هراز نیوز :نمایش خیابانی “ورف چال، شهر زنان” از گروه سونر به کارگردانی مشترک محسن اردشیر و غنچه شکوهیان در جشنواره مریوان، اینبار با کوله باری از تجربه میهمان سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر خواهد بود.

نمایش “ورف چال، شهر زنان” برگرفته از آئینی 800 ساله دراستان مازندران است که همه ساله درروز خاصی از نیمه دوم اردیبهشت در روستای اسک برگزار می شود. .زنان در این روز حکومت روستا را به عهده می گیرند و زنی که از نظر قدرت بدنی وزکاوت نسبت به بقیه برتری دارد به عنوان پادشاه انتخاب می شود. وی همچنین با انتخاب 2 وزیر و 40 نگهبان از روستا محافظت می کند. ازطرف دیگر مردان روستا به ارتفاعات دماوند می روند و به جمع آوری قطعات بزرگ برف می پردازند و برای تامین آب مورد نیاز دام ها در فصل تابستان برف های جمع آوری شده را در چاهی قدیمی که توسط نیاکانشان به صورت دستی حفر شده، می ریزند. همچنین از آنجایی که دراین روز ورود مردان و افراد غریبه به روستا اکیدا ممنوع است، زنان در روستا و مردان در ورف چال به مراسم ویژه جشن و پایکوبی می پردازند.

غنچه شکوهیان به نمایندگی از گروه سونردر گفتگوی اختصاصی با خبرنگار هراز نیوز  با اشاره به چگونگی شکل گیری نمایش ورف چال، شهر زنان و به نقل از قطب الدین صادقی کارگردان بزرگ تئاتر ایران درجشنواره جوان بوشهر گفت،نماشنامه های مدرن را همه اجرا می کنند و باتوجه به اینکه برخی از این گروه ها از امکانات بیشتری برخوردارند، در نتیجه اجرای موفق تری نیز خواهند داشت. گروه های شهرستانی می توانند از منابع غنی استان خود استفاده کنند و با ارائه آن ها جایگاه خود را در تئاتر حفظ کنند. از آنجایی که استان مازندران ازنظر منابع آئینی بسیار غنی است تصمیم گرفتیم با اضافه کردن رنگ و بوی نمایشی به آنها، روی یکی از همین آداب و رسوم کار کنیم.

وی در ادامه گفت :نمایش ورف چال، شهر زنان در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان هم اجرا شد و بازخورد خوبی داشت و درپی آن، انگیزه ای مضاعف ایجاد شد که با نگاه دقیق تر به سنت ورف چال و تمرین مداوم، با محتوای نمایش ارتباط بیشتری برقرار کنیم تا در نتیجه آن پیام را بهتر به مخاطب منتقل کنیم.

  از بازیگران دراین نمایش خیابانی می توان کمیل احمدی، دانیال احمدی، سهیل شیخ متولی، پیام قدیری، مرتضی ابراهیمی، محمد آذرگشت، عادل حسینی، مسلم عباسی، مژگان نوروزی، ماندانا نوروزی، سارا فرخی، رها سلیمانی، پونه قدیری، شیوا اعزامی، الناز شعبانی، برای موسیقی از استاد ولی اله نصیر دیوانی، سعید شفیعیان، علی عباسی، محمدرضا شجاعی برای طراح لباس از ساناز کفایتی، شور انگیز درخواستی و تنظیمات صوتی از رامتین نیمایی نام برد. همچنین محمدرضا شجاعی دستیار کارگردان و محسن اردشیر نویسنده “ورف چال، شهر زنان” می باشد.

لازم به ذکر است جشنواره فیلم فجر از 26 دی ماه درمناطق آزاد چون جزیره کیش، گلستان و … افتتاح و  تا تاریخ 12 بهمن ادامه می یابد. البته بخش اصلی جشنواره از 1 تا 12 بهمن در تهران برگزار می شود و نمایش ورف چال، شهر زنان با کارگردانی مشترک از محسن اردشیر و غنچه شکوهیان در تاریخ 9، 10 و 11 بهمن در تئاتر شهر و باغ هنر تهران اجرا می شود.

گزارش فائزه سلیمی هرازنیوز

2 thoughts on ““ورف چال، شهر زنان” به میهمانی سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر می رود”
  1. چقدر خوبه که بتونیم باورهامون رو نشون بدیم و تقویت کنیم و برای آینده سنت هامون رو با همه زوایاش نشون بدیم
    http://banserkola.blogfa.com

  2. تشکر از اطلاع رسانی / حتما میرم که ببینم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *