مراسم نمادین بازگشایی دانشگاهها و آغاز سال تحصیلی جدید از ساعت 8.30 روز سهشنبه 15 مهر ماه با حضور رئیس جمهور، وزرای بهداشت و علوم و جمعی ازروسای دانشگاه ها و اساتید و دانشجویان در تالار علامه امینی دانشگاه تهران آغاز شد.
در این مراسم علاوه بر سخنرانی روحانی، هاشمی و نجفی، روسای دانشگاه تهران- علوم پزشکی و غیرپزشکی، استاد دانشگاه صنعتی بابل و یک دانشجویان دکتری نیز صحبت کردند و همچنین از نفرات برتر کنکور سراسری 93 تجلیل شد.
در این مراسم که تنی چند از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاونان دو وزارتخانه بهداشت و علوم نیز حضور داشتند.
به گزارش ایسنا، حجتالاسلام و المسلمین حسن روحانی در این مراسم با مورد توجه قرار دادن مقارن شدن آغاز سال تحصیلی دانشگاهها با اعیاد مبارک قربان و عید سعید غدیر، همچنین هشتادمین سال تاسیس دانشگاه تهران اظهار کرد: قانون تاسیس دانشگاه تهران علاوه بر اهمیت آن از لحاظ علم، دانش و توسعه جامعه ما یکی از آثار تحول اجتماعی و سیاسی بود که در انقلاب مشروطه در کشور ما رخ داد.
وی افزود: انقلاب مشروطه به معنای حرکت مردم برای حکومت قانون بود و در پی آن تاسیس عدالتخانه حکومت قانون در سایهی فعالیت مجلس شورای ملی تاسیس بانک ملی ایران به عنوان نهاد مهم اقتصادی و همچنین در کنار آن تاسیس دانشگاه تهران در همین مکانی که معروف به باغ جلالیه بود مورد توجه قرار گرفت.
روحانی گفت: سالیان دراز وقتی در ایران گفته میشد دانشگاه، معنایش دانشگاه تهران بود و بعدها دانشگاههای دیگر در رشتهها و علوم مختلف حضور علمی یافتند و من خودم به عنوان دانش آموخته همین دانشگاه هرگاه به دانشگاه تهران آمدم و یا از کنار آن عبور میکنم برایم خاطره انگیز است و این دانشگاه عظمت و حلاوت خاص خود را دارد. اگر چه امروز دانشگاههای بزرگ دیگر در کشور هستند که هر کدام در علم و دانش (سرآمد ) محسوب میشوند.
رئیس جمهور در ادامه با بیان این که علم یک سنت جاریه است و ما نمیتوانیم علم راکنار بگذاریم، اظهار کرد: تحول علمی در سایهی نقد پذیری علم حاصل میشود. حتی در علوم دینی و تفاسیر قرآن میبینید که دانشمندی موضوعی را به اثبات میرساند که زمانی دانشمند دیگر آن را نقد کرده است.
وی گفت: اسلامی کردن علوم انسانی به آن مفهوم نیست که دانش بشری را در این بخش به طور کامل کنار بگذاریم . علم را باید نقد کرد نباید به حفظ آن پرداخت؛ چرا که علم حذف شدنی نیست، بلکه نقد شدنی است ممکن است ابطال شدنی هم باشد، اما نمیشود که حذفش کرد. حال چطور عدهای به فکر افتادند که بخشی از علوم را حذف کنند. حذف معنا ندارد، اما میتوانیم حرف بهتر و سخنن دقیقتر و مطلبی علمیتر را عرضه کنیم و آن نکات قبلی را مورد نقد و ابطال قرار دهیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه دولت وعدههایی را که نسبت به دانشگاه داده است، فراموش نکرده و به اعتقاد من به بخشی از آن جامهی عمل پوشانده است، از این که نمایندگان تشکلهای دانشجویی در این مراسم سخنان خود را عنوان نکردند ابراز تاسف کرد و گفت: آمدن من به دانشگاه بیشتر برای شنیدن است تا حرف زدن وسال گذشته دقایقی که دانشجویان عزیز صحبت کردند بسیار لذت بخش و آموزنده بود.
روحانی گفت: نقد دانشجویی زیبایی دیگری دارد؛ چرا که بی غل و غش است. دانشجو آنچه در دل دارد و میفهمد را تبیین میکند و نشاط دانشگاه همین است. و باید در دانشگاه فضای لازم برای گفت و شنود و نقد و انتقاد وجود داشته باشد.
رئیس جمهور اضافه کرد: همان وقت که امثال ما در همین دانشگاه بودیم کلاسهایی را میپسندیدیم که اساتید صحنهی نقد را در آن باز میگذاشتند و اصلا حیات کلاس و دانشگاه به نقد و سخن و بیان نظرات متفاوت است و ما نباید از این که اساتید ما در کلاسها سخنان متفاوتی را بیان میکنند، بترسیم.
روحانی خاطر نشان کرد: سخن متفاوت غیر ازسخن مغرضانه است، بنابراین خواهش میکنم سخت گیری نکنید. سختگیریهای بی مورد به عدم تساهل منجر میشود و عدم تساهل هم به رانده شدن افراد لایقی که بیانشان صریح است منجر خواهد شد.همچنین سختگیری منجر میشود که تملقگوها بالا بیایند.
نگذاریم در دانشگاه فضای تملق باز شود. ما دلمان نمیخواهد جمعیت حدود 80 میلیون ایرانی به 160 میلیون تبدیل شود به این معنی که همه دو چهره پیدا کنند.
رئیس جمهور در ادامه با تاکید بر این که حکومت و ادارهی کشور بدون سعه صدر امکان پذیر نیست، گفت: به خاطر یک اشکال کوچک و یک خرده اشکال آدمهای بزرگ را کنار نگذاریم بر مبنای اعتقاد شیعه در این جامعه هیچ کس معصوم نیست و فقط 14 معصوم، مصون هستند و همه خطا میکنند. بیجهت افراد را زیر سوال نبریم.
روحانی اضافه کرد : یک وقتی می خواستیم به آقایی مسئولیت دهیم که یک نفر عکسی را نشان داد و گفتکه این آقا اشکال دارد من به او گفتم تو از کجا اینقدر استعداد فراوان داری و تطبیق میدهی. بعد از صحبتهای مفصل گفت که احتیاطش این است. در حالی که اتفاقا ، احتیاطش به آن سمت است؛ چرا که اساس این است که همه مردم راستگو ، خوب و صالح و بیگناه هستند، مگر این که عکسش ثابت شود.
وی گفت: متاسفانه در مراکز تصمیمگیی بسیار مهم میگویند فلان آقا برای ریاست فلان دانشگاه به مصلحت نیست، چون کسی راجع به او مطلبی گفته است. حال باید پرسید آن فرد کیست؟ و چگونه میشود به او اعتماد کرد. ما به راحتی آبروی مردم را معامله میکنیم و اسمش را دقت نظر میگذاریم. این دقت نظر نیست، بلکه تخریب مسلمان و از بین بردن آبروی مردم است. البته اگر مدرک و سند قابل اعتماد است اشکالی ندارد اما باید حواسمان باشد.
روحانی با بیان این که در این یک سال تلاشمان این بوده که فضای دانشگاه از فضای امنیتی فاصله ، فاصله و فاصله بگیرد افزود: تلاش ما این بوده که اگر فردی با دلایل ضعیف کنار گذاشته شده بود، بر سر کار وکلاس خود برگردد.همچنین تلاش ما این بوده که در دانشگاههای ما فضای آرامش حاکم باشد، ضمن این که همهی گروهها نظرات سیاسی و نقد خود را داشته باشند و در عین حال همه بدانند که اینجا دانشگاه است و باشگاه سیاسی و مرکز فعالیت احزاب نیست.
رئیس جمهور در ادامه با بیان این که حضور دانشگاه و دانشجو در فضای سیاسی فقط به این معنا نیست که راجع به مسایل سیاست خارجی و داخلی اظهار نظر شود گفت: پس محیط زیست و شرایط آب و هوایی و خشکسالی و کم وآبی و بی آبی و صادرات واردات، و موضوعاتی از این دست چه میشود. به هر ترتیب گاهی بسیاری از مسائل دانشگاهی و اجتماعی در دنیای امروز با مشکلات و مسائل منطقه و جهان یکسان است، و گاهی بسیار شباهت دارند. مسائل ما در اقتصاد با دنیا خیلی فاصله ندارند. آنها هم دربارهی رکود وتورم و رونق صحبت میکنند ما به دنبال فعالیت صلح آمیز هستهای هستیم دیگران هم مشابه ما کار میکنند.
وی خاطر نشان کرد: اگر در کشور ما از لحاظ محیط زیست مشکل وجو دارد؛ اگرچه دولت هم در این باره مسئولیت دارد اما تنها مسئول دولت نیست دانشگاههای ما هم مسئولند، آنها هم باید به میدان بیایند و راه حل ارائه دهند.در موضوعات مربوط به اقتصاد نیز دانشگاههای ما مسئولند اگر ما در کشوری زندگی میکنیم که کمبود آب وجود دارد و کشاورزی ما مکانیزه و آبیاری ما علمی نیست همه مسئولیم. دانشگاه که فقط برای مدرک نیست که یک عدهای واحد بگذارنند و مدرک بگیرند. دانشگاه برای است که انسانهای مسئول و مشارکت جو بسازیم.
روحانی گفت: تنها چیزی که ما در علم از آن فاصله میگیریم علمی است که از اخلاق فاصله داشته باشد. ما به دنبال سلاح کشار جمعی و شیمیایی و هستهیی و میکروبی نمیرویم و ایران چقدر دارد برای این که اخلاق علمی را دنبال کند ضربه میبینند.
رئیس جمهور در ادامه موضوع استیضاح وزیر علوم رامورد توجه قرار داد و گفت: البته حق مجلس شورای اسلامی است که اگر خواست تحت عنوان استیضاح رای دهد، اما ما هم نمیتوانیم تاسف خود را از این که یک وزیر دانشمند، اخلاقی و انقلابی را از دست دادهایم، ابراز نکنیم. وقتی آن همه اساتید دانشگاه برای من نامه مینویسند که آقای دکتر فرجی دانا شایستگی دارد من با فشار این و آن حاضر شوم که به او بگویم استعفا دهد؟این با اخلاق و چارچوبی که این دولت به مردم قول داده انطباق پیدا نمیکند.
وی با بیان این که در طول یک سال ما 4 وزیر و سرپرست را تجربه کردیم افزود: از آقای میلی منفرد خواهش کردیم که مسئولیت وزارت علوم را بپذیرند دیدیم که مجلس شورای اسلامی نپسندید، اشکال ندارد. از آقای توفیقی خواهش کردیم که سرپرستی را به عهده بگیرند از یمین و یسار به ما فشار آمد که او را معرفی نکنید ، گفتیم اهلا و سهلا سر فرود آوردیم برای این که دانشگاه و کشور آرام باشد، آقای دکتر فرجی دانا رای آوردیم و ایشان شروع به کار کرد که بورسیه و ما ادراک البورسیه .
روحانی با مورد تاکید قرار دادن این موضوع که همه باید به اخلاق علمی توجه کنیم گفت: ما نمیتوانیم مسالهای را که صداقت و راستگویی و قانون در آن مورد توجه قرار نگرفته رها کنیم. از روز اولی که آقای دکتر فرجی آمدند اولین گلام من این بود که باید مسالهی بورسیه را دنبال کنید.
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که قدمهای مهمی از سوی دانشگاهها و مسئولان و دانشجویان عزیز ما در زمینهی علمی و تولید و فناوری برداشته شده است گفت: نظر من این است که با تک حلقهها زنجیر درست نمیشود. ما با مقالهی علمی به ثروت و قدرت نمیرسیم این حلقه باید با حلقهی دیگر وصل شود و این روند ادامه پیدا کند. صنعت و کشاورزی باید به دانشگاه وصل بشود؛ چرا که اگر این گونه نباشد آن وقت ما فارغالتحصیلانی خواهیم داشت که شغل لازم برای آنها فراهم نیست.
روحانی با تاکید براین که در صورتی ما پیشرفت علمی میکنیم که به دنیا متصل باشیم و البته این تعامل با جهان فقط در بخش سیاست خارجی نیست افزود: در اقتصاد و علم و فناوری نیز باید با جهان تعامل داشته باشیم در این راستا ما به فکر ساخت شهرک IT با همکاری کشوری بزرگ هستیم. ما معتقدیم دنیای امروز دنیای رقابت است و اگر عقب افتاده شود حتی استقلال و قدرت ملی آن کشور عقب افتاده به خطر خواهد افتاد.
وی در ادامه تصریح کرد: عدهای میگویند اگر با اساتید خارج تماس داشته باشید، بلکه یکی از آنها جاسوس در بیاید . دست بردارید از این بهانهجوییها . لااقل این رئیس جمهور در امنیت ملی متخصص است حتی اگر در موضوع دیگری تخصص نداشته باشد. البته ما باید احتیاط و مراقبت داشته باشیم اما لازم است تا اساتید خارجی به کشور ما بیایند و اساتید مابه خارج بروند و حتی یک دانشگاه ایجاد کنیم که زبانش زبان انگلیسی باشد تا بتوان از این طریق دانشجوی خارجی جذب کرد.
روحانی خاطر نشان کرد: نمیخواهم بگویم از آن جاهایی شروع کنیم که بعضیها خیلی میترسند از کشورهای همسایه شروع کنیم. ما باید بتوانیم از فضای علمی دانشگاه حداکثر استفاده را داشته باشیم .
وی خطاب به جمع حاضر اظهار کرد: تدبیر را با تلاش خودتان نهادینه کنید و امید را با شور و دانش و علمتان بیشتر و بیشتر سازید.
سخنرانی امروز رئیس جمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاهها و مراکز پژوهشی و فناوری دارای محورهای مهمی بود.
حجتالاسلام والمسلمین حسن روحانی در این مراسم با تاکید بر این که تحول علمی در سایهی نقدپذیری حاصل میشود، اظهار کرد: علم را باید نقد کرد. نباید حذفش کرد. چطور عدهای به فکر افتادند که بخشی از علوم را حذف کنند در حالی که حذف معنا ندارد.
رئیس جمهور همچنین گفت: دولت وعدههایی را که نسبت به دانشگاهها داده فراموش نکرده است.
وی با ابراز تاسف از این که در این جلسه نمایندگان تشکلهای دانشجویی سخنان خود را مطرح نکردند، گفت: آمدن من به دانشگاه بیشتر برای شنیدن است تا حرف زدن.
این بخش از سخنان رئیس جمهور با تشویق حاضرین همراه شد و سپس روحانی ادامه داد: باید فضای لازم برای گفت و شنود ونقد وانتقاد در دانشگاه وجود داشته باشد.
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: خواهش میکنم سختگیری نکنید چراکه سختگیریهای بیمورد به عدم تساهل منجر میشود و عدم تساهل نیز به رانده شدن افرادی که بیانشان صریح است، منجر خواهد شد.
روحانی ادامه داد: سخت گیری منجر میشود که تملقگوها بالا بیایند. نگذاریم در دانشگاه فضای تملق باز شود.
وی اظهار کرد: ما دلمان نمیخواهد جمعیت حدود 80 میلیونی ایرانی به 160 میلیون تبدیل شود به این صورت که همه دو چهره پیدا کنند.
روحانی با بیان این که حکومت و ادارهی کشور بدون سعهی صدر امکان پذیر نیست در حالی که با تشویق حاضرین برای بیان چنین جملاتی مواجه شد، ادامه داد: هیچ کس در این جامعه معصوم نیست و بر مبنای اعتقاد شیعه فقط 14 معصوم، معصوم هستند همه خطا میکنند بنابراین بیجهت افراد را زیر علامت سوال نبریم.
وی همچنین تاکید کرد: اساس این است که همه مردم راستگو و خوب و صالح و بیگناه هستند مگر این که عکسش ثابت شود.
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: ما در جایی به راحتی آبروی مردم را معامله میکنیم اسمش را دقت نظر میگذاریم در حالی که این دقت نظر نست بلکه تخریب مسلمان و از بین بردن آبروی اوست.
وی در ادامه اظهار کرد: در این یک سال تلاشمان این بوده که فضای دانشگاه ما از فضای امنیتی فاصله و فاصله و فاصله بگیرد و تلاش ما بر این هم بوده که اگر یک فردی با دلایل ضعیف کنار گذاشته شده بوده به سر کار و کلاس خود برگردد.
رئیس جمهور در ادامه گفت: این دولت برای این که اخلاق علمی را دنبال کند چقدر دارد هزینه میدهد البته حق مجلس شورای اسلامی است که اگر خواست تحت عنوان استیضاح رای دهد. اما ما هم نمیتوانیم تاسف خود را از این که یک وزیر دانشمند اخلاقی و انقلابی را از دست دادهایم ابراز نکنیم.
روحانی اضافه کرد: وقتی آن همه اساتید دانشگاه برای من نامه مینویسند که آقای دکتر فرجی دانا شایستگی مدیریت را دارد من با فشار این و آن حاضر شوم که به او بگویم استعفا دهد؟ این با اخلاق و چارچوبی که دولت به مردم قول داده انطباق پیدا نمیکند.
رئیس جمهور با مورد توجه قرار دادن اتفاقات رخ داده در وزارت علوم گفت: ما از آقای میلی منفرد خواهش کردیم که مسئولیت را بپذیرند اما به هر ترتیب مجلس شورای اسلامی نپذیرفت. اشکال ندارد از آقای توفیقی خواهش کردیم که سرپرست باشند از یمین و یسار به ما فشار آمد که او را معرفی نکنید. گفتیم اهلا و سهلا ما سر فرود آوردیم برای این که دانشگاه و کشور آرام باشد. بعد از آن آقای دکتر فرجی دانا را آوردیم و شروع به کار کرد و بورسیه و ما ادراک ما البورسیه. و این در حالی است که از روز اولی که آقای دکتر فرجی آمدند اولین کلام من به ایشان این بود که باید مساله بورسیه را دنبال کنند.
رییسجمهور همچنین گفت: برخی میگویند اگر با اساتید خارج تماس داشته باشید، ممکن است یکی از آنها جاسوس دربیاید، دست بردارید از این بهانهجویها حداقل این رییسجمهور در امنیت ملی متخصص است حتی اگر در مسائل دیگر تخصص نداشته باشد. ما باید احتیاط و مراقبت داشته باشیم اما کاری کنیم که اساتید خارجی بیایند و اساتید ماهم به خارج بروند.
بیش از 6 درصد جمعیت کشور را دانشجویان تشکیل میدهند
سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این مراسم در سخنانی با تاکید بر اینکه دانشگاه کارگاه آزاد اندیشی و محفل نقد و ارزیابی مسائل کشور است، گفت: بر اساس اعلام ارگانهای مختلف بین المللی سهم ایران در علم جهانی بر اساس شاخصهای مختلف این ارگانها حدود 1.4 تا 1.8 درصد است که نسبت به جمعیت کشور سهم بالایی را به خود اختصاص دادهایم.
محمدعلی نجفی درسخنانی در مراسم آغاز سال تحصیلی که با حضور رئیس جمهور در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: دانشگاه به عنوان مرکز علم و معرفت و کانون آزاد اندیشی و محفل نقد و ارزیابی مسائل کشور از اهمیتی بالا در هر نظامی برخوردار است.
وی با اشاره به حضور رئیس جمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاهها گفت: حق بر این است که از هر فرصتی برای حضور رئیس جمهور در جمع دانشگاهیان استفاده شود. اگرچه از سه هفته قبل فعالیتهای آموزشی دانشگاهها آغاز شده اما حضور رئیس جمهور میتواند باعث طراوت در فضای دانشگاهها و رشد علمی کشور شود.
وی با بیان اینکه در سال تحصیلی جاری حدود 2650 موسسه آموزش عالی دولتی و غیر انتفاعی در حال فعالیت هستند گفت: این مراکز، کار تربیت چهار میلیون و 665 هزار دانشجو را بر عهده گرفته اند و نسبت دانشجو به یکصد هزار نفر از جمعیت کشور 6525 نفر است.
سرپرست وزارت علوم با اشاره به اینکه بیش از 6 درصد جمعیت کشور را دانشجویان تشکیل میدهند اظهار کرد: حدود 15 درصد دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی، 65 درصد مقطع کارشناسی و 20 درصد در دوره دکترا تحصیل میکنند.
نجفی با اشاره به ترکیب تحصیل دانشجویان در رشتههای مختلف گفت: حدود 45 درصد دانشجویان در رشتههای علوم انسانی، 34 درصد فنی مهندسی و 21 درصد در مابقی گروههای آموزشی مشغول به تحصیل هستند.
وی با بیان اینکه در حوزه پژوهش و فناوری 871 پژوهشگاه دارای مجوز هستند، گفت: در حال حاضر در کشور 327 انجمن علمی، 154 قطب علمی، 34 پارک علم و فناوری، 153 مرکز رشد و 3400 واحد فناوری و شرکت دانش بنیان در این حوزه در حال فعالیت هستند.
نجفی با تاکید بر اینکه سهم ایران در علم جهانی بر اساس اعلام ارگانهای مختلف بین المللی حدود 1.4 تا 1.8 درصد است، گفت: از آنجایی که شاخصهای این ارگانها با یکدیگر متفاوت هستند سهم اعلام شده متغیر است اما با این وجود سهم علمی ایران به نسبت جمعیت کشور ما سهم بالایی است.
سرپرست وزارت علوم با بیان اینکه بر اساس رتبه بندی مجله تایمز، دو دانشگاه صنعتی شریف و صنعتی اصفهان جزو 400 دانشگاه برتر جهان قرار دارند افزود: نام 100 نفر از اساتید دانشگاههای ایران در لیست پر استنادترین اساتید بین سالهای 2003 تا 2012 ذکر شده است.
نجفی در پایان با اشاره به اینکه وزارت علوم و عرصه علمی کشور با چالشها و مشکلات مختلفی روبروست گفت: دولت رویکردهای مختلفی برای حل این چالشها دارد و در مورد این مسئله صحبتهایی داشتم که به علت کمبود وقت آنها را شخصا به رئیس جمهور ارائه خواهم کرد.
تجاری سازی علم، منطبق بر سیاستهای علم و فناوری دغدغه اصلی دانشگاه است
سرپرست دانشگاه تهران ضمن تبریک اعیاد غدیر و قربان و آغاز سال تحصیلی گفت: آموزش عالی دانشگاههای ایران پس از انقلاب اسلامی توسعه کمی و کیفی زیادی را تجربه کرده و به وظیفه خود در راستای تامین منابع انسانی عمل کرده اما نیاز کشور و توان دانشگاهها فراتر از اقدامات صورت گرفته است.
به گزارش ایسنا، محمود نیلی احمدآبادی در سخنانی در این مراسم با تاکید براینکه استفاده بهینه از ظرفیت دانشگاهها باید در دستور کار باشد افزود: دغدغه اصلی دانشگاه تولید هدفمند علم و تجاری سازی منطبق بر سیاستهای علم و فناوری ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس جمهور است.
وی در ادامه افزود: افزایش اختیارات دانشگاه به منظور مسئولیت پذیری آنها، سیاستهای جذب هیئت علمی و نحوه پذیرش دانشجو بالاخص دانشجویان دکتری که نقش مهمی در تامین علم و فناوری دارند و توجه به نیاز آنها از مسائل حائز اهمیت است.
سرپرست دانشگاه تهران در مورد دانشجویان دکتری گفت: ممکن است دانشگاههای خارجی با پیشنهادهای جذاب اقدام به جذب دانشجویان دکتری کنند بنابراین با افزایش حمایت از این قشر باید سعی شود تعداد بیشتری از آنها جذب دانشگاههای داخلی شوند.
نیلی در ادامه گفت: علم و دانش به دلیل ماهیت خود در فضای جهانی امکان رشد دارند و به منظور توسعه فناوریها، گسترش مبادلات دانشگاهها در سطح بین الملل باید مورد توجه قرار بگیرد.
همچنین سیاستهای دولت تدبیر و امید باعث ایجاد فضای نشاط در دانشگاهها و افزایش همکاری با بسیاری از دانشگاههای جهان با دانشگاههای ایران گردیده است. تداوم این سیاستها باعث ایجاد شرایط بهتری درجهت اجرای سیاستهای کلان کشور و سیاستهای ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری خواهد شد.
وی با اشاره به مشکلات مالی دانشگاهها اظهار کرد:مشکلات مالی باعث شده است دانشگاهها آنگونه که باید نتوانند به مسئولیتهای خود رسیدگی کنند. دو درصد از بودجه کل کشور به دانشگاهها اختصاص دارد اما با افزایش اعتبارات دانشگاهها از منابع عمومی میتوان به هدفمند تر شدن فعالیتهای علمی دانشگاه کمک کرد.
وی در پایان در مورد درخواست دانشجویان از رئیس جمهور گفت: تشکلهای دانشجویی علاقمند بودند دیدگاه خود را به استحضار رئیس جمهور برسانند. خواهش من از آقای رئیس جمهور این است که در اولین فرصت ممکن در هر مکانی فرصت گفتگو با دانشجویان را فراهم کنند.
در ادامه رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: دولت تدبیر و امید در سال اول فعالیت خود اقدامات مهمی در عرصه اقتصاد، روابط بین الملل و سلامت انجام داد که اگر به این اقدامات توجه کنیم متوجه نقش برجسته دانشگاهها خواهیم شد.
علی جعفریان با تاکید بر لزوم اعتماد به دانشگاه برای پیشرفت کشور گفت: اساتید برجسته و دانشجویان با حفظ تعلق به کشور قادر به فعالیت در صحنههای مختلف هستند. فعالیت در عرصههای اقتصاد مقاومتی و تحول نظام سلامت نمونههای جدیدی برای بروز استعداد دانشگاهیان است.
وی ادامه داد: اگر به ضرورت استقلال دانشگاه به معنای محوریت تولید دانش تاکید کنیم، فرصت را برای شرکت دانشگاه در برنامه ششم توسعه مغتنم شمردهایم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان تاکید کرد: تنها دغدغه دانشگاه مستقل، پیشرفت کشور است.
وزیر بهداشت: افراطیگری در محیطهای علمی جایگاهی ندارد
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دانشگاه خانهای است که هیچگاه از یاد مستاجرانش نخواهد رفت و برگشتن به دانشگاه برای همه افراد از جمله روحانی که دانشجوی دیروز و رئیس جمهور امروز هستند، غنیمت است.
به گزارش ایسنا، سید حسن قاضی زاده هاشمی در مراسم نمادین آیین بازگشایی دانشگاهها و مراکز پژوهشی ضمن تبریک به دانشگاهیان برای آغاز سال تحصیلی جدید گفت: ورود دانشگاهیان به نهاد دانشگاه را گرامی میدارم و آرزو میکنم سال تحصیلی جدید به توسعه گفتمان امید و تدبیر در جامعه ایران منجر شود.
وی با تاکید بر اینکه علم و جوانی دو سرمایه زندگی بشر هستند اظهار کرد: دانشگاه با این پشتوانه پیشگامی خود را ثابت کرده است. اگر دانشجویان ارادهای نداشتند جهان امروز شگفت انگیز نبود.
وزیر بهداشت با اشاره به انتخاباتی که در 24 خرداد سال 92 اتفاق افتاد گفت: گفتمانی که در انتخابات 24 خرداد رخ داد از دو منظر با دانشگاه ارتباط مستقیم دارد. منظر اول «امید» است. دانشگاه محیط نشاط در جامعه است.
هاشمی ادامه داد: منظر دوم این است که «جاده عقلانیت» از مسیر حوزه و دانشگاه میگذرد و هیچ گفتمانی بدون پیوند با دانشگاه نهادینه نمیشود.
وی با بیان اینکه در تفکر دانشگاه آنکه بهتر میاندیشد جایگاه بالاتری دارد اظهار کرد: هر کسی که صاحب حرف علمی است دارای ارزش و جایگاهی بالاتر است. در محیط دانشگاه به پیشکسوتان احترام گذاشته میشود اما جلوی بلوغ گرفته نمیشود. برنده ترین سلاح جهان “علم” است و دانشگاه بهترین فرصت زندگی را برای فراگیری علم فراهم میکند.
وزیر بهداشت در ادامه تاکید کرد: دانشجویان باید سستی و ناامیدی را برای رسیدن به هدف از میدان زندگی خود بیرون کنند و آرزوی ما این است که از دانشجویان نقش ماندگاری برای ایران باقی بماند.
هاشمی با تاکید بر اینکه گفتمان اعتدال و تدبیر به دانشگاه تعلق دارد، گفت: افراطی گری در محیطهای علمی جایگاهی ندارد. دانشجویان باید در هر راهی که انتخاب میکنند امیدوارانه و مومنانه گام بردارند.
شورایعالی مهارت تشکیل میشود
معاون آموزشی وزارت علوم با اعلام اینکه شورای عالی مهارت با ریاست وزیر علوم به زودی تشکیل خواهد شد، گفت: انسجام بخشی میان مجموعه علمی کاربردی و فنی حرفهای در جهت هم افزایی و پیشرفت این مجموعهها در دستور کار وزارت علوم قرار دارد.
به گزارش ایسنا، جعفر میلی منفرد در جمع خبرنگاران در حاشیه مراسم آغاز نمادین سال تحصیلی ، درباره افزایش شهریههای موسسات آموزشی غیر دولتی گفت: میزان افزایش شهریهها با توجه به متوسط شهریه سالهای قبل بوده و توسط هیئت امنای دانشگاهها تصمیم گیری شده است.
وی در پاسخ به این سوال که رویکرد وزارت علوم درباره ادغام دانشگاه علمی کاربردی و فنی حرفهای چیست، گفت: یکی از سیاستهای وزارت علوم توسعه کمی و کیفی در دورههای مهارتی است تا جوانان با فراگیری آن صلاحیت لازم برای بر عهده گرفتن شغلهای مختلف را داشته باشند تا کیفیت خدمات ارائه شده در کشور افزایش پیدا کند.
میلی منفرد با تاکید بر اینکه اولویت وزارت علوم در تقویت دورههای مهارتی چه در زمینه کمی و چه در زمینه کیفی است اظهار کرد: انسجام بخشی میان دو مجموعه تا به این لحظه در دستور کار وزارت علوم بوده تا هم افزایی بیشتری ایجاد شود.
معاون آموزشی وزارت علوم با اعلام اینکه شورای عالی مهارت در سطح وزارت علوم به زودی تشکیل خواهد شد، اظهارکرد: این شورا به ریاست وزیر علوم و نایب رئیسی معاونت آموزشی و با حضور نمایندگان وزارتخانههای مختلف و صنایع تشکیل خواهد شد.
میلی منفرد درباره اعطای مجوز به دانشگاههای تک جنسیتی نیز افزود: در دوره گذشته تعداد دانشگاه تک جنسیتی مجوز گرفته و اقدام به فعالیت کردهاند اما اکنون کسانی که مسئولیت این دانشگاهها را بر عهده دارند با مراجعه به وزارت علوم، درخواست تبدیل به دانشگاههای دو جنسیتی را دارند.
وی با بیان اینکه تا کنون هیچ تقاضایی پذیرفته نشده است، خاطرنشان: این دانشگاهها با همان نگاهی که شکل گرفتهاند به کار خود ادامه میدهند.
معاون آموزشی وزارت علوم با اعلام اینکه 2600 موسسه آموزش عالی در کشور وجود دارد، افزود: در هشت سال گذشته موسسات غیر انتفاعی از 80 واحد به 350 واحد رسیدهاند و بحث کیفیت خط قرمز ماست.
وی در پایان اظهار داشت: با توجه به حجم موسسات آموزش عالی نیازی به راه اندازی موسسات جدید نیست و این در حالی است که هدایت و کمک به موسسات یکی از دغدغههای وزارت علوم است.
سخنان نمایندگان دانشجویان و اساتید در حضور روحانی
نماینده دانشجویان با تاکید بر حمایت از تشکلهای دانشجویی گفت: زمانی که نام تشکلها به زبان میآید ذهنها به سمت تشکلهای سیاسی میرود اما تشکلهای فرهنگی و علمی نیز در دانشگاه حضور دارند و بیشتر از حمایتهای مادی، نیازمند حمایتهای معنوی هستند.
به گزارش ایسنا، یک نفر از دانشجویان علوم پزشکی به عنوان نماینده دانشجویان و یک نفر از اساتید به عنوان نماینده این صنف در مراسم نمادین آغاز سال تحصیلی در حضور رییس جمهور سخنرانی کردند.
«روز رخ» دانشجوی علوم پزشکی دانشگاه تهران در ابتدا با عذرخواهی از اینکه صحبتهای خود را به شکل بداهه میگوید، گفت: در بدو ورود به سالن نیروهای حراست به خاطر مسایل امنیتی برگههای سخنرانی من را گرفتند و از این بابت عذرخواهی میکنم و البته این مسئله را به فال نیک میگیرم تا گفتههایم با صداقت بیشتری عنوان شود.
وی با تاکید بر اینکه سخن برای گفتن بسیار وجود دارد، گفت: اهمیت آموزش بر هیچ کس پوشیده نیست و یکی از جنبههای آموزش نحوه تدریس است. سوال ما اینجاست که آیا روشهای تدریس به ایده آل نزدیک هستند. در بسیاری از رشتهها اساتید از روشهایی استفاده میکنند که بازدهی بالایی ندارد و با روشهای علمی دنیا فاصله دارد.
روز رخ با اشاره به اینکه نگاه به آموزش باید تغییر کند گفت: نباید نگاه صرفا ابزاری به علم داشته باشیم.
نماینده دانشجویان در این مراسم با اشاره به سرعت بالای پیشرفت در عرصه پژوهش کشور گفت: برای ادامه این راه نیاز به حمایتهای مادی و معنوی داریم. در برنامه پنجم توسعه سه درصد از تولید ناخالص ملی به بحث پژوهش اختصاص داده شده، سوال ما از رئیس جمهور این است که آیا این بودجه تخصیص پیدا کرده است؟ و اگر تخصیص پیدا کرده چرا ما دانشجویان آنرا احساس نمیکنیم.
وی با بیان اینکه اولویتهای پژوهشی کشور باید مشخص شود گفت: دانشجویان و اساتید باید بدانند تا چه مباحثی در عرصه علمی کشور مورد نیاز است. البته مسئولان باید توجه داشته باشند که تعالی پژوهش را قربانی دیگر حوزهها همچون آموزش نکنند. چرا که اگر تنها راه ترقی اساتید و دانشجویان پژوهش باشد وضعیت آموزشی به همین شکل باقی خواهد ماند.
وی با اشاره به مشکلات صنفی دانشجویان گفت: نیازهای دانشجویان بسیار زیاد است اما به تعدادی از آنها از جمله کمبود امکانات پزشکی برای دانشجویان اشاره میکنم همچنین شأن دانشجو در دریافت خدمات رفاهی به درستی رعایت نمیشود.
نماینده دانشجویان در این مراسم گفت: هر دانشجو حق دارد چالشها را ببیند، نقد کند و راهکار پیشنهاد دهد. انتظار نداریم تمام پیشنهادات مورد قبول مسئولین قرار گیرد اما انتظار داریم این سخنان شنیده شود.
وی در پایان با اشاره به بحثهای پیش آمده در مورد پردیسهای خودگردان بعد از کنکور سراسری امسال گفت: درخواست داریم که مسئولان با سعه صدر رفتار کنند و حرفهای دانشجویان شنیده شود.
در ادامه این مراسم دکتر گنجی استاد برجسته دانشگاه صنعتی بابل به عنوان نماینده اساتید به سخنرانی پرداخت و از روابط خارجی ایران و تعاملات خوبی که با جهان به وجود آمده تشکر کرد.
وی با اشاره به برخی آمارها در زمینه رشد علمی و تحقیقاتی کشور گفت: درخواست داریم تا روند رشد علمی در کشور استمرار پیدا کند تا بتوانیم مدیریت علمی جهان را به دست بگیریم.
مراسم در حالی برگزار شد که دانشجویانی که به دلیل کمبود فضا، در سالن امکان حضور نیافتند، در محوطه و مسجد مراسم را از طریق بلندگوی مسجد پیگیری کنند.
پس از سخنرانی دکتر نیلی سرپرست دانشگاه تهران، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، وزیر بهداشت و یکی از اساتید دانشگاه صنعتی بابل، یک دانشجوی پزشکی دانشگاه تهران پشت تریبون آمده و با زبانی بلیغ و رسا به بیان خواستهها و مشکلات خود و هم صنفیهایش پرداخت هرچند گله مند بود که دست نوشتههایش برای سخنرانی را جلوی درب ورودی از وی گرفته بودند.
پس از اتمام سخنرانی این دانشجو، رئیس جمهور به پشت تریبون آمده و سخنرانی خود را با تاکید بر اینکه دولت وعدههایی را که نسبت به دانشگاهها داده فراموش نکرده است، آغاز کرد که صدای تشویق دانشجویان با برخی جملات رییسجمهور سالن را فرا میگرفت به عنوان مثال آنجا که روحانی گفت «سختگیری منجر میشود تملقگوها بالا بیایند، فضای دانشگاه از فضای امنیتی فاصله بگیرد، ما از آقای میلی منفرد خواهش کردیم که مسئولیت را بپذیرند، اما به هر ترتیب مجلس شورای اسلامی نپذیرفت. اشکال ندارد از آقای توفیقی خواهش کردیم که سرپرست باشند از یمین و یسار به ما فشار آمد که او را معرفی نکنید. گفتیم اهلا و سهلا ما سر فرود آوردیم، برای این که دانشگاه و کشور آرام باشد. بعد از آن آقای دکتر فرجیدانا را آوردیم و شروع به کار کرد و بورسیه و ما ادراک ما البورسیه و این در حالی است که از روز اولی که آقای دکتر فرجی آمدند اولین کلام من به ایشان این بود که باید مساله بورسیه را دنبال کنند» بود.
پس از خروج رییس جمهوری از سالن، در پایان مراسم با حضور وزیر بهداشت، سرپرست وزارت علوم، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، رئیس دفتر رئیس جمهور، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و سرپرست دانشگاه تهران، در حالی از نفرات برتر کنکور تقدیر شد که بخشی از سالن خالی شده بود.
تعدادی از دانشجویان و افراد حاضر در سالن و محوطه دانشگاه تهران نیز پلاکاردهایی به دست داشتند که بر روی آنها نوشته شده بود: «آقای روحانی منتظر تحقق وعدههایتان هستیم»، «امید بذر هویت ما است»، «دانشگاه پادگان نیست آقای روحانی»، «بورسیههای غیر قانونی را پیگیری کنید»، «سرنوشت بورسیههای غیر قانونی چه شد؟»، «دانشگاه زنده است» و «آقای رئیس جمهور دانشگاه را از دست ندهید» .