نمایندگان مجلس صبح امروز جلسه علنی خود را در حالی آغاز کردند که بررسی رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و ورزش و جوانان را پیش روی داشتند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این جلسه به ریاست علی لاریجانی و با حضور رییسجمهور آغاز شد؛ روحانی نیز در صحن مجلس طی سخنانی از وزرای پیشنهادی خود دفاع کرد. پس از آن نمایندگان وارد بررسی صلاحیت فانی، وزیرپیشنهادی آموزش و پرورش شدند.
ایرانپور که بخشی از وقت خود را به عبدالرضا عزیزی داد، اولین مخالف فانی بود.
ایرانپور: چه برنامهای برای رفع مشکل فرسودگی مدارس دارید؟
یک نماینده اصولگرای مجلس از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خواست تا درباره برنامهاش در خصوص سیاست دولت گذشته در خصوص اخراج معلمان پیش دبستانی توضیح دهد.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی ایرانپور در صحن علنی امروز (یکشنبه) در جریان بررسی صلاحیت فانی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با عنوان مخالفت این وزیر پیشنهادی گفت: وزارت آموزش و پرورش از اهمیت بالایی برخوردار است که طبیعتا باید توان مدیریتی خوبی در آن حاکم شود.
وی وزارت آموزش و پرورش را بخش زیربنایی و تاثیرگذار در سایر بخشهای جامعه خواند و گفت: قطعا سکاندار هدایت چنین وزارتخانهای باید از توان مدیریتی و اراده بالایی برخوردار باشد.
ایرانپور همچنین با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش دارای یکی از حساسترین سرمایههای انسانی کشور است گفت: تعلیم و تربیت فرزندان این کشور در این وزارتخانه انجام میشود که قطعا در روند پیشرفت کشور بسیارتاثیرگذار است.
نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش از وزیر پیشنهاد آموزش و پرورش که برنامههایش برای استفاده از توان عظیم فرهنگیان کشور چیست؟ افزود: در برنامههای شما تنها به بخشی از جامعه بزرگ وزارت آموزش و پرورش توجه شده است و به نظر میرسد که با نگاه جزیینگری در برنامههای خود کمتر از نقاط قوت و ضعف درونی و بیرونی این وزراتخانه سخن گفتهاید.
ایرانپور با اشاره به دوران سه ماه سرپرستی فانی در وزارت آموزش و پرورش گفت: طبیعتا شما در طول این سه ماه به این موضوع پی بردهاید که آیا میتوانید مدیریت این وزارتخانه را در طول چهار سال بر عهده بگیرد یا خیر.
وی با اشاره به یکی از برنامههای فانی در مورد ارتقای مدیریت در وزارت آموزش و پرورش گفت: انتظار میرفت که در برنامههایتان سخنی از چابکسازی در وزارت آموزش و پرورش را نیز به میان میآورید.
ایرانپور با طرح این پرسش که نظر شما در مورد اخراج معلمان پیش دبستانی چیست گفت: در سالهای گذشته به دلیل اتخاذ سیاستهای غلط برخی از معلمان پیش دبستانی اخراج شدند که سوال ما این است برنامه شما در این رابطه چیست؟ طبیعتا نظر ما در رای نمایندگان تاثیرگذار است.
وی با تاکید بر لزوم ارائه برنامه شفاف و عملیاتی از سوی وزیر پیشنهادی گفت: سال ما این است که شیوه شما برای تربیت منابع انسانی موجود دراین وزارتخانه چیست؟
نماینده مردم مبارکه همچنین با اشاره به مشکل فرسودگی برخی مدارس در کشور گفت: چه برنامهای برای حل این مشکل دارید.
ایرانپور همچنین از رییس جمهور خواست که در مورد وضعیت رودخانه زاینده رود و گاوخونی اقدامات لازم را انجام دهد.
به گزارش ایسنا، عبدالرضا عزیزی رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی که بخشی از وقت ایرانپور را گرفته بود در مخالفت با وزیر پیشنهادی گفت: در زمان سرپرستی شما طرح خوبی قرار بود در کشور اجرا شود مبنی بر اینکه رییس مدارس، معلمان و انجمن اولیا را تعیین کند که این طرح کامل اجرا نشد سوال این است که آیا شما در صورت وزیر شدن این طرح را اجرا میکنید؟
وی همچنین گفت: معلمان حق التدریسی با حداقل دستمزد و بدون بیمه در حال تدریس هستند؛ سوال این است که آیا شما برنامهای برای حل مشکل آنها دارید؟
وی همچنین از فانی خواست که در مورد نحوه انتخاب مدیران وزارت آموزش و پرورش توضیح دهد و بگوید در این راستا با نمایندگان مشورت میکند یا خیر.
پس از او عزیزی فارسانی به بیان نظرات خود در موافقت با فانی پرداخت.
عزیزی فارسانی: برای تحقق سند بنیادین آموزش و پرورش به فانی رای دهید
نماینده مردم اردن و فارسان در مجلس شورای اسلامی تدوین و اجرای برنامه جهت ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش را از مهمترین برنامههای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عنوان کرد و از نمایندگان خواست که برای تحقق سند بنیادین آموزش وپرورش به فانی رای بالایی بدهند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، حمیدرضا عزیزی فارسانی که به عنوان موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) سخن میگفت اظهار کرد: مخالفان آقای وزیر با برنامههای ایشان مخالفتی نداشتند و عمدتا سوالاتی را طرح کردند از جمله این که میگویند راهکار و برنامهی آقای فانی چیست؟ این راهکارها در آموزش و پرورش بر اساس اسناد بالا دستی موجود است و تمام برنامههایی که برای رسیدن به تعالی الهی در آموزش و پرورش وجود دارد در سند تحول دقیقا به آن اشاره شده اما دلیلی که اجرا نشده این بوده که ما نقشه راه نداشتیم. در حالی که در برنامههای آقای فانی به نقشه راه برای رسیدن به هدف اشاره شده است.
این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه با توجه به هدف قرار گرفتن دستاوردهای علمی و فرهنگی کشورمان از سوی دشمنان اهمیت نظام آموزش و پرورش صد چندان است یاد آور شد: وضعیت موجود کشور ما در آموزش و پرورش بر اساس گزارشهای یونسکو در سال 2011 و 2012 به این شکل است که با توجه به جمعیت 15 میلیون نفری در بدنه آموزش و پرورش رتبهی 7 شاخص توسعهی انسانی و رتبهی 88 جهانی را داریم و از نظر شاخص، رتبهی 15 منطقه را داریم.
نماینده مردم اردن و فارسان در مجلس با اشاره به ویژگیهای شخصیتی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش وی را شخصیتی انسانی، اخلاقی و متدین و شجاع توصیف کرد و گفت: در بعد علمی ایشان فردی متخصص، پژوهشگر و طراح چندین پروژهی علمی و فرهنگی است و رشتهی تحصیلی ایشان نیز با پست پیشنهادی مرتبط است. ضمن این که آقای فانی در بدنه آموزش و پرورش رشد کردهاند، با چالشهای این حوزه آشنا هستند.بنابراین به راحتی مورد قبول افراد ستادی و معلمان هستند.
عزیزی فارسانی با بیان این که فانی وابسته به هیچ جناح خاصی نیست، برنامههای پیشنهادی وی را با اسناد بالادستی منطقی دانست و تصریح کرد: ایشان همچنین برای رسیدن به هدف نقشه راه دارند و به اقتصاد آموزش و پرورش و عملیاتی کردن بودجه و ارتقاء بهرهوری و تامین منابع جدید توجه لازم را دارند.
نمایندهی مردم اردل و فارسان در مجلس توجه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به ارتقاء کیفیت آموزش در مناطق محروم را مورد اشاره قرار داد و گفت: بسط عدالت آموزشی و تربیتی کاهش تمرکز و تفیذ اختیارات به ادارات استانها و مناطق از جمله برنامههای ایشان است.
این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس استاندارد سازی هنرستانهای فنی و حرفهای و کار و دانش و توجه به توسعه همکاریهای بینالمللی را از دیگر برنامههای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عنوان و خاطر نشان کرد: ایشان همچنین اجرای برنامههای درسی ملی با تاکید بر متناسب سازی محتوا و حجم منابع درسی را مورد توجه دارد.
وی در پایان گفت: یکی از نگاهها و برنامههای مهم آقای فانی تدوین و اجرای برنامه جهت ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش است و ما امیدواریم ایشان در سال آینده از عملیاتی شدن برنامههایشان به مجلس گزارش دهند.
دیگر نماینده مدافع وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش سلطانی بود.
سلطانی: سکان هدایت آموزش و پرورش را به فردی درد آشنا با مسائل تربیتی بسپاریم
نمایندهی مردم بروجن در مجلس، رشد و شکوفایی استعدادهای فطری و فراهم کردن زمینهی آموزش و پرورش نسل جدید را رسالت خطیر وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد و از نمایندگان خواست با رای قاطع به وزیر پیشنهادی این وزارتخانه رسالت بزرگ کمک به تحول بنیادین در آموزش و پرورش را انجام دهند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، امیر عباس سلطانی که به عنوان موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش سخن میگفت، تربیت دینی، اخلاق گرایی، عقلانیت، تقویت هویت ایرانی و اسلامی را محور اصلی برنامههای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: آموزش و پرورش به عنوان مهمترین نهاد آموزشی امری حاکمیتی قلمداد میشود و باید ضمن توسعهی همکاریهای بین دستگاهی زمینه تربیت پذیری نسل جوان را فراهم آورد.
وی افزود: در یک تقسیم بندی کلی بانک جهانی برای توسعهی کشورها، به 3 عنصر سرمایهی انسانی، فیزیکی و طبیعی توجه شده و بر این اساس کشوری توسعه یافته قلمداد میشود که سهم سرمایهی انسانیاش بیشتر باشد.
نماینده مردم بروجن در مجلس ادامه داد: خروجی آموزش و پرورش، ورودی جامعه و دانشگاه است لذا معلم در جامعه نقشی کلیدی دارد و سکان هدایت آموزش و پرورش باید به فردی درد آشنا با مسائل تربیتی و دانش آموختهی رشتهی مربوط سپرده شود تا شاهد آموزش و پرورشی پویا و زنده باشیم.
سلطانی در ادامه برنامه جامع و مدون برای بهسازی و بازسازی نیروی انسانی و توسعه مسیر شغلی را مورد توجه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دانست و خاطر نشان کرد: با توجه به این که سالهاست در کشور کمیتگرایی اصل و اساس برنامههای آموزش و پرورش قرار گرفته ما نیازمند تحولات مبنایی و محتوایی در نظام آموزش و پرورش هستیم.
وی اعتقاد به منزلت اجتماعی و ارتقاء کیفیت نظام تربیت معلم را در اولویت برنامههای فانی دانست و افزود: رعایت اصل شایسته سالاری و پرهیز از مسائل جناحی هم مورد توجه ایشان است زیرا آموزش و پرورش نهادی فرهنگی و علمی است و نه پایگاه یک جناح سیاسی خاص.
طلا در کسوت مخالف فانی سخن گفت.
طلا: انتظار است افراد تندور در وزارتخانههای زیربنایی حضور نیابند
نماینده مردم تهران در مجلس ضمن انتقاد از برنامههای ارائه شده توسط وزیر آموزش و پرورش، خواستار تحول در نظام آموزشی شد.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسین طلا که در مخالفت با برنامههای وزیر پیشنهادی آموزش وپرورش سخن میگفت، اظهار کرد: مخالفت بنده نه به جهت سخن وزیر پیشنهادی بلکه به دلیل ابهاماتی است که در برنامه وی ارائه شده است.
این نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی برنامههای ارائه شده خطاب به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: وزارت آموزش و پرورش وزارتخانهای زیرساختی و با هدف توسعه پایدار است. شما با توجه به افق 1404 باید تبیین کنید که چه نوع نگاه و کارکردی را در این وزارتخانه دنبال خواهید کرد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع تحول در نظام آموزشی گفت: براساس ماده 19 قانون برنامه پنجم توسعه مشخص شده که عملا باید در راستای تحول در نظام آموزشی اقدامات لازم به عمل آید اما اکنون که نظام 3-3-6 به مدت یک سال است که اجرایی شده است آیا اطلاعی از نقاط ضعف و قدرت این سیستم دارید؟ آیا این برنامه را دنبال خواهید کرد یا اینکه نه مسیر دیگر را پیگیری میکنید.
حسین طلا همچنین در راستای توجه به رشتههای فنی و حرفهای گفت: ماده 19 قانون برنامه پنجم میگوید باید بسترسازی مناسب برای به دست آوردن شایستگی در مهارتها برای افراد فراهم شود اما در حال حاضر تنها 20 درصد از دانشآموزان در رشتههای فنی و حرفهای تحصیل میکنند در حالی که برای فنی و حرفهای 3 هزار رشته تبیین شده که متاسفانه تنها 41 رشته در آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفته است بنابراین به نظر می رسد که باید در تحقق آنچه تبیین شده گام برداشت.
این نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر بهروز بودن تجهیزات آموزشی به الزامات و شرایط تاسیس مدارس غیردولتی و نحوه فعالیت آنها اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال در حال حاضر مجتمع آموزشی دخترانه در غرب تهران شهریهای را دریافت میکند که اختلاف زیادی با نرخ مصوب دارد به عنوان مثال در مقطع راهنمایی نرخ مصوب 1 میلیون و 764 هزار تومان است که حدود 4 میلیون تومان اخذ شده است یا در مقطع متوسطه 4 میلیون و 149 هزار تومان نرخ مصوب تعیین شده که 6 میلیون و 400 هزار تومان اخذ میشود و یا در مقطع پیش دانشگاهی از مبلغ مصوب 6 میلیون و 143 هزار تومان متاسفانه 11 میلیون و 500 هزار تومان اخذ میشود و اینها نمونهای از موضوعاتی است که انتظار میرود وزیر آموزش و پرورش به جد آنها پیگیری کرده و رسیدگی کند.
طلا همچنین به مسائلی از قبیل عدم پرداخت اضافه کار، عدم پرداخت حقالزحمه مربیان حقالتدریسی و مشکلات پرسنلی آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: نظام آموزش و پرورش نظام طبقهبندی شده است و 60 درصد کل کشور و 70 درصد پرسنل آموزش و پرورش در تهران را خانمها تشکیل میدهند که هم نقش معلم و هم نقش مادری دارند لذا ضروری است که تسهیلات لازم برای امکان ادامه فعالیت آنها فراهم شود به عنوان مثال قانونی که مجلس برای افزایش مرخصی زایمان تصویب کرد توسط این وزارتخانه ابلاغ و اجرایی شود تا از مجموعهای این افراد در آموزش و پرورش محروم نشویم.
وی در پایان خواستار توجه به مشکلات صندوق ذخیره فرهنگیان شد و گفت: عدهای با راهاندازی فتنه در سال 88 شادی را تلخ کردند انتظار است که اجازه ندهیم افراد تندرو در وزارتخانههای زیربنایی حضور یابند.
با سلام
مسئول محترم سايت چرا در درج نظرات بازديدكنندگان گزينشي عمل ميكنيد و حذف مي كنيد.؟ القصه حكايت ما اينه پس نماينده شريف ما در مجلس چكار مي كنند در له يا عليه هيچكار يا فردي اظهار نظر نمي فرمايند؟ حقوقشان را بگيريند و دنبال ساخت مترو برايمان باشد خيالش راحت راحته؟ عزت خان ده سال گذشت پس مترو چي شد؟ نكنه خط مترو تهران را شما اشاره مي فرموديد در ايام انتخابات پس دست درد نكنه؟