به گزارش  هراز نیوز به نقل از رویترز ۳ نفر از ۲۰ سرمایه گذار مایکروسافت در حال لابی برای مجبور کردن بیل گیتس به کناره گیری از رهبری شرکتی که خود در ۳۸ سال پیش بنیانگذارش بود، هستند.
مایکروسافت استیو بالمر، رئیس اجرایی این شرکت را هم تحت فشار قرار داد تا برای بهبود عملکرد و قیمت سهام شرکت، بازنشسته شود. اما به نظر می رسد این اولین بار است که سهامداران عمده گیتس را هدف خود قرار داده اند.
نشانه ای از این که این سه نماینده لابی کننده چه کسانی هستند در دست نیست، آنان از سرمایه گذاران خواستند هویتشان را ناشناس نگه دارند. اما اسلش ایر اعلام کرد این سه نفر ۵ درصد از سهام مایکروسافت را در اختیار خود دارند.
مایکروسافت هنوز به صورت رسمی نظری در این مورد نداده است اما منابع می گویند بخشی از تمایل گیتس برای کناره گیری از رهبری، رفتن استیو بالمر از این شرکت است.
گیتس صاحب حدود ۴٫۵ درصد از شرکت ۲۲۷ میلیارد دلاری مایکروسافت است و بزرگترین سهامدار فردی این شرکت است. اما گیتس بیشتر سهام خود را فروخته است و پول آن را به بنگاه خیریه خود اختصاص داده است.
گیتس که تا سال ۱۹۸۶، ۴۹ درصد از سهام مایکروسافت را در اختیار داشت، تحت برنامه ای از پیش تعیین شده سهام خود را فروخت و به نظر می رسد در ادامه او در سال ۲۰۱۸ قصد دارد بدون سهام این شرکت را ترک کند.
از سال ۲۰۰۰ که او بالمر را به عنوان مدیر عامل شرکت منصوب کرد، در حال کاهش نقش خود در مایکروسافت است. بالمر در ماه اوت گفت او در عرض ۱۲ ماه بازنشسته می شود.
سه سرمایه گذار نگران این هستند که نقش گیتس به عنوان رئیس مایکروسافت قدرت مدیر اجرایی جدید را محدود کند و اجازه ندهد تغییرات عمده ای در مایکروسافت به وجود آید. آنان به طور ویژه به نقش گیتس در کمیته ویژه جستجو برای جانشین بالمر اشاره می کنند.
لونستین تاد، مدیر های مارک کپیتال منجر و یکی از سهامداران مایکروسافت گفت مایکروسافت به اندازه کافی تاخیر داشته است. جایگزینی هیات مدیره قدیمی با برخی از مدیران جدید می تواند نیروی مورد نیاز برای ارزیابی درست شرکت های بزرگ را فراهم کند.
کیم کاقی فارست، تحلیلگر ارشد گروه فورت بیت گفت در حال حاضر زمان مناسبی برای مایکروسافت نیست که گیتس را از دست دهد. گیتس حتی می تواند نقش بیشتری در مایکروسافت ایفا کند.
مایکروسافت هنوز هم یکی از شرکت های تکنولوژی بزرگ در جهان است و در سال مالی گذشته ۲۲ میلیارد دلار سود خالص داشت. اما سهام این شرکت به مدت یک دهه تقریبا ثابت مانده است و این شرکت زمین بازی در حرکت به سمت تلفن همراه را به اپل و گوگل واگذار کرده است.
یکی از منابع آگاه گفت گیتس یکی از پیشگامان صنعت فناوری است اما سرماگذاران فکر می کنند وجود او به عنوان رئیس معنوی موثر از استفاده از او به عنوان رئیس اجرایی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *