رییس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن، پنچرگیران، فیلترسازان و فیلترفروشان تهران با بیان اینکه سهم هندیها در بازار لاستیک ایران رو به افزایش است، گفت: لاستیک ماشین از ۱۹۵ هزار تا ۳۸ آنا، عباس سماواتی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر لاستیک ماشینها بر اساس نوع برند و تنوع آنها قیمتگذاری میشوند و لاستیکهای وارداتی که بیشتر از کشورهای کره، چین، هند یا مالزی وارد میشود گرانتر هستند ولی میزان تقاضا بر اساس نوع سلیقه افراد متفاوت است.
سماواتی با بیان اینکه 40 درصد لاستیکهای مصرفی تولید داخل و 60 درصد وارداتی است، تاکید کرد: همه لاستیکهای تولید داخل یا وارداتی، به صورت مستقیم به دست واحدهای صنفی نمیرسد و وجود واسطهها و دلالان دراین صنف باعث افزایش قیمت میشود.
وی با بیان اینکه تا حدود سه سال قبل اغلب دارندگان خودرو به تناسب حجم ترددشان هر ساله یا هر دو سال یک بار نسبت به تعویض لاستیک اقدام میکردند، گفت: امروزه با توجه به افزایش قابل توجه قیمت لاستیک، درخواست برای این کالا به شدت کاهش یافته است و اغلب ترجیح میدهند لاستیکها را پنچرگیری و مدت بیشتری با آن تردد کنند که در نهایت این امر میتواند خطراتی را برای سرنشینان خودرو به همراه داشته باشد.
لاستیکهای ارزان چینی متقاضیان را جذب کرده است
رییس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن، پنچرگیران، فیلترسازان و فیلترفروشان تهران اظهار کرکرد: به طور کلی قیمت لاستیکها از 195 هزار تومان به بالاست و برخی لاستیکها 38 میلیون تومان نیز به فروش میرسد.
وی افزود: با توجه به قدرت رقابت لاستیکهای هندی با لاستیکهای چینی، واردات لاستیک از هند افزایش قابل توجهی را تجربه کرده است.
به گفته سماواتی در برخی موارد تفاوت 40 تا 50 هزار تومانی قیمت هر حلقه لاستیک ایرانی با چینی سبب میشود خریدار به سمت لاستیک چینی برود.
روغنهای باز بشکهای نخرید
وی همچنین با اشاره به روغنهای اتومبیل و تاکید بر اینکه مردم باید در خرید روغنهای اتومبیل دقت لازم را داشته باشند، گفت: بهتر است از روغنهایی که با مارکهای معتبر و استاندارد هستند خرید شود و از خرید روغنهای باز بشکهای به دلیل ارزانتر بودن اجتناب شود. چون این روغنها از طریق تصفیه روغن سوخته تهیه میشوند و در واقع بازیافتی هستند.
سماواتی تاکید کرد: خارجی بودن برند روغنهای اتومبیل و گرانتر بودن آن، دلیلی برای استاندارد بودن روغنها نیست.انا