محققان می‌گویند: با توجه به شیوع اضطراب و مصرف کم میان وعده‌ها (لبنیات و دانه‌ها)، باید اقداماتی در جهت کاهش اضطراب و بهبود مصرف میان وعده های مفید صورت گیرد.

به گزارش  ایسنا، اضطراب از شایع‌ترین اختلالات شناخته شده است که می تواند تحت تأثیر عوامل محیطی از جمله رژیم غذایی قرار گیرد. از این رو مطالعه‌ای با هدف تعیین شیوع اضطراب و رابطه آن با مصرف میان وعده در دانش آموزان سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی شیراز توسط افسانه احمدی، دانشجو ارشد گروه تغذیه از دانشکده بهداشت و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز و همکارانش انجام شد.

در این مطالعه توصیفی- تحلیلی 480 نفر از دانش آموزان مقطع سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی به صورت خوشه‌ای از 4 ناحیه آموزش و پرورش شیراز انتخاب شدند. با توجه به ریزش و تطابق شرایط ورود و خروج 411 نفر از دانش آموزان وارد مطالعه شدند. پرسشنامه‌ای دارای اطلاعات دموگرافیک، اطلاعات آنتروپومتری، پرسشنامه اضطراب بک و پرسشنامه بسامد خوراک برای هر کدام از شرکت کنندگان تکمیل شد. برای تحلیل های آماری از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری t-test و Chi- square استفاده شد.

یافته‌ها حاکی از آن بود که از کل افراد مضطرب (54.5 درصد)، 64.5 درصد زن و 44.7 درصد مرد بودند و 50 درصد در مقطع تحصیلی سوم دبیرستان و 59 درصد در مقطع پیش دانشگاهی مشغول به تحصیل بودند. شیوع اضطراب به طور معنی داری در دختران نسبت به پسران بیشتر بود. ارتباط معنی دار معکوسی بین اضطراب و وزن بدن دیده شد. میانگین مصرف لبنیات در دانش آموزان مضطرب پیش دانشگاهی و میانگین مصرف دانه ها در کل دانش آموزان مضطرب به طور معنی داری کمتر از افراد غیر مضطرب بود.

طبق نتایج این پژوهش و با توجه به شیوع اضطراب و مصرف کم میان وعده ها (لبنیات و دانه ها)، باید اقداماتی در جهت کاهش اضطراب و بهبود مصرف میان وعده‌های مفید صورت گیرد.

شایان ذکر است این پژوهش در مجله دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *