از نیکلاس باکالا

 

بی تردید، داشتن یک خواب منظم برای والدین مفید می باشد اما مطالعات جدید نشان می دهد که این برنامه منظم خواب برای فرزندانشان به مراتب مفید تر است.

محققان بریتانیایی مصاحبه ای ترتیب دادند و طی آن از مادرانی که کودکان 5،3 و 7 ساله داشته اند، پرسیدند هرچند وقت یکبار برنامه خواب کودکانشان منظم می شود؟ در پاسخ این سوال چهار گزینه پیش روی مادران قرار داشت: همیشه، معمولا، گاهی اوقات و هرگز. به علاوه این مادران و معلمین کودکانشان به پرسشنامه ای درباره مشکلات رفتاری بچه ها پاسخ دادند.

بر اساس پاسخ های داده شده، تقریبا برنامه خواب  20 درصد از کودکان 3 ساله نامنظم بود. همچنین در این بررسی مشخص شد که 9/1 درصد از کودکان 5 ساله و 8/2 درصد ازکودکان 7 ساله خواب نامنظمی داشتند.

دانشمندان پس از بررسی عوامل اجتماعی، اقتصادی، و خانوادگی موثر در رفتار کودکان نتیجه گرفتند کودکانی که برنامه ی منظمی برای خواب خود دارند، چه در سنین پائین چه بالا،مشکلات اخلاقی کمتری از خود نشان می دهند و به همان نسبت که این بی نظمی در برنامه خواب آنان بیشتر شود، این مشکلات رفتاری نیزحادتر خواهد شد.

نتایج این مطالعات که روز دوشنبه در روزنامه طب اطفال منتشر شد، بیانگر آن است کودکانی که در سنین 3 تا 5 سال خواب منظمی نداشتند، اما برنامه خواب آنها تا 7 سالگی منظم شد، بهبود چشم گیری در رفتارشان ایجاد می شود.

با وجود این، رئیس این گروه تحقیقاتی یوون کلی، استاد علم امراض همه گیر در دانشگاه کالج لندن، هشدار داد که درمورد اهمیت دستاوردهای این تحقیق اغراق صورت نگیرد.

وی با بیان اینکه، به حالت منظم در آوردن برنامه خواب کودکان تاثیرزیادی در بهبود رفتار آنها دارد، گفت عوامل  زیادی وجود دارد که برای رشد و بهبود رفتاری کودکان مفید می باشد و حفظ برنامه خواب منظم می تواند تنها یکی از آن عوامل باشد.

 

                                                                                   مترجم فائزه سلیمی، هراز نیوز

One thought on “خواب منظم و ارتباط تنگاتنگ آن با رفتار خوب و نیکو”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *