هرازنیوز : رئیس انجمن کوهنوردی ایران در گفتگو با خبرنگار هراز نیوز  گفت : اگرچه ایران از نظر  پذیرش گردشگر خارجی، وضعیت مساعدی دارد اما  متاسفانه ما در بخش مدیریت ضعف داریم. مدیران ما نسبت به درآمد توریسم احساس نیاز نمی کنند.
عباس محمدی گفت : از آنجایی که کشور ایران از نظر نفت، گاز و معادن غنی می باشد، مدیران به حوزه توریسم توجهی ندارند و ایده هایی ابداع می کنند که نه در فرهنگ ایرانی ما وجود دارد و نه فرهنگ اسلامی.
وی با تاکید براینکه گردشگری داخلی تاثیر زیادی درپیشرفت اقتصادی کشور ندارد اظهار داشت: اما جذب گردشگران خارجی و ورود ارز ، علاوه بر تاثیری که بر اقتصاد محلی دارد به اقتصاد ملی نیز کمک می کند.
محمدی با اشاره به اینکه شرایط برای گردشگران خارجی مساعد نیست، عوامل تاثیرگذار بر کاهش جذب گردشگر خارجی را برشمرد :
1/ اخذ ویزا برای ورود به کشور و شرایط دشوار آن
2/ شرایط اقامتی در کشور و هزینه های بالای آن
3/ محدودیت در پوشش برای گردشگران خارجی
رئیس انجمن کوهنوردی ایران همچنین افزود : اگر راه را برای ورودگردشگران باز کنیم  و محدودیت های اجتماعی موجودکاهش یابد، گردشگران زیادی وارد کشور شده، از نظر اشتغال زایی و کسب درآمد برای افراد بومی و روستاییان مفید خواهد بود.
باتوجه به اینکه 1 درصد جمعیت جهان را داریم جز 10 کشور جهان هستیم که جاذبه گردشگری داریم. سهم ما در گردشگری جهان 2/0 درصد است.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه « آیا امکانات و  و تسهیلات لازم برای برای گردشگران خارجی مهیاست ؟» گفت: کوهنورد نیازی به امکانات رفاهی ندارد و معمولا از نظر وسایل کوهنوردی مجهز می باشد. وی افزود : بیشترین دغدغه کوهنوردان خارجی ورود به کشور و محدودیت های دست و پاگیر اجتماعی است.  کاری که ما می توانیم برای کوهنوردان انجام دهیم تسهیل ورود آنان به کشور و حذف این محدودیت هاست.
وی در ادامه گفت : اگرچه از نظر امدادرسانی کشور ما برای کوهنوردی مطلوب نیست و هنوز سازمان کار آزموده و منسجمی برای امدادرسانی و جستجو مسدومین در کوهستان وجود ندارد اما طی چند سال اخیر در سازمان هلال احمر نیروی امدادی شکل گرفت.
وی بابیان اینکه کشور ایران به دلیل جاذبه های گردشگری متنوع در کل سال پذیرای گردشگران می باشد خاطرنشان کرد بیشترین کوهنوردان در دوماهه آخر بهار و تابستان از کشور آلمان به ایران سفر می کنند.

جامعه کوهنوردی ما استاندارد های جهانی را رعایت نمی کند. دوستداران طبیعت که در همایش هایی چون جشن تیرگان شرکت می کنند خود موجب تخریب و آلودگی آن هستند. حتی در نوک قله دماوند نیز شاهد زباله ها هستیم.
اگرچه کوهنوردان در دفاع از طبیعت، نیروی اجتماعی بزرگی هستند اما دفاع به تنهایی کافی نیست. هرفرد باید در وهله اول خودش رعایت کند. چیدن گیاهان دارویی، لگد کردن گیاهان و چریدن دام ها موجب تخریب طبیعت می شود.
وی بااشاره به اینکه انجمن ها اقدام به جمع آوری زباله هایی که در دامن طبیعت هستند می کنند اما این تلاشها به تنهایی کافی نیست.
وی با بیان اینکه دماوند بعنوان بلندترین قله ایران، نماد سرزمین ماست گفت: ارزش نمادین دماوند ورای اقتصاد است اما حتی اگر از جنبه اقتصادی نیز بدان بنگریم، سالانه 2 تا 3 میلیارد تومان از معادن سود می بریم این میزان سود برای کشوری که از نظر معادن غنی است بسیار ناچیز است. و می توان از طریق کوهنورد و گردشگر نیز گردش مالی ایجاد کرد.
وی افزود : سودی ناچیزی که از طریق این معادن بدست می آید خسارت جبران ناپذیری به کوهستان می زند که به هیچ عنوان قابل جبران نیست.
وی  در ادامه گفت : با وجود تلاش دوستداران طبیعت در تعطیلی 2 یا سه معدن، در نواحی دیگر دماوند نیز به همان تعداد معدن جدید راه اندازی شد.
وزارت صنایع و معادن باید حق و حقوق معدن کارها را بدهد و منافع آنها را تامین کند تا معدن کاوی در دماوند به طور کامل ریشه کن شود.
وی با اشاره به اینکه برگزاری همایش ها در اطلاع رسانی به طیف گسترده ای از مردم تاثیر گذار است گفت : از اهالی رسانه نیز توقع داریم تا مسائل محیط زیست و کوهستان را درسطح جامعه و کل کشور اشاعه دهند.
وی با بیان اینکه مردم ایران دوستدار طبیعت هستند و ذات مردم ما با آن هماهنگ است گفت : متاسفانه آموزش های لازم از ابتدا به آنها داده نشده است.

 فائزه سلیمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *