هراز نیوز:بعد از تلاش روس ها برای پادر میانی در مسائل سوریه، برخی مسئولان ارشد دولت آمریکا در روز جمعه اعلام کردند برای شروع جنگ علیه سوریه نیازی به گزارش سازمان ملل ندارند. اما از طرف دیگر عده ای از مسئولان آمریکایی امیدوارند صحبت میان روس ها و آمریکایی ها به نتایجی دست پیدا کند.

به گفته واشنگتن پست روس ها در مذاکرات بین سرگئی لاروف، وزیر امورخارجه روس با همتای آمریکایی خود جان کری، روشن کردند روسیه از آمریکا می خواهد اقدامات خود را در چارچوب سازمان ملل پیگیری کند. همچنین روسیه به دنبال این است که قطعنامه ای علیه بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، به دادگاه جنایی بین المللی برای تعقیب او به عنوان جنایتکار جنگی نرود.

اوباما، رئیس جمهوری آمریکا گفته است استفاده از نیروی نظامی برای مقابله با حمله شیمیایی ماه گذشته در سوریه هنوز در دستور کار قرار دارد. او در نشستی در واشنگتن با امیر کویت ، شیخ صباح آل احمد آل جابر الصباح ، گفت امیدوار است مذاکرات میان روسیه و آمریکا نتیجه ای در بر داشته باشد. اما در حال حاضر به نظر می رسد اقدام نظامی در کنگره با چالش مواجه شده است.

به گفته رویترز مسئولان ارشد آمریکا گفته اند ایالات متحده برای استفاده از نیروی نظامی نیازی به قطعنامه شورای امنیت نمی بیند. آنها دلیل خود را این عنوان کرده اند که روسیه تاکنون با چنین اقدامی موافقت نکرده است و با استفاده از حق وتوی خود می تواند جلوی حمله نظامی به سوریه را بگیرد. روسیه در شورای امنیت دارای حق وتو است و قبلا سه بار، زمانی که دولت های غربی در پی محکوم کردن اسد در طول جنگ سوریه بودند، از آن استفاده کرده است.

هفته پیش دولت روسیه پیشنهاد کرد زرادخانه های شیمیایی روسیه تحت کنترل بین المللی قرار گیرد و به تدریج نابود شود. این پیشنهاد به سرعت توسط اسد پذیرفته شد اما در آمریکا با تردیدهایی رو به رو شده است. مقام های آمریکایی اصرار دارند هر گونه توافق باید قابل اثبات باشد و عواقبی برای عدم رعایت آن در نظر گرفته شود. از طرفی در واشنگتن این بحث در جریان است که سلاح های شیمیایی در سوریه وجود دارد که نمی توان آنها را شناسایی و نابود کرد. کارشناسان می گویند نابود کردن صدها تن سلاح شیمیایی پراکنده در تاسیسات مخفی، طی جنگ داخلی مشکلات فنی بسیاری خواهد داشت.

با این وجود، کری و لاروف، در پشت درهای بسته مذاکرات خود را با تیم کارشناسان خلع سلاح هسته ای آغاز کرده اند. آنها مذاکرات خود را امیدوار کننده خواندند و امروز هم قرار است آن را ادامه دهند.

اسد روز پنجشنبه به بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد اعلام کرد روز دوشنبه پیمان بین المللی منع سلاح های شیمیایی را امضا می کند. اما او در تلویزیون دولتی روسیه گفت تنها زمانی زرادخانه های شیمیایی خود را رها می کند که آمریکا تهدید به حمله نظامی را متوقف کند.

روسیه و سوریه اعلام کرده اند حمله شیمیایی 21 اوت توسط شورشیان انجام شده است. بان کی مون گفته اسد جنایات بسیاری علیه بشریت انجام داده است اما در مورد اینکه نیروهای اسد یا گروه های شورشی حمله شیمیایی را انجام داده اند اظهار نظری نکرد اما قرار است او گزارش خود را در روز دوشنبه به شورای امنیت تحویل دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *