پیش پرده:

سلام بر مبتلای به غمها وغصه ها وکشتۀ اشکها وگریه ها،

سلام بر کسی که کشته گردید تا آگاهی وهدایت مردم را به بهای رنج ومحنت خویش برگزیند و مردم را به بهانه گریستن بر مصائب خود رستگار کند.

امتحان سنت مستمر الهی است که همیشه تکرار میشود کل یومٍ عاشورا وکل ارض کربلا

……پذیرفتن ولایت اهل بیت؛ یعنی پذیرفتن مدیریت حکم خداوند از طریق فرهنگ معصوم در تمام ابعاد زندگی ، اعم از فردی و اجتماعی

پرده اول: غدیر

روی کا رآمدن خلفا شروع فرهنگی بود که برای اولین بار در اسلام آدمیان به فکر حاکمیت بر یکدیگر افتادند. حاکمیت خدا بر مردم تبدیل شد به حاکمیت مردم بر مردم. آمدن خلیفه اول بر سر کار، یعنی طرح شعار حاکمیت فکر یک انسان بر مردم در مقابل حاکمیت حکم خدا توسط ولی الله بر مردم

پرده دوم: عاشورا

و عاشورا نماد فرهنگ بی تفاوتی، شور تفاخر بر یکدیگر، عاشورا تقابل عقل ونفس، تقابل جبهۀ مسئولیت پذیری و مبارزه برنفس برجبهۀ سرتاسر منیت و خودخواهی و رسیدن به قله حکومت بر دیگران

عاشورا نماد تغییر از حکومت بر دلها به حکومت بردگان زرو زور

عاشورا آزمون بزرگ انسانها برای انتخاب وتصمیم صحیح در تاریخ

((ای دل مپندار که فقط عاشوارائیان را بدان بلا آزمودند و لا غیر… و کار با یک «یا لیتنا کنت معک» خاتمه نمی یابد. کربلا به وسعت همه تاریخ است.))     (شهید آوینی)

 

دلم تنگِ غروب کربلاست…

هرکه به حسین دل میسپارد پیداست که دلی برای سپردن دارد هرکه برای حسین اشک میریزد پیداست که چشمی برای گریستن دارد، اشکی برای ریختن دارد هرکه در مصیبت حسین دلش میشکند واشکش جاری میشود پیداست که اهل محبت است وهر که اهل محبت است مجذوب حسین میشود دیر یا زود خود آگاه ونا خودآگاه هر که مجذوب حسین بشود از جنس حسین میشود متصف به صفات حسین میشود متخلق به اخلاق حسین میشود و در دنیا هر که از جنس حسین باشد مجذوب حسین بشود با حسین پیوند بخورد حسینی بشود در جهان آخرت حسین سراغش را میگیرد و رفاقت و شفاعت و همدمیش را با او ادامه میدهد.

((کشتی نجات آدمیان برای حرکت نیاز به دریا ندارد بلکه نیاز به قطره اشکی دارد که در سوگ حسین(ع) ریخته شود.)) علامه جعفری

بر حسین هم باید گریست و هم در کارش نگریست.

پرده سوم:فلسفه زیارت

اولین چیزیکه در زیارت وهنگام دعای اذن دخول توجه داده میشود زنده بودن ائمه اطهار(ع) است

واعلم ان رسلک وخلفائک احیاء عندک یرزقون یرون مکانی ……ویسمعون کلامی.

خدایا میدانم که پیامبران وجانشینان تو زنده اند ودرنزد تو روزی میخورند وجایگاه مرا میبینند وکلام مرا میشنوند خدایا من حریم پیامبر و امام را در حال غیبت همانگونه رعایت میکنم که در حال حضور وشهودشان.

نباید فراموش کرد که انسانهای متعالی گرچه به ظاهر مرده اند ولی خداوند در وجود آنان روشنی ایجاد کرده که همواره تا قیامت زنده اند.

این توجه و باور به حیات آنان موجب میشود زیارت کننده همه اعمال وگفتارهایش را بر مبنای اعتقا د به حضور اهل بیت و توجه آنان پایه ریزی کند و از ادب خارج نشود و هر کس مطابق معرفت وارادت ولیاقت خود از آنان بهره ببرد.

از امام حسین(ع) بیاموزیم که روی زندگی چگونه قیمت بگذاریم، نه اینکه زندگی کنیم به هر قیمتی!

والسلام

 

علیرضا آهنج – زهرا خالصی

وبلاگ عصر انتظار


One thought on “روضه مجازی”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *