آرمان: اولین بخشنامه‌های دولت یازدهم خط بطلانی بود بر آخرین مصوبات دولت دهم؛ لغو طرح مهرآفرین به دستور جهانگیری و همچنین الغای تمام مصوبات دولت دهم بعد از اول خرداد ماه 92. حالا همین اولین بخشنامه‌ها به اولین بهانه برای انتقاد از دولت نیز تبدیل شده است. رئیس دیوان عدالت اداری این بخشنامه‌ها را «مغایر قانون» اعلام کرده و غلامحسین الهام هم در مقام وکیل مدافع دولت دهم از رئیس جمهور خواسته که آنها را لغو کند. جهانگیری در حالی اولین بخشنامه‌های دولت یازدهم را به لغو تصمیمات دولت دهم اختصاص داده که از هفته‌ها قبل اکبر ترکان تاکید می‌کرد یکی از اقدامات اولیه دولت حسن روحانی بازنگری در مصوبات و تصمیمات دولت احمدی‌نژاد و یا حتی کان لم یکن کردن آنها خواهد بود.

انتقاد از لغو مصوباتی که قبلا لغو شده بود

لغو تصمیمات و مصوبات دولت دهم در خصوص طرح مهر آفرین یا مصوبات بعد از اول خرداد ماه در حالی خبرساز شده که تصویب آنها هم در هیات دولت دهم کم جنجال و حاشیه در پی نداشت. اصولگرایان منتقد دولت که تا پیش از 24 خرداد می‌پنداشتند دولت یازدهم را به راحتی در اختیار می‌گیرند، طرح مهرآفرین را «تلاش غیر قانونی دولت برای استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی در راستای اهداف سیاسی» ارزیابی می‌کردند. این نقل قولی است از احمد توکلی که بعدها مضمون آن مکررا توسط دیگر اصولگرایان نیز تکرار شد. بر اساس طرح مهر آفرین مقرر شده بود دولت شرایط استخدام حدود 500 هزار نفر نیرو را فراهم آورد که جزییات اجرای طرح جنجالی مصوبه مهر آفرین در تاریخ 2 اردیبهشت92 از سوی غلامحسین الهام معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد. این در حالی است که پیشتر علی لاریجانی در دو مرحله، یعنی یک بار در 29 دی‌ماه 91 و بار دوم در 22 تیر 92 این مصوبه را مغایر قانون اعلام کرده بود. در نامه دوم علی لاریجانی به محمود احمدی‌نژاد برای اعلام مغایرت این مصوبه با قانون، رئیس مجلس تاکید کرده است که تغییرات تاکید شده در نامه اول او به رئیس دولت در بازنگری این طرح مورد توجه قرار نگرفته و همچنان این طرح غیر قابل اجراست. با این حال بعد از این تاریخ محمود احمدی‌نژاد و هیات دولت هیچ‌گونه بازنگری جدیدی در خصوص این طرح نداشتند. چه آنکه در این ایام به موازات اینکه دولت دهم بر اجرای طرح مهرآفرین، علیرغم نظر رئیس مجلس تاکید می‌کرد، مصوبات و اقدامات دیگری نیز در هیات دولت در جریان بود که هم جنجال زیادی به پا کرد و هم به موضوع بخشنامه دوم اسحاق جهانگیری تبدیل شد. دولت بعد از 24 خرداد دست به بذل وبخشش‌هایی زده بود که صدای همگان را درآورد تا نهایتا معاون اول دولت یازدهم مجبور شود در یکی از اولین اقدامات خود اعلام کند: «کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات و شرکت‌های دولتی و سایر دستگاه‌های اجرایی اکیدا از تداوم اجرای تصویب نامه‌ها و تصمیم‌نامه‌هایی که از 1/3/1392 توسط دولت، کمیسیون‌ها، وزرا و نمایندگان ویژه یا شوراهای عالی صادر شده و مراجع ذیربط نسبت به آن اظهارنظر ننموده‌اند و نیز اجرای قراردادهایی که به استناد به مصوبات فوق منعقد شده، خودداری نمایند.»

واکنش دیوان عدالت اداری

این دو بخشنامه اکنون انتقاداتی را در پی داشته، تا جایی که رئیس دیوان عدالت اداری گفته: «بخشنامه جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در زمینه توقف اجرای طرح مهر‌آفرین قطعا مغایر قانون است» و با اشاره به همین موضوع اضافه کرده: «آنطور که شنیدم این بخشنامه به نحوی صادر و ابلاغ شده که همه مصوبات دولت سابق را از تاریخ اول خرداد به بعد متوقف کرده و اعلام کرده تا بررسی‌های لازم، نباید اجرا شود.» این در حالی است که تصمیم معاون اول رئیس جمهور برای لغو طرح مهرآفرین و توقف تصمیمات بعد از اول خرداد دولت دهم در دو بخشنامه متفاوت و مجزا ابلاغ شده است. وی ادامه داد: «مصوبات هر دولتی اگر در چارچوب مقررات قانونی تهیه و ابلاغ شده با بخشنامه معاون اول نمی‌توان جلوی آن را گرفت. مصوبه دولتی وقتی فرآیند قانونی برای تصویب را طی کرده باشد یا باید رئیس مجلس مغایرت آن با قانون را اعلام کند و یا برای توقف آن شکایتی به دیوان عدالت اداری ارائه شود.» رئیس دیوان عدالت اداری معتقد است: «موضوعی که آقای جهانگیری به صورت بخشنامه صادر کرده قطعا مغایر قانون است و رئیس جمهور یا معاون اول وی حق جلوگیری از اجرای آن را ندارند و اگر بخواهند تغییری در مصوبات ایجاد کنند یا باید در هیات دولت این کار صورت گیرد و یا از طریق مجلس و شکایت به دیوان عدالت آن را پیگیری نمایند.»

الهام همچنان وکیل مدافع احمدی نژاد

در همین حال، غلامحسین الهام معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی دولت دهم نیز با انتشار یادداشتی با عنوان«نقدی حقوقی بر یک بخشنامه ؛ اعتدال یا عدول از قانون»‌ از مصوبه اخیر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر تعلیق استخدام و تغییر ساختار در دستگاه‌های دولتی و توقف طرح مهرآفرین انتقاد کرد. وی با تاکید بر این جمله رئیس جمهور در مناظره‌های انتخاباتی که گفته بود «من حقوقدانم، سرهنگ نیستم» گفته: «بخشنامه معاون اول در واقع بدعتی حقوقی وضع نموده و بر خلاف قانون اساسی اعتبار مصوبات دولت را ساقط کرده است» و در ادامه این سوال را مطرح می‌کند که «آیا ایشان توجه دارند که بر سر شاخ بن می‌برند؟ انتظار از رئیس جمهور محترم در آغاز کار آن است که از رفتار نظام مند غیرقانونی و مغایر قانون اساسی به جد جلوگیری نموده و بخشنامه غیرقانونی را لغو نمایند و دولت را با بدعت حقوقی آغاز نکنند.» الهام همچنین در مقام دفاع از دولت دهم آورده است: «آیا برای ملت عزیز و شریف ایران سوال برانگیز نخواهد بود که چگونه است که مصوبات دولت «هویدا» مادام که به وسیله مراجع صالح ابطال نشده‌اند، لازم الاجرا هستند ولی مصوبات دولت جمهوری اسلامی دوره احمدی‌نژاد غیرقابل اجرا شده‌اند؟»

کدام اقدام غیر قانونی بود؟

نکته جالب توجه در انتقادات الهام این است که وی بر اساس پیش فرضی به رد حقوقی این بخشنامه دست زده که نزدیک به یک سال پیش مجادلات بسیاری میان دولت وقت و مجلس رقم زد و کار را به شورای حل اختلاف قوا و سپس نظر تفسیری شورای نگهبان رساند. در آن برهه غلامحسین الهام و دولت مدعی بودند که رئیس مجلس حق غیر قانونی خواندن مصوبات دولت را ندارد و این نظر آنان توسط یگانه مفسر قانون اساسی یعنی شورای نگهبان رد و به صراحت اعلام شد که وفق اصل 138 قانون اساسی مصوبات دولت هنگامی رسمیت خواهد یافت که رئیس مجلس عدم مغایرت آن با قانون را تایید کند. حال الهام با آن پیش فرض بازهم بر قانونی بدون مصوبات دولت به محض انعقاد اصرار ورزیده و بر این اساس دستور توقف اجرای مصوباتی که به زعم آنان قانونی است «غیر قانونی» می‌شود اما نکته کلیدی در این میانه آنست که تا مصوبه‌ای توسط رئیس مجلس مورد اظهار نظر قرار نگیرد؛ مراحل قانونی را طی نکرده و لاجرم محل اعراب قانونی ندارد که دستور به توقف اجرایی شدن آن محل ایراد باشد و با نص قانون مغایرت داشته باشد. بخشنامه صادره از سوی معاون اول رئیس جمهور نیز اشاره به این نکته دارد.

4 thoughts on “مناقشه بر سر اولین بخشنامه دولت یازدهم”
  1. سلام . من آزمون استانداري هرمزگان را دادم . كارشناسي ارشد حسابداري هستم . براي اداره امور مالياتي قيول شدم . مصاحبه تخصصي دادم . گزينش شديم و حتي آمدن و تحقيقات محلي كردند . در نهايت من و 2 نفر ديگه اسامي نهايي اعلام شديم . هيچ پارتي بازي هم در كار نبود . من در صتايع كشتي سازي موقيعت شغلي فراهم شد ولي از آنجايي كه اطمينان پيدا كرده بودم كه استخدام ما حتمي هست و خوشحال از اينكه براي اولين بار در رحمت خداوند بر روي ما گشوده شده ، از اون موقعيت شغلي انصراف دادم و به انتظار نشستم . و الان 1 سال و 9 ماه از تارخ برگزاري آزمون ميگذرد و هيچ …… . الان هم بيكار هستم . حتي از يه دختر خواستگاري كردم . ديگه نميدونم چي بايد بهش بگم . همش بهش ميگم خدا بزرگه . چرا با زندگي ما جوان ها بازي ميكنيد ؟ اين جوان ها كساني هستند كه مي خوان اين خاك رو عمران و آباد كنند و از دستان شوم و كثيف دشمنان محفوظ بدارند . دل اونها رو به درد نياريد و آزرده خاطر نكنيد . اين همه بي اعتمادي به وجود نياريد . اگر نمي خواستيد استخدام كنيد پس چرا تا مرحله ي تحقيقات محلي پيش رفتيد ؟ چرا اخه ما بايد بازيچه دست شما باشيم ؟ مگه شما كي هستيد كه با ما اينجوري ميكنيد و كرامت و شان و شخصيت ما رو زير پاهاتون له ميكنيد ؟ كرامت انساني كه آقاي روحاني ميگفتند همين بود ؟ بهترين سال هاي عمر زندگي ما تباه شد و مفت مفت تموم شد . وقتي بهار عمرمون اينه ديگه تا آخرش و بخوانيد .
    راستش من ديگه از زندگي خسته شدم ، شبها وقتي مي خوام بخوابم از خدا آرزو ميكنم كه فردا ديگه از خواب بيدار نشم . چند سال كه ديگه اين زندگي رو دوست ندارم . دوست ندارم …..

  2. به
    تر بود
    رئیس دیوان عدالت اداری سری به شعبه های دیوان بزند تا تا حق عده ای در خصوص یک مورد خواسته پایمال نشود . پاداش مناطق محروم. در استان کهگیلویه و بویر احمد. ارا صادره از شعبه های 10 و 24 و 27 و 10 و……….. ریاست محترم تقاضای عاجزانه دارم دستور پی گیری فرمایید و رای عمومی صادر فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *