در سالهای گذشته ورود بانک های غیر تخصصی به عرصه ساخت و ساز مسکن عامل مهمی در رشد افسار گسیخته قیمت مسکن بوده است که قطعا جلوگیری از ورود عوامل غیر تخصصی به این بازار و نظارت بیشتر از سوی بانک مرکزی بر عملکر بانک ها می تواند در ساماندهی بازار مسکن موثر باشد.

 

بی شک در سال های گذشته عوامل متعددی باعث رشد افسار گسیخته قیمت مسکن بوده است که می توان به اعمال سیاست های نادرست از سوی وزارت راه و شهرسازی، ورود نقدینگی ها به بازار دلالی مسکن و زمین و همچنین عملکرد ضعیف بانک مسکن اشاره کرد که از عوامل مهم برهم خوردن تعادل در بازار عرضه و تقاضای مسکن بوده اند.

 

بازار مسکن می تواند عامل مهمی در جذب نقدینگی باشد اما آنچه مشخص است این نقدینگی ها باید در مسیر درستی هدایت شود و نباید فراموش کرد ورود بی ضابطه نقدینگی به این بازار به رشد حبابی قیمت مسکن منجر خواهد شد.

 

باید پذیرفت خرید برخی زمین ها و مجتمع های مسکونی با قیمتی بالاتر از قیمت واقعی از سوی برخی بانک های غیر تخصصی عامل مهمی در رشد کاذب قیمت املاک در سال های اخیر بوده است.

 

یکی از نکات مهم دیگری که باعث شده بانک ها بر بازار عرضه و تقاضای مسکن تاثیر گذار باشند سرمایه گذاری گسترده ای بانک های مختلف در ساخت مجتمع های مسکونی و قیمت گذاری بالای واحدهای مسکونی از سوی آنها است.

 

به غیر از عوامل مذکور عدم نظارت کافی از سوی بانک مرکزی بر فعالیت بانک های غیر تخصصی عامل مهمی در ورود بی ضابطه بانک های غیر تخصصی به عرصه ساخت و ساز مسکن بوده است.

 

ضرر بانک های ایرانی در سرمایه گذاری پروژه های ساختمانی دوبی

 

عزت الله یوسفیان ملا عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با انتقاد از ورود بانک های غیر تخصصی به حوزه ساخت و ساز مسکن می گوید:‌ اگر بانک ها قصد دارند تمرکز کاری خود را بر روی فعالیت های تجاری و ساخت و ساز مسکن قرار دهند باید بر اساس قانون تجارت اقدام به تاسیس شرکت تجاری یا انبوه سازی کنند.

 

به گفته وی متاسفانه در سالهای گذشته به دلیل عدم نظارت کافی از سوی دستگاه های نظارتی و بانک مرکزی، بسیاری از بانک ها به حوزه غیر تخصصی خود که ساخت و ساز مسکن است، ورود کرده اند.

 

نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس شورای اسلامی ادامه می دهد: حتی برخی از بانک ها در بازار مسکن کشور امارات سرمایه گذاری کردند و حتی از این موضوع نیز متضرر شده اند و متاسفانه به نوعی این زیان ها را با استفاده از نقدینگی های مردم جبران کردند.

 

این نماینده مردم در مجلس نهم می افزاید: با وجودی که رسالت اصلی بانک ها داد و ستد مالی است اما بانک ها بیشتر بر روی فعالیت های تجاری تمرکز داشته اند و حتی برای تسهیل فعالیت بانک در بخش ساخت و ساز مسکن شرکت هایی در این رابطه تاسیس کرده اند.

 

یوسفیان ملا که دارای دکترای حقوق خصوصی بین الملل است با بیان اینکه اگر بانک ها قصد دارند تمرکز کاری خود را بر روی فعالیت های تجاری و ساخت و ساز مسکن قرار دهند باید بر اساس قانون تجارت اقدام به تاسیس شرکت تجاری یا انبوه سازی کنند به معایب ورود بانک های غیر تخصصی به حوزه ساخت و ساز مسکن اشاره کرده و می گوید: به دلیل اینکه بانک ها از نقدینگی قابل توجهی برخوردارند، بنابراین ورود بدون برنامه و نظارت آنها به بخش ساخت و ساز مسکن به گرانی و تورم بیشتر در این بازار منتهی خواهد شد.

 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یادآور شد: باید توجه داشت به نوعی بانک مسکن تنها بانک دولتی تخصصی در بخش مسکن است که به وزارت راه و شهرسازی وابسته است بنابراین باید سیاست های آن در راستای اهداف این وزارتخانه و خانه دار کردن مردم باشد که متاسفانه این بانک به سمت اهداف غیر تخصصی و سود محور سوق پیدا کرده است.

 

ضعف بانک مسکن عامل ورود بانک های دیگر به بخش تولید مسکن است

 

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز که نسبت به عملکرد بانک مسکن منتقد است با بیان اینکه سود محور بودن و انحراف بانک مسکن از هدف تخصصی، دلیل ورود بانک های غیر تخصصی به حوزه ساخت و ساز مسکن بوده است که به گرانی بیشتر مسکن منجر شده است می گوید: باید پذیرفت متاسفانه فعالیت های بانک های کشور در کسب سود خلاصه شده است و از ارائه خدمات بانکی کافی به مردم غافل شده اند.

 

روح الله بیگی ئیلانلو ادامه می دهد: با وجودی که بانک مسکن متولی اصلی خانه دار کردن مردم است اما این بانک دولتی درمسابقه کسب سود با بانک های دیگر قرار گرفته است و این ضعف در اجرای مسئولیت از سوی این بانک باعث ورود بانک های دیگر به این حوزه تخصصی شده است.

 

نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه درسال های گذشته سودهای کلان میلیاردی در حوزه ساخت و ساز مسکن عامل اصلی ورود بانک های غیر تخصصی به حوزه ساخت و ساز مسکن شده است که باید این اقدامات از سوی بانک مرکزی مورد ارزیابی قرار گیرد می افزاید: بی شک یکی از دلایل رشد کاذب قیمت مسکن ورود بی ضابطه نقدینگی بانک ها به این حوزه تخصصی بوده است که به دلالی کاذب در بخش مسکن منجر شده است.

 

نایب رئیس کمیسون اقتصادی مجلس اظهار امیدواری کرد بانک مسکن با اتخاذ تدابیر مناسب در جهت خانه دار کردن مردم تلاش کند و سود تسهیلات اعطایی در بخش مسکن را کاهش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *