دعوت به جنگ و همزمان با آن شدت بخشیدن به فشارها بر ایران، بی آنکه به روشنی مشخص شود تهران برای رفع تنش چه گام هایی باید بردارد، هرگونه انگیزه را از ایران برای تغییر رفتار خود می گیرد. در سه سال گذشته آمریکا و اروپا با سماجت از هرگونه راه حل مبتنی بر مذاکره دوره جسته اند. گفت وگوهای بی نتیجه بهار و تابستان امسال نشان داد که وقتی غرب هیچ چیز برای عرضه ندارد، ایران هم جلو نمی آید.
«فردا»: پایگاه اینترنتی شورای روابط خارجی آمریکا از شیوه مذاکرات آمریکا در مقابل ایران انتقاد کرد. این پایگاه اینترنتی در مقاله ای به قلم رالف اکیوس و مالفرد بروث هامر که روز 30 مهر 1391 منتشر شده، خواستار بهبود پیشنهادهای گروه 1+5 هنگام مذاکره با ایران شد.

به گزارش پایگاه ایران هسته‌ای، فارین افرز نوشته است: «دعوت به جنگ و همزمان با آن شدت بخشیدن به فشارها بر ایران، بی آنکه به روشنی مشخص شود تهران برای رفع تنش چه گام هایی باید بردارد، هرگونه انگیزه را از ایران برای تغییر رفتار خود می گیرد».

این پایگاه اینترنتی ادامه داد: «در کوتاه مدت، خصومت کشورهای غربی احتمالا کار را برای میانه روهای ایران برای مهار برنامه هسته ای این کشور دشوارتر می سازد. در دراز مدت نیز تهران به این فکر خواهد افتاد که آیا در برابر تحریم های اقتصادی، خشونت و انزوا اصلا لزومی به ماندن در چهارچوب پیمان منع گسترش هسته ای هست. افزون بر آن، با خروج ایران از این پیمان کار ارزیابی پیشرفت عملی تهران به سوی آستانه سلاح های هسته ای بیش از پیش دشوار خواهد شد».

فارین افرز با تاکید بر اینکه «ادامه اعمال فشار و انزوا همین حالا نیز میل ایران را برای همکاری کم کرده است»، ادامه داد: «ایران در پی گفت وگوهای بی نتیجه اوایل امسال تمایلی برای گفت وگو در سطوح بالا نداشته است. مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اینک ابراز امیدواری می کند که ایران به میز مذاکرات بازگردد. با این حال، مقامات ایرانی در تعیین تاریخ جدید گفت وگوها تعلل کرده اند. آنها معتقدند با یک جنگ پنهان مواجه اند. اخیرا ایران ابراز نگرانی کرده است که بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاعات سایت های نظامی حساس را به دولت های خود می دهند. با شدت یافتن فشارها و بحث علنی در اسرائیل و آمریکا درباره حمله نهایی، بعید است که ایران آماده دادن امتیازات یکجانبه باشد».

این پایگاه اینترنتی نوشت: «اگر اجازه دهیم دیپلماسی بیش از این طعمه گفتمان جنگی شود تلاش ها برای رسیدن به توافق بسیار ضعیف خواهد شد».

پایگاه اینترنتی شورای روابط خارجی آمریکا اضافه کرد: «در سه سال گذشته آمریکا و اروپا با سماجت از هرگونه راه حل مبتنی بر مذاکره دوره جسته اند. گفت وگوهای بی نتیجه بهار و تابستان امسال نشان داد که وقتی غرب هیچ چیز برای عرضه ندارد، ایران هم جلو نمی آید».

این منبع امریکایی در پایان نتیجه گرفت: «هرگونه رژیم تحریم ها برای اینکه موثر باشد باید حاوی گام های منطقی و روشنی به سوی لغو تحریم ها باشد».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *