نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل متحد در گفتگو با فاکس نیوز حمله به سفارت آمریکا در لیبی و مصر را به حمله به سفارت آمریکا در ایران تشبیه کرد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از فاکس نیوز ،  ” جان بولتون” درباره قتل سفیر آمریکا در لیبی گفت این حادثه غم انگیز بزرگی است. این حادثه نشان می دهد که اوضاع در منطقه بسیار غیر قابل پیش بینی است و امنیت کافی در منطقه وجود ندارد. ما می بینیم که سفارتمان در مصر نیز در خطر است. این حادثه تهران سال هزار و نهصد و هفتاد و نه را به یاد می آورد. این حادثه و مشابه آن فقط به لیبی و مصر محدود نمی شود بلکه در سراسر خاورمیانه وجود دارد. به نظر من دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا باید هر چه زودتر دو کار را انجام دهد. اول اینکه برای تامین امنیت مقامات رسمی و دیگر شهروندان آمریکا در سراسر منطقه در برابر تهدیدات و خطرات موجود دست به کار شود، دوم اینکه باید به ناتوانی دولتهای مصر و لیبی در محافظت از پرسنل آمریکا در این کشورها به شدت پاسخ دهد. به نظر من چنین وضعی به هیچ وجه قابل قبول نیست.
از بولتون سوال شد که گزارشی در جروزالم پست چاپ شده است که دستگاه اطلاعاتی مصر هشدار داده بود ممکن است حملاتی علیه سفارت های آمریکا و اسرائیل در قاهره و لیبی رخ دهد. نظر شما چیست؟
بولتون گفت سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که چرا دستگاه اطلاعاتی ما متوجه این مسئله نشده و به هشدارهای دستگاه اطلاعاتی مصر توجه نکرده است. در واقع این حمله ما را غافلگیر کرد. به نظر من پخش فیلم بحث انگیز در یوتیوب بیشتر بهانه ای بود تا این تندروها به سفارتهای آمریکا حمله کنند زیرا این افراد پیش از این نیز فعال بوده اند و فقط دنبال بهانه برای این حملات می گشتند. به نظر من ما باید قبول کنیم که دولتهای مصر و لیبی در این ماجرا مقصر هستند زیرا اجازه دادند چنین اتفاقاتی بیفتد یا دست کم امنیت کافی برای سفارتهای آمریکا فراهم نکرده اند.
بولتون درباره واکنش اوباما هم گفت: به نظر من رئیس جمهور باید خیلی قوی ظاهر شود زیرا پاسخ ضعیف به این رخداد که تا کنون از سفارتمان در مصر شاهد بوده ایم، باعث می شود تا احتمال تکرار این حملات بیشتر شود. به نظر من ضعف دولت در دادن پاسخی قوی به این حملات باعث می شود تا گروههای تندرو در کشورهای دیگر منطقه نیز سوءاستفاده کنند. به نظر من بی محلی دولت آمریکا به ویژه شخص رئیس جمهور به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نشان دیگری است که ما متحد کلیدی خود را در منطقه تنها گذاشته و به خطر انداخته ایم. هم اکنون آمریکا دوران بسیار خطرناکی را تجربه می کند به همین علت به رهبری و واکنشی قوی نیاز دارد و اگر این طور نباشد اوضاع خطرناکتر می شود. اوباما باید به مقامات مصر و لیبی بگوید که اگر از این قبیل حوادث دوباره تکرار شود ما هم پرسنل خود را از این کشورها خارج می کنیم و هم کمک هایمان را به آنها قطع خواهیم کرد. اوباما باید اعلام کند که هرگز نمی پذیرد که این اتفاق در کشورهای دیگر منطقه تکرار شود. اوباما باید بگوید که آمریکا برای آزادی بیان در این کشور عذرخواهی نمی کند. درست است که این فیلم تنفر آمیز است اما ما برای تولید و پخش این فیلم عذرخواهی نمی کنیم زیرا این کار دولت نبوده است. ما از نظام و مردم خود دفاع می کنیم و واکنشی قوی به این رخداد خواهیم داد و اگر لازم شود پرسنل خود را از این کشورها خارجی می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *