در آستانه تحلیف اعضای جدید شورای اسلامی شهرها، مبحث انتخاب و یا ابقای شهرداران نیز مطرح است.
نیازهای روزمره شهرها، توسعه شهری و برنامههای بلند مدت در قالب چشماندازها نیاز به مدیرانی دارد که بتوانند این نیازها را مرتفع کنند.
یکی از اصلیترین وظایف شورای اسلامی شهر، انتخاب شهرداران است تا بتواند برنامههای خود و شوراها را برای توسعه شهرهای محل خدمت پیاده کند.
انتخاب شهرداران در مازندران نیز روال همه استانها و شهرهای کشور را دارد.
برخی شهرداران در شهرهای مرکزی و غرب مازندران پیش از آنکه پایشان به جلسات شوراهای جدید باز شود عطای شهردار شدن را به لقایش را بخشیدند و برخی نیز دست به دامان خیلی از اعضای جدید تا مسئولان سیاسی و فعالان اجتماعی شدند تا بازهم شهردار بمانند.
شورای سوم شهرهای مازندران و برخی استانهای کشور با حاشیههای زیادی همراه بود و یکی از مهمترین این حاشیههای رفت و آمدهای شهرداران مختلف میتوانست باشد.
آمل نیز شهرهای استان مازندران این روزها در تب و تاب نقل و انتقال شوراها است و براساس قانون باید این شورا ضمن تحلیف در 12 شهریور ماه شهردار و یا سرپرست شهردار را نیز انتخاب کند.
انتخاب شهردار از اهمیت و ظرافتهای زیادی برخوردار است اما متاسفانه در انتخاب شهردار لابیها نقش بیشتری دارند تا اینکه فردی براساس سوابق و برنامههایش انتخاب شود.
بسیاری از شوراییان تصور میکنند که شهرداران باید در اختیار شورا باشند و به نوعی تمامی تصمیمات و برنامهها و حدود اختیارات شهرداران توسط شورا ها کنترل شود.
اگرچه شهرداریها تمام برنامههای اجرایی و مالی خود را باید به تصویب شوراها برسانند اما دخالتهای بیش از اندازه شوراها در امور شهرداران کار را به جایی میرساند که به جای داشتن شهرداران خلاق، شهردارانی مطیع و حرف گوش کن تربیت میکنیم.
شهردارانی که باید برای انتخاب شدن خانه به خانه اعضای شورای شهرها را بگردند و یا اینکه تماسها و لابیهای پشت سر هم برای شهردار شدن بزنند نهایتشان نیز تبدیل شدن به شهردارانی منفعل و مطیع است.
خلاق بودن و برنامه محور بودن شهرداران با تعامل با شوراها تناقضی ندارد، همانگونه که قانون نیز تاکید کرده است شوراها نقش نظارتی دارند تا نقش دخالتی بنابراین زمانی که شوراها شهردارانی را انتخاب میکنند تا با آنها همسو باشند به مثابه همان نیز در اموراتشان دخالت میکنند.
مهمترین دخالتهای شوراها در امور شهرداریها دخالت در عزل و نصبها، فشار به شهرداران برای اجرای پروژهای خاص یا در منطقهای خاص، پرداخت برخی هزینههای غیرموجه مانند پاداش به اعضای شورا و یا هزینههایی مانند هدیه به اعضای شورای شهرها و یا به کار گرفتن پیمانکارانی منصوب به برخی اعضای شوراها است.
تا زمانی که شهرداران در لابیهای پشت پرده تعیین شوند امور شوراها نیز به همین منوال خواهد بود.
یک پیشنهاد:
توسعه مازندران و نگاه کلان شهری به آن میطلبد که شهردارانی برگزیده شوند که بتواند با ایده شهرهای گردشگری و توریستی آشنا بوده و برای افزایش ماندگاری گردشگران اندیشه کنند.
شهر آمل نیز که در طی دورههای گذشته با عملکرد عمرانی در استان مازندران شاخص بوده است در آینده نیاز به مدیرانی از جنس فرهنگی و اجتماعی دارد.
فقر توسعهای در زمینه فرهنگی و اجتماعی در حوزه شهرداری آمل و برخی شهرهای استان مازندران مشهود است و این میطلبد اعضای جدید شورای اسلامی این شهرها نگاه کلانتری به این مبحث داشته باشند.
در زمینه انتخاب شهردار نیز آنچه به عنوان دغدغه و گوشزد فعالان اجتماعی و فرهنگی باید مدنظر شورای چهارم قرار داشته باشد انتخاب شهردار بدون در نظر گرفتن منافع برخی اعضای شورا و جریانهای خاص است.
طرح و ایده فراخوان انتخاب شهردار یکی از بهترین گزینههایی است که اعضای شورا اسلامی شهرها میتوانند مدنظر قرار دهند.
انتخاب شهردار از طریق پیش رو داشتن گزینههای متعدد ضمن شفاف سازی انتخاب شهردار میتواند از پتانسیلها و افراد متخصص و توانمند نیز در این زمینه سود ببرد.
زمانی که شورای اسلامی شهر آمل و به مثابه آن شهرهای بزرگ مازندران دست به فراخوان انتخاب شهردار بزند دور از ذهن نیست که بتواند افراد و نیروهایی را در این نامنویسی جذب کند که دارای توانمندی بوده و از ایدهها و طرحهای نو و خلاقانه بهرهمند باشد.
مزایای انتخاب نکردن شهردار در پشت درهای بسته و از طریق لابیهای خاص میتواند معرف عدم وابستگی شورای شهر باشد.
اعضای جدید شورای شهر که با رویکردی نو و تازه قدم در میدان گذاشتهاند بهتر است به هر قانون نانوشته باطل و خلاف واقع پشت پا بزنند و طرحی نو در اندازند.
اعضای شورای شهر چهارم اگر داعیه سلامت و شفافیت و برنامهمند بودن را دارند دست به انتخاب شهردار به شیوهای سلامت محور و برنامهمحور نمایند.
در کنار انتخاب سالم شهرداران، این بار اعضای شورای اسلامی شهر آمل باید بدانند در معرض پرسشگری و سوال افکار عمومی قرار خواهند گرفت. در صورت انتخاب شهردار از مجرای اعلام فراخوان شوراها ملزم به پاسخگویی خواهند بود که چرا در میان گزینههای متعدد این شهردار را انتخاب کردهاند و مانند دوره گذشته نخواهند گفت که هیچ گزینهای نداشتیم چون یکی را استان نپذیرفت دیگری را فلان مجموعه و این بنده خدا تنها گزینهای بود که حاضر شد بپذیرد شهردار باشد.
این شیوه نمیتواند برای اداره شهرهای بزرگ مازندران مانند آمل موثر باشد بلکه باید به افکار عمومی پاسخ داده شود که با وجود همه نخبگان موجود چگونه به سه یا چهار نفر آن هم معرفی شده از کانالهای محدود بسنده شده است. هیچ گاه نیز برنامههای شهردار برگزیده به جریانهای اطلاعرسانی نفوذ نمیکند تا معیارهای افراد برگزیده معرفی شود در حالی که شوراها میتوانند خواستهها و معیارهای خود برای انتخاب شهردار را رسانهای کرده و در برابر آن شهردار و شورایی پاسخگو را معرفی کنند تا در آینده نیز در صورت عدم اجرای آن طرحها، افکارعمومی به ویژه رسانهها آنها را از روزمرگی آگاه کنند.
به هر حال امید میرود که این شورا بتواند با وعدهها و قولهایی که داده است شیوههای نو و تازهای در اداره امور شهری بدون توجه به منافع فردی و گروهی اعضای شورای شهر ایجاد کند.
=============
یادداشت از: الناز پاکنیا
احسنت خانم پاک نیا. اما متاسفانه ظرفیت فکری و شخصیتی پایین منتخبین شورای شهر اجازه نمیده که بخوان قبول کنند که یک نفر کار آمد و قوی عهداه دار مسئولیت بشه. چون بخاطر ضعف شخصیتیشون در قدرت بودن براشون مهمتر از خدمت به مردمه و هیچ وقت نمیتونند آدمهای قوی و با عرضه رو دور و برشون تحمل کنند. اونا بدنبال آدمهای ضعیف و بله چشم قربانگو هستند.
سلام ودرودبرشما.ایده های پاک بی ریاوخالص برای شهرمان آمل .اماکوگوش شنوا.بازهم لابی گری میکنندپشت درهای بسته وانتخاب میکنندبه زهرمرگ آوربرای دلسوزان شهر.بازهم رابطه تابه کی وکمی خجالت کمی آبرو.اصلابرای این عده افرادکه تمامی شهرداری وسازمانهاراازخاندانشان پرکردندمیدانندآبروچیه ؟؟؟؟؟؟!!!!؟؟؟؟
جناب منفردباعرض سلام و پوزش؛ بالحن بهتر هم می توانستید مطالب بالا راتایید کنید چرابه همه توهین می کنید یک بلانسبت گفتن چیزی از شما کم نمی کرد سرور عزیز.
جناب اقای منفرد دوستانی که جدیدا وارد شورای شهر شده اند از شما دوست عزیز با سواد تر ومتفکر تر هستند وبه کسی اجازه دخالت در امور شهری را نمی دهند ونخواهند داد شما هم اگر کینه ای از قبل دارید بروید مشکلتان را با انهایی که بودند ولی نیستند حل کنید ..سوما یک نیروی عظیم مردمی پشت ااین دوستان ایستاده اند که هر جنبنده ای که بخواهد فکر نا جوری بکند ان را ضربه فنی می کنند
http://www.shomalnews.com/view/83947/%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%B4%D9%87%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA-%D8%B4%D9%87%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%AC%D8%B0%D8%A8-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%DA%A9%D9%86%D8%AF/
از چه کسانی انتظار فراخوان داری،آنهاییکه شب قول میدهند وصبح زیرپا میزارند، یا آنهاییکه درحیاط مسج قول دادند وامروز برای منافع خود زیرش را زدند،ویا آنهاییکه باندی برای خود جفت وجور کردند؟به هر حال فراخوانی در کار نبود ونخواهدشد.
اصلاح کلمه( مسجد) وفراخوانی درکار نخواهد بود
من حرف های آقای منفرد را تائید می کنم.و در ضمن باید حرف های او را در یک بنر در سطح شهر زد.