهی متعهد باشند. 8- تعهد به اسلام و حیثیت آن داشته باشند. 9- احتیاجات مملکت را بشناسد و سیاست را بفهمد و مطلع به مصالح و مفاسد کشور باشد. 10- اهل سوءِ استفاده و بی اعتقاد به رسالت انقلابی و مسئولیت نمایندگی نباشد. 11- به مبانی اصولی و مفاهیم ارزشی انقلاب از جمله رکن رکین ولایت فقیه التزام عملی و اعتقاد قلبی داشته باشد. 12- تخصص لازم را برای حضور پررنگ و فعال در کمیسیون های تخصصی مجلس داشته باشند. 13- افرادی باشند که به شأن مجلس شورای اسلامی بیفزایند و همچون مدرس، قهرمان و چهره ماندگار شوند به تعبیری دیگر خود دارای اعتبار، ارزش، وجاهت و شأن باشند نه اینکه بخواهند با حضور در مجلس از کرسی مجلس و از مقام نمایندگی مردم کسب اعتبار و ارزش کنند. 14- خدا ترس و متخلق به اخلاق اسلامی و منش و روش مسلمانی باشند. 15- در گفتگوها و مباحثات اخلاق اسلامی و تقوا را رعایت کند. 16- وابسته به کانون قدرت وثروت نباشد 17- به مسائل و مشکلات کشور به صورت کلان بنگرد نه اینکه اهل باندبازی و گروه گرایی و معامله با این و آن باشد.

 

اما نکته مهمی که در انتخابات مجلس نهم مطرح است حائز اهمیت بودن آن است  که در اینجا دو نمونه از اهمیت آن را بیان میدارم  :اول اینکه انتخابات مجلس نهم دارای شرايطی متفاوت از دوره های پيشين انتخابات مجلس است . اولين انتخابات پس از انتخابات رياست جمهوری و فتنه سال 1388 است بنابراين در داخل و خارج از کشور و به ويژه بوق هاي تبليغاتي غرب توجه بيشتری به رفتار مردم در اين دوره خواهد شد تا ببينند که اتفاقات رخ داده در سال 88 چقدر در رفتار ملت ايران اثر منفی داشته است و يا اين که برعکس مردم با درک دقيق اتفاقات و توطئه هايی که درآن زمان تدارک ديده شده بود با آگاهی و درايتی بيشتر در اين دوره از انتخابات حاضر می شوند و نکته دوم اینکه ما در عرصه سیاست بین‌المللی و جغرافیای سیاسی جهان با جهش‌ها، حرکت‌ها و نیز بیداری اسلامی مواجه هستیم و حتی امروز بحران اقتصادی در کشورهای اروپایی تبدیل به یک معضل برای نظام استکباری شده و براین اساس موج بیداری اسلامی که برگرفته از انقلاب اسلامی است، نظام جمهوری اسلامی را با عرصه‌های جدیدی مواجه کرده که می‌بایست در این مقطع نیز الگویی برای کشورهای اسلامی باشیم.

انشاالله که با توجه به درک و فهم سیاسی و انقلابی بالای مردم عزیزمان شاهد انتخاباتی با حضور حداکثری و انتخاب افرادی صالح و کارآمد و مجلسی پویا و بالنده در شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی و مردم شریف ایران اسلامی باشیم، و روز 12 اسفند را همچون 9 دی تبدیل به یک حماسه ماندگار نماییم

 

حسین شعبان زاده – مدیر مسئول سایت ابوذریون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *