کمپین «دیوار مهربانی» رفته رفته در حال تبدیل شدن به یک سنت در سراسر کشور می شود و از سوی دیگر بازتاب رسانه ای جهانی پیدا کرده است.
سی ان ان با انتشار گزارشی در این باره نوشته است:
در زمستان سرد ایران مردم این کشور ابتکاری جالب برای گرم کردن بی خانمان ها پیدا کرده اند.
“دیوار مهربانی” که مردم در آن می توانند لباس هایی را که نیاز ندارند با دیگران به اشتراک بگذارند، در حال گسترش در سراسر کشور است.
پیام این دیوار ساده است: اگر نداری بردار و اگر نیاز نداری بذار. این شعاری است که روی چند رخت آویز و قلاب وصل شده روی دیوار نوشته شده است.
به گفته مقامات دولتی در ایران، در این کشور بیش از 15 هزار بی خانمان وجود دارد. یک سوم این تعداد زن هستند. با این حال برآوردها و ارقام رسمی بالاتر از این آمار است. بر اساس تخمین سال گذشته سازمان بهزیستی تنها بیش از 15 هزار نفر بی خانمان در سطح شهر تهران زندگی می کنند.
اقتصاد ایران از سال 2014 پس از تحمل دو سال رکود وارد دوران نقاهت شده است. با این حال با توجه به آمار بانک جهانی نرخ بیکاری در این کشور همچنان 11.4 درصد است.
طرح دیوار مهربانی موفقیت خود را تا حدود زیادی مدیون شبکه های اجتماعی است، چون این طرح از طریق شبکه های اجتماعی اطلاع رسانی شد.
بر اساس گزارش بی بی سی نخستین دیوار مهربانی در ایران در شهر مشهد درست شد و سپس این ایده در شهرهای دیگر از جمله شیراز، سیرجان و ایلام الگو برداری شد.
“آیا شما از دیوار مهربانی چیزی شنیده اید؟” یک کمدین محبوب ایرانی این مطلب را در صفحه فیسبوک خود نوشته است.
او با تشویق مردم به درست کردن این دیوارها در شهرهایشان نوشته است: درست کردن این دیوار کار بسیار ساده ای است، فقط کافی است یک دیوار مناسب برای این کار پیدا کنید ، کمی رنگ و چند تا قلاب و جا رختی و نوشتن جملات: دیوار مهربانی و اگر نداری بردار و اگر داری، بذار.
همچنین بر اساس گزارش روزنامه گاردین کمپینی به نام “پایان کارتن خوابی ” با راه انداختن طرح “یخجال مهربانی ” برای نخستین بار در شهر تهران و در منطقه شوش یخجالی را برای کمک به بی خانمان ها و کارتن خواب ها تدارک دیدند، این طرح از شهر تهران فراتر رفته و هم اکنون در شهرهای شمالی لاهیجان و رشت و نیز کرج مورد الگوبرداری قرار گرفته است.
منبع: عصر ایران