هراز نیوز :«فرزندان ما آن طور كه مي خواهيم بار نمي آيند بلكه آن گونه كه زندگي مي كنيم بار مي آيند»، ساختار ارتباطي والدين و فرزندان به گونه اي است كه اتفاقات مهم و متفاوتي را رقم مي زند. در اين ميان ساختار ارتباطي مادران و دختراني كه به سن بلوغ نزديك مي شوند، گاهي اوقات چالش ها و مشكلاتي را به وجود مي آورند كه نگراني هاي خاصي را به همراه خواهد داشت اما نگراني مادران كجا و فضاي ذهني دختران كجا؟
يك نگرش عمومي كه در اين بين براي مادران وجود دارد، مكانيسم هايي است كه آن ها در مديريت ارتباطي با دختران شان به كار مي برند كه نخستين مكانيسم را به استراتژي توجيه كردن و علت آوردن بايد اختصاص داد. در حقيقت مادراني كه از اين مكانيسم بهره مي گيرند به نوعي قصد طبيعي جلوه دادن واقعيت را دارند و مي خواهند خود را مجاب كنند كه اتفاق خاصي رخ نداده است.
اين قبيل مادران حتي اگر از انجام دادن يك كار اشتباه توسط دخترشان هم مطلع باشند مي خواهند به نوعي با اين قضيه كنار بيايند و خود را راضي نگه دارند كه همه چيز عادي و آرام است. مكانيسم ديگري كه برخي مادران به كار مي گيرند اين است كه مشكل را فقط براي ديگران مي پندارند و گمان مي كنند تجربه آسيب هاي رفتاري فقط مربوط به نوجوانان ديگر مي شود و به دختر نوجوان آن ها هيچ ارتباطي ندارد.
اين مادران به نوعي فرزند خود را تافته جدا بافته تلقي مي كنند و هيچ گاه بروز مشكلات را در مورد فرزند خود صادق نمي دانند و متاسفانه پيامد منفي اين نگرش رشد زيرزميني مشكلات و تكثير و بازتوليد آن است كه دامنگير دختر نوجوان اين خانواده خواهد شد.
در چنين فضاهايي كه مادران با مشكلات اجتماعي دختران به گونه هاي مطرح شده رفتار مي كنند و حاضر نخواهند بود در اين خصوص با كسي مشورت كنند، پنهانكاري هاي زيرزميني شكل مي گيرد كه ميل کتمان موضوع از پدر خانواده هم در همين راستا قرار مي گيرد و تكنيكي خواهد شد براي فرار از مشكل يا تخليه روان برخي مادراني كه دست به چنين اقدامي خواهند زد.
حال اگر اين قضيه را به عنوان يك تئوري بازي مدنظر قرار دهيم، يك سوي قضيه دختري وجود دارد كه گمان مي كند يك مادر بي چون و چرا و صرفاً عاطفي دارد كه سادگي هاي خاص خود را به كار مي گيرد و هرچه را كه او بگويد باور خواهد كرد در حالي كه نمي داند در سوي ديگر اين طيف، مادري وجود دارد كه استراتژي اش تخليه بار رواني خود است و به دليل اين كه مبادا ديگران افكار ناخوشايندي در مورد دخترش در ذهن بپرورانند حاضر به ناديده گرفتن بسياري از ناملايمات شده است.
از طرفي هم اين دختر اين گونه وارد عمل مي شود كه مادرم در جريان همه چيز است و به نوعي او را به عنوان يك همسنگر قلمداد مي كند. بايد به اين نكته اشاره كرد كه انواع اين پيشوندها و پسوندها به دختر كمك مي كند تا حياط خلوتي براي خود درست كند و به خود اين مجوز را بدهد كه به دليل انتقاد نشدن از من، مجاز به انجام بسياري از كارها هستم و مشكلي هم پيش نخواهد آمد.
بديهي است اين ارتباط ميان مادر و دختر يك ارتباط پنهاني ولي با رنگ و لعاب عادي و ساده است در صورتي كه زير پوست اين قضايا، انبار انفجاري آسيب هاي اجتماعي نهفته است چرا كه آن ها به درك مشتركي براي حل مسائل نرسيده اند و با علم به اين كه مي دانند رفتارشان سراسر آسيب و اشتباه است اما خود را گول مي زنند.
*آسيب شناس اجتماعي و عضو هيات علمي دانشگاه
□
پدر خانواده در جریان هست ولی به روی خودش نمیاره مطمن باش