رضا خدابخش: ژان برن در تعریف انواع دولت ها می گوید ، اگر شاهد مدیریت مردم بر مردم باشیم آنگاه با متعالی ترین سبک حاکمیت در تقابل خواهیم بود. دموکراسی واژه ای که مشتق از کلمه دمو ( به معنای مردم ) و کراسی ( یا کراتوس و به معنای حاکمیت ) مصداق عینی تجلی این مهم است که این روزها با رنگ و بوی انتخابات شوراهای شهر و روستا، خود را نمایان ساخته است .

این مفهوم زیبا اگر فرصت نهادینگی در اندیشه مدیریت شهری را بیابد می تواند اثر وضعی قابل توجهی بر برون رفت فکری جامعه از چالش هایی چون : مدیریت سنتی، اعمال نظرهای شخصی، جریان های همیشه در تلاطم تغییر مدیران و بالطبع سیاست ها و … بگذارد .

دموکراسی با طعم شهر اتفاقی است که حتی اشاره تبلیغاتی به آن لبخند بر لبان شهروندان می نشاند. انتخاب شهردار و اعضا شورای شهر آن هم منطبق با اصول دموکراتیک و فارغ از فیلترینگ سیاسی می تواند مصداق تجلی این مهم باشد .

از این رو تقویت اندیشه دموکراتیک در مدیریت شهری می تواند ما را در همیاری و جلب مشارکت های بدنه اجتماعی و فرهنگی یاری رساند . از این رو ابجاد، طراحی و برنامه ریزی بستری مناسب، در پایگاه هایی که بتواند توان بالقوه اجتماعی شهر را در عرصه ای چون انتخابات شورا ها به منصه ظهور برساند بسیاز حائز اهمیت است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *