در ناباروری زوج‌ها زنان و آقایان هر کدام ۵۰درصد نقش دارند که حدود ۴۰‌درصد از عوامل مشترک است. به‌طور تقریبی ۱۵‌درصد از زوجین دچار ناباروری‌اند که در این بین تنها برای ۱‌درصد از این افراد ناباروری مطلق وجود دارد.
مردان هم به اندازه زنان در ناباروری نقش دارند

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری دانا، دکتر سید جلیل حسینی، عضو گروه آندرولوژی پژوهشکده رویان با توجه به علل ناباروری در مردان بیان کرد: علل ناباروری در مردان بسیار متنوع است. در ناباروری یک زوج حدود ۵۰ درصد زنان و حدود ۵۰ درصد آقایان نقش دارند. در این بین بی‌اطلاعی آقایان از مراقبت‌های فیزیولوژیک بدن خود و یا برقراری ارتباط صحیح باهمسر جهت باروری یکی از دلایل مهم در ناباروی است.

وی در خصوص دلایل عمومی ناباروری در آقایان افزود: مصرف سیگار، فعالیت در محیط‌های بسیار گرم، پوشیدن لباس‌های تنگ، مصرف مواد غذایی مضر و غیره می‌تواند در تولید نطفه تاثیرمنفی داشته باشد.

دکتر حسینی، اختلات هورمونی را یکی از دلایل مهم در ناباروری دانست و گفت: این اختلالات به‌صورت تغییرات فیزیولوژیک و گاهی تومور در مغز پدید آمده و منجر به ایجاد تغییر در هورمون‌های بدن شده که در ‌‌نهایت سبب اختلال در ایجاد نطفه در آقایان و ناباروری می‌شود.

به گفته عضو گروه آندرولوژی پژوهشکده رویان، در برخی از موارد جراحی‌های از قبیل جراحی فتق و شکم می‌تواند منجر به انسداد مجرای عبور نطفه و ناباروی شود.

وی در ادامه با بیان اینکه بروز برخی از بیماری‌‌ها درعضو زایای نطفه در بروز ناباروری در آقایان بسیار موثر است، بیان کرد: حدود ۱۵ درصد آقایان مبتلا بزرگی واریس رگ‌های اطراف عضو زایای نطفه (بیضه) هستند که می‌تواند منجر به اختلال رشد و نمو نطفه و ایجاد ناباروری شود به علاوه بروز برخی بیماری‌ها از قبیل پیچش ناگهانی عضو زایای نطفه و عفونت ادراری که منجر به عفونت عضو زایای نطفه می‌شود نیز منجر به ناباروری می‌‌گردد.

دکتر سید جلیل حسینی، با توجه به پیشرفت‌های اخیر علم در زمینه درمان ناباروری آقایان گفت: خوشبختانه با معرفی میکرواینجکشن درزمینه ناباروری آقایان به پیشرفت‌های چشم‌گیری دست یافته‌ایم. با استفاده از این تکنیک می‌توان در آقایانی که نطفه نداشته‌ و یا از طریق جراحی تعداد کمی نطفه در عضو زایای آن‌ها یافت می‌شود از طریق این تکنیک نطفه به داخل تخمک تزریق و حاملگی ایجاد شود.

وی در قسمت دیگری از سخنانش اظهار کرد: حدود ۱۵ درصد از زوج‌های دچار ناباروری‌اند که در این بین می‌توان گفت ناباروری مطلق تنها برای ۱ درصد از این جمعیت معنادار خواهد بود که این ۱ درصد شامل افرادی است که خانم رحم نداشته و یا در آقا به هیچ عنوان نطفه تشکیل نشده‌است. این افراد می‌توانند به کمک روش‌های از جمله اهدای جنین و سایر روش‌های اهدایی مصوب در کشور صاحب فرزند شوند.

عضو گروه آندرولوژی پژوهشکده رویان برقراری ارتباط به دور از استرس و صمیمی زوجین برای باروری را یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در درمان مراحل اولیه ناباروری و ایجاد حاملگی و فرزند دار شدن دانست و افزود: حمایت روحی آقا از خانم و برقراری ارتباط به دور از استرس و صمیمی می‌تواند در مراحل اولیه ناباروری بسیاری از مشکلات را برطرف کند.

دکتر سید جلیل حسینی در پایان با تاکید بر پیروی از الگوی غذایی سالم و تاثیر آن در باروری خاطر نشان کرد: مصرف میوه و گروه سبزیجات به‌خصوص در آقایان بسیار توصیه شده‌است؛ زیرا مصرف این مواد با تولید آنتی‌اکسیدان اثرات مخرب اکسیدان را برطرف می‌‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *