در حالی اقدام روز گذشته بانک مرکزی برای توقف پیش فروش و شروع مجدد آن با افزایش قیمت، بازار آتی سکه را با سه درصد رشد روبه‌رو کرد که بازار با صف خرید سنگین روبه‌رو شده است ولی فروشنده‌ای وجود نداشت.

بر اساس این گزارش، افرادی که پیش از این طی چند روز گذشته سکه تحویل تیرماه را با قیمتهای 730  و 740 هزار تومان فروخته بودند با افزایش قیمت سعی کردند قرارداد‌های خود را ببندند و اقدام به خرید کنند ولی فروشنده‌ای وجود نداشت و این مسئله باعث شد ضرر (فروشندگان) نسبت به پولشان بیشتر شود.

با افزایش ضرر آنها کارگزاران متضرر می شوند و اگر این روند طی چند روز آینده نیز ادامه داشته باشد کارگزاران بشدت دچار مشکل می شوند. شرایط فعلی باعث ایجاد گره معاملاتی شده و در قانون نیز چیزی برای تشخیص و حل این گره دیده نشده است.

بر این اساس، همه این اوضاع به دلیل وضعیت نابسامان بازار نقدی و حباب بیش از 110 هزار تومانی سکه است زیرا بازار آتی از بازار نقد اثر می‌پذیرد. بنابراین بانک مرکزی هر چه زودتر باید نسبت به متعادل کردن بازار و کاهش عطش خرید اقدام کند. به عقیده برخی کارشناسان، بانک مرکزی می تواند با فروش مجدد شمش به صورت نامحدود در بانک کارگشایی، فروش بسته‌ها 500 تایی و دستور رئیس جمهور برای افزایش نرخ سود بانکی و اقداماتی از این قبیل از متضرر شدن کارگزاران و مشتریان جلوگیری کند.

همچنین یکی از مسائلی که بر این وضعیت دامن می‌زند فقدان مرجع قیمت گذاری نسبت به پیش فروش سکه است بنابراین اگر از افزایش قیمت سکه جلوگیری نشود ضرر کارگزاران معاملات آتی سنگین و غیر قابل جبران میشود.

منبع : فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *