دیپلماسی – تنگه هرمز،آبراهی که خلیج فارس را به دریای عمان پیوند می‌دهد یکی از راهبردی‌ترین مسیرهای بین‌المللی کشتیرانی جهان است.

سیدصادق روحانی: اگرچه در طول تاریخ این تنگه اهمیت ژئوپلتیک زیادی داشته است اما نفت اهمیت آن‌را صد چندان کرده است. قرار گرفتن بزرگترین صادرکنندگان نفت دنیا در پشت دروازه‌های هرمز باعث شده تا این تنگه نه تنها برای همسایگانش که برای تمامی دنیا مهم باشد. ( برای دیدن جایگاه اهمیت آبراهه هرمز در میان سایر آبراهه‌های دنیا ایــــنـــــجــــــا را کلیک کنید )
آمریکا که خود یکی از تولیدکنندگان نفت در دنیا است در اقدامی خارج از عرف دیپلماتیک و برای افزودن بر فشارها علیه کشورمان به دنبال ایجاد اجماع جهانی برای تحریم نفت ایران است. اجماعی که تا کنون شکل نگرفته است چرا که ایران به عنوان یک از بزرگترین صادر کنندگان نفت خام جهان نفت بسیاری از کشورهای جهان از جمله چین ، ژاپن ،ایتالیا، آلمان و… را تامین می‌کند. ایــــنــــجــــــا
برگزاری رزمایش ولایت نود توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اقتدار نیروهای مسلح کشورمان را در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان به نمایش گذاشت. در این رزمایش قدرت نظامی ایران به نمایش گذاشته شد و بسیاری از تجهیزات نظامی جدید و پیشرفته ارتش برای اولین بار آزموده شد. از سوی دیگر نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز قرار است به زودی رزمایش دیگری را در سواحل جنوبی کشور با تمرکز در تنگه هرمز برگزار کند. مسئولان نظامی و سیاسی کشورمان بار‌ها اعلام کرده‌اند که پیام این رزمایش‌ها نه تهدید است و نه جنگ طلبی بلکه صرفا می‌خواهند اعلام کنند که امنیت منطقه صرفا باید از طریق کشورهای منطقه تامین شود و نه نیروهای بیگانه. با این وجود بسیاری از تحلیل گران برگزاری این رزمایش را تهدید ایران برای بستن تنگه هرمز عنوان کردند. بسته شدن تنگه هرمز به معنی بسته شدن شاهرگ جهانی انرژی است. جدای آنکه تمامی نفت کویت و عراق برای ترانزیت از این مسیر می‌گذرد بخش عمده نفت عربستان سعودی و خود ایران نیز از همین آبراهه کوچک می گذرد.
با این وجود تحلیل گرانی که رزمایش ارتش را به تهدید ایران به بستن تنگه هرمز تعبیر کرده بودند بر این باور بودند که این حرکت ایران واکنشی به تحریم نفت و بانک مرکزی ایران از سوی غرب است به این معنی که اگر ایران نتواند نفت خود را صادر کند با بستن تنگه هرمز نخواهد گذاشت که سایر کشورها نیز نفت خود را صادر کنند و این به معنی یک بحران جدی جهانی خواهد بود و به طور مستقیم بسیاری از کشورهای جهان را درگیر خود خواهد کرد. نگاهی به مشتریان نفت ایران در جهان نشان خواهد داد که هر گونه تلاش برای اجماع برای تحریم نفت ایران بیشتر شبیه یک فکاهی است.
ایالات متحده آمریکا که در یک دهه گذشته دو جنگ بزرگ را در منطقه خاورمیانه و در دو کشور همسایه ایران به راه انداخته است پایگاه‌های نظامی متعددی در منطقه دارد که همه آن‌ها در تیررس سلاح‌های ایرانی قرار دارند. رزمایش‌های سپاه و ارتش نمایشگاه بسیاری از ادوات جدید نظامی ایران است. آمریکا و غرب خود می‌دانند که جنگ با ایران مانند جنگ عراق و افغانستان نخواهد بود و هزینه‌های بسیاری جدی‌تری را روی دست دنیا خواهد گذاشت. یادآور می‌شود قیمت نفت در بازار جهانی که پیش از جنگ‌های عراق و افغانستان تا مرز 8دلار کاهش یافته بود در خلال جنگ و حتی پس از آن سیر صعودی وحشتناکی داشت تا جایی که به مرز 150 دلار در هر بشکه رسید یعنی رشدی معادل 1875 درصد. طبیعی است که نه تنها جنگ که تهدید به بسته شدن تنگه هرمز قیمت نفت را تا چه میزان بالا خواهد برد. این موضوع یعنی تشدید بحران جهانی اقتصاد. احتمالا اگر آمریکا حتی بخواهد اقدام نظامی علیه ایران انجام دهد تنها خواهد بود. از سوی دیگر آمریکا سالانه میلیاردها دلار از بودجه نظامی خود را صرف پایگاه‌های نظامی اش در سراسر دنیا می‌کند. سرمایه‌هایی که با شعله یک آتش افروزی جدید به مخاطره خواهند افتاد.
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگتر ایـــــــنــــــــجـــــا را کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *