به گزارش فارس، حمیدرضا حاجیبابایی در جمع فرهنگیان اهواز در تالار مهر اهواز اظهار کرد: سند برنامه درسی ملی برای نخستینبار در تاریخ آموزش و پرورش کشور تدوین شد.
وی خاطرنشان کرد: این سند رسماً رونمایی شد و بهزودی به صورت یک کتاب در اختیار همه مدیران قرار میگیرد.
وزیر آموزش و پرورش از ابلاغ این سند خبر داد و تصریح کرد: سند برنامه درسی ملی پس از تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش به امضای رئیس جمهور رسید و ابلاغ شد.
حاجیبابایی با تشریح این سند گفت: سند برنامه درسی ملی یکی از مجموع پنج سند زیرمجموعه سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش است.
وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: تاکنون هیچ نقشه راهی در سیستم آموزشی، به این شیوه که بر اساس آن همه کتب درسی با هم پیوستگی داشته باشند و ارتباط معناداری بین دریافتهای دانشآموز هر دوره نسبت به دوره بعد ایجاد شود، وجود نداشت.
وی خاطرنشان کرد: این برنامه در مرحله نخست برای دوره دبیرستان اجرا خواهد شد؛ مهرماه سال 92 برای سال اول، مهرماه سال 93 برای سال دوم و مهرماه سال بعد از آن برای سال سوم اجرا میشود و این روند تا پایان حذف پیش دانشگاهی پیش خواهد رفت.
وی افزود: مهرماه امسال کتابهای سال اول و ساعات درسی به دنبال برنامه درسی ملی تغییر میکند؛ در گذشته برای سالهای اول، دوم و سوم دبیرستان هر هفته ۳۰ ساعت درس و در طول سال صد ساعت برنامه رسمی غیر کلاسی وجود داشت که براساس برنامه درسی ملی در این حوزه تغییرات لازم اعمال میشود.
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش براساس یک تعریف زمانی صورت میگیرد اقدامات عظیمی که در جهت تحول نظام آموزش و پرورش صورت گرفت نشان از شروع حرکت بزرگ است.
حاجیبابایی یکی دیگر از زیرمجموعههای سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش را تدوین نظام رتبهبندی معلمان عنوان کرد و اظهار داشت: همه اقداماتی که تحت عنوان تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش انجام میشود، یک معنا و مفهوم مشترک دارد و آن این است که گفتمان آموزش و پرورش و نگاه به نظام آموزش و پرورش در کشور باید تغییر کند.
وی تصریح کرد: تا زمانی که نگاه به آموزش و پرورش تغییر نکرده است ما نمیتوانیم نام تحول را بر اقدامات انجام گرفته بگذاریم.
وی در ادامه با اشاره به استقرار نظام 3-3-6 گفت: در یک نگاه کلی هدف از این اجرای این برنامه این بوده که نشان دهیم نظام قدیم در برخی قسمتها یک نظام اشتباه است و بودن مقطع پیشدانشگاهی نیز یکی دیگر از اشتباهات نظام قدیم به شمار میرود.
حاجی بابایی افزود: این نظام بهگونهای بود که میتوان آن را مانند ساختمانی تصور کرد که یک ششم از فنداسیون و استحکام آن کم و شش طبقه به همراه طبقه هفتم یعنی همان پیش دانشگاهی بر آن بنا نهاده شدهاست و قطعا این ساختمان با یک لرزش دچار مشکلات بیشماری میشود.
وی گفت: با استقرار نظام 3-3-6 گفتمان در آموزش و پرورش، نگاه مردم، مسئولان، مدیران و همه معلمان نسبت به این نظام دچار تغییر شد.