سال هاست که دشمنان به دنبال اختلاف افکنی در بین هیئات هستند که نتیجه اختلاف ها ، کینه بین هیئتی هاست.

در آستانه ماه محرم (پیش از عید سعید غدیر) و به همت موسسه قدیم الاحسان جلسه ای با حضور میانداران هیئات حسینی شهر تهران برگزار شد .

بنابراین گزارش، جلسه از حدود ساعت 3 بعد از ظهر با مداحی مداح اهل بیت جناب آقای فاطمی ، شروع شد . از افراد حاضر در این جلسه می توان از پسر حاج اکبر ناظم ، نام برد .که در آخر جلسه از ایشان توسط حاج منصور قدردانی شد .

استاد حاج منصور ارضی صحبت های خود را اینگونه شروع کرد ، فردی به حضرت صادق علیه السلام گفت ؛ شما را خیلی دوست دارم ولی نمی دانم چرا امام حسین علیه السلام را طور دیگر دوست دارم . که حضرت صادق علیه السلام در جواب به آن فرد می گوید خود ما هم همین طور هستیم . سال هاست که دشمنان به دنبال اختلاف افکنی در بین هیئات هستند که نتیجه اختلاف ها ، کینه بین هیئتی هاست .ان شاء الله با این جلسه و جلسات بعدی که اگر خدا بخواهد به طور کاملتری برگزار شود ، این مشکلات نیز حل گردد.

استاد ارضی در ادامه صحبت هایش اشاره ای به کتاب ” ای اهل حرم” کرد. ( این کتاب مجموعه ای از دو دمه های شعراء مختلف مخصوص میانداران هئیت ها می باشد که در مقدمه ی آن توصیه هایی از حاج منصور ارضی نیز چاپ شده است)

در این جلسه استاد حاج منصور ارضی توصیه هایی به ناظمین هیئات داشت که در ادامه بخشی از آن را می خوانیم :

_ ناظم جلسه با مداح کاملا هماهنگ باشد، و هر دو بدانند که در وسط جلسه چه می خواهند انجام دهند.

_ برای رفع به هم ریختگی در سینه زنی و منظم کردن جلسه، ناظم “مظلوم” می کشد. باید دقت شود که فقط “مظلوم حسین” باشد و خط گم نشود.

_ شور در سینه زنی باید باشد. اما اندازه دارد. گاهی در برخی هیئات دیده می شود که سینه زنی فقط می شود شور، این درست نیست.

_ صدای ناظم باید آنقدر بالا باشد (البته به کمک خدا) که صدایش به تمام جلسه برسد. صدایی با قدرت و کشیده داشته باشد. “مظلوم کشیدن” اعلام یک حرکت جدید در سینه زنی است، که همه باید متوجه آن بشوند.

_ میاندار باید طوری بایستد که تمام جلسه و مداح را زیر نظر داشته باشد. به قول قدیمی ها ناظم باید پشت سرش هم چشم داشته باشد. و حواسش به همه چی باشد.

_ ناظم باید تمام دو دمه ها را حفظ باشد.

_ باید فرهنگ شهر را با حسین حسین (علیه السلام) گفتن عوض کرد. گاهی دیده می شود هیئتی بعد از جلسه می رود قهوه خانه. این موضوع در دید عموم و فرهنگ جامعه مخرب خواهد بود .چون مردم می بینند که یک هیئتی به قهوه خانه می رود و این باعث ضربه دیدن دستگاه امام حسین علیه السلام می شود.

_ ناظم خودش باید قبل جلسه توسل داشته باشد، و از خدا بخواهد که بتواند جلسه را اداره کند.

_ ناظم بد اخلاق را مردم نمی پسندند.

_ بهتر است جلسات با نماز شروع شود یا با نماز تمام شود. که این ها تماما بر عهده ناظم جلسه است.

در آخر جلسه حاج منصور با ذکر مصیبتی از اباعبدالله علیه السلام و همچنین تقدیر و تشکر از فرزند حاج اکبر ناظم که در جلسه حضور داشت و آقای جواد حیدری مدیر مجموعه قدیم الاحسان، جلسه را پایان داد.
منبع: وارث

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *