به تماشای این فضای «گروتسک»ی بروید

هرازنو: کارگردان «مضحکه‌ی سریر مردگان» با بیان اینکه این اثر اقتباسی از «رمولوس کبیر» است که ایرانیزه شده و مناسبات و فرهنگ دروه قاجار را نشان می‌دهد، گفت: فضای این کار گروتسک است و در آن با موقعیتی نامتعارف روبرویم و شاهی داریم که به‌جای زمامداری، مرغ پرورش می‌دهد!

سیدحسین حسینی که با ایسنا گفت‌وگو می‌کرد،ادامه داد: این اثر بزرگ توسط سارا الهیان ایرانیزه شده است و مناسبات و فرهنگ دروه قاجار را نشان می‌دهد. گرچه خط اصلی داستان نمایشنامه‌ی فعلی شبیه «رمولوس کبیر» است ولی شخصیت‌پردازی و فضای آن با نمایشنامه‌ی اصلی متفاوت است.

او در توضیح محور اصلی نمایشش توضیح داد: در «مضحکه‌ی سریر مردگان» یک شاه قاجار داریم که در ۲۰ سال حکومت خود، مرغ پرورش می‌دهد و در امور مملکت‌داری وظایف خود را انجام نمی‌دهد؛ در حالی که مملکت از سوی اجنبی مورد هجوم واقع شده است.

حسینی با بیان اینکه باید به نویسنده‌ی جوان این کار که با وجود سن کم قلمی توانا دارد تبریک بگوییم، درباره ِ فضای این اثر اظهار کرد: نوشتن درباره‌ی دوران قاجار کار تحقیقی و پژوهشی می‌خواهد که ایشان بخوبی این کار را انجام داده است، فضای کار گروتسک است و در آن با موقعیتی نامتعارف روبرویم و شاهی داریم که به‌جای زمامداری، مرغ پرورش می‌دهد! در کنار آن اندیشه شاه را داریم که می‌خواهد با این کارش انتقامش را از سلاطین قبلی بگیرد.

این کارگردان و مدرس تئاتر با بیان اینکه محتوای این اثر هم مانند «رمولوس کبیر» جهان شمول است و فراتر از یک اقلیم خاص است. درباره دلیل انتخاب آن برای اجرا گفت: دلیل انتخاب متن وجود این فضای گروتسک بود.  ژانر گروتسک را خیلی دوست دارم چون حرف‌های تلخ را بیان می‌کند.  به‌قول دورنمانت دیگر ما تراژدی نداریم و با یک کمدی وحشت مواجهیم.

او با بیان اینکه برای آماده‌سازی کار سه ماه تمرین را پشت ‌سر ‌گذاشته‌اند،افزود: اسم گروه‌ ما «ژامک» است که پایه‌های دانشجویان بازیگری‌اند و دو بازیگر حرفه‌ای هم -مهدی شجاع و آدینه سمنانی- به کار اضافه کردیم که به بچه‌ها کمک کردند. با اینکه متن آماده داشتیم اما سبک من کارگاهی است و در این کار هم به همین شیوه پیش رفتیم و قبل از تمرین یک ماه و نیم متن را با اعضای گروه تحلیل کردیم.

سیدحسن حسینی با اشاره به اینکه در طراحی دکور این کار از سبک اکسپرسیونیست وام گرفته شده است، گفت: در طراحی صحنه هم چون ژانر گروتسک بود، با جهانی کاریکاتوری طرفیم و در دکور هم همین کار را کردیم و از معماری قاجار وام گرفتیم که در آن فرم‌های غیرعادی وجود دارد.  همین لحن را در بازی بچه‌ها هم داریم و بازی‌ها فیگوراتیو و تئاتری است.

کارگردان نمایش «مضحکه‌ی سریر مردگان» درخصوص استقبال مخاطبان از این نمایش نیز گفت: در کل استقبال مخاطب در تئاترهای الان خیلی سخت شده است و یک آسیب‌شناسی دقیق لازم دارد.پارسال در سالن محراب رکورد تعداد مخاطب را زدیم اما امسال به سختی مخاطب جذب می‌شود.

او با بیان اینکه معضل کمبود مخاطب گریبانگیر بسیاری از گروه‌های تئاتر است، یکی از دلایل آن را ایجاد سالن‌های خصوصی پرتعداد دانست و گفت: ما خودمان به نوعی مخاطبانمان را از بین می‌بریم و در حال حاضر این همه نمایش تهران را اشباع کرده است و سالن محراب از نظر مخاطب به مراتب بیشتر رنج می‌برد.

حسینی ادامه داد: تالار محراب کمی پایین تر از تئاتر شهر است اما برای مخاطب انگار ۱۰۰ کیلومتر فاصله است! ما تمام تلاشمان را می‌کنیم کار کم نقصی روی صحنه ببریم با جرات می‌گویم متن ما فوق‌العاده و گروهمان باانگیزه است. حداقل انتظار این است که بازخورد مخاطب را ببینیم و از تمام هنردوستان و هنرمندان بزرگ خواهش می‌کنم کار این گروه و دانشجو را ببینند.

این مدرس تئاتر با اشاره به اینکه تالار محراب مکانی باسابقه است که استادان بزرگی در آن به صحنه رفته‌اند، گفت: از جایی به بعد محراب به رکود تماشاگر رسیده است.  هرچند آقای گله‌دارزاده تمام تلاش خود را می‌کند محراب مثل سابق شود اما تنهایی این اتفاق نمی‌افتد و لازم است که مسئولان هم نگاه ویژه‌ای به آن داشته باشند.

حسینی در پایان نیز از نویسنده‌ی این اثر اعضای جوان گروه «ژامک» و  بهناز فضلی -رئیس واحد ۳۵دانشگاه علمی کاربردی- نیز قدردانی کرد و گفت: خانم فضلی خیلی از ما و دانشجویان خودشان که در این نمایش کار می‌کنند حمایت کردند و اگر چند مسئول دلسوز مثل ایشان داشته باشیم کافی است.

نمایش «مضحکه‌ی سریر مردگان» با بازی مهران شجاع، میلاد نظری، نیلوفر جیردهی، علیرضا یزدانی، آدینه سمنانی، مهسان عطایی، محسن اسلامی، میلاد صیادی، مهدیه جلمبادانی، حمید صابری، جلال میرواعظی و صلاح‌الدین اسماعیلی، از ۲۰ مرداد ساعت ۱۹/۳۰ در سالن کوچک تالار محراب در حال اجراست و تا ۲۰ شهریور نیز روی صحنه خواهد بود.

منبع:ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *