فارس ، مـراسم پنجمین سالگرد ارتحال عارف ربانی آیتالله عبدالکریم حقشناس امروز (سه شنبه ۹ خرداد) در مسجد دانشگاه تهران از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷:۳۰ با حضور علما،طلاب و دانشجویان برگزار شد.
در ابتدای مراسم کریم منصوری به قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید پرداخت.
حجتالاسلام سید محمدحسن ابوترابیفرد، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آیه «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُواْ وَ الَّذِینَ هَاجَرُواْ وَ جَاهَدُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ أُوْلَـئِکَ یَرْجُونَ رَحْمَتَ اللّهِ وَ اللّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ»، آیتالله حق شناس را مصداق این آیه دانست و بیان داشت: آیت الله عبدالکریم حقشناس به تمام معنای کلمه تجسم ایمان بودند، چرا که در پرتو ایمان انسان به رفتار شیاسته آراسته میشود و ایمان در فضائل اخلاقی تجلی پیدا کرده و در عمل صالح عینیت مییابد.
وی با بیان اینکه انسانهای فرهیختهای که محضر صفات ذات اقدس الهی هستند، در اثر ایمان گوهر گرانبهای محبت الهی را به دست میآورند، افزود: فضائل اخلاقی در چهره ایمان و جمال ملکوتی آیت الله حقشناس نمودار بود و در این عالم بزرگوار اثری از منیت و خودبینی را مشاهده نمیکردید.
حجتالاسلام ابوترابی با بیان اینکه شیخ عبدالکریم حق شناس در تمام ابعاد و زوایای زندگانی خود به تمام معنای کلمه مهاجرت به الی الله پیدا کرده بود، اظهار داشت: در حیات زندگانی او لحظهای درنگ و توقف را مشاهده نمیکردید، ایشان نزدیک به یک قرن جهاد کرد و لحظهای از یاد خدا غافل نماند.
آیت الله حق شناس در اول مرداد ۱۳۸۶، شب ولادت علی اصغر(ع) در سن ۸۶ سالگی دار دنیا را وداع گفت و پیکر پاکش را پس از تشییع در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به خاک سپردند.
مجموعه سه جلدی کتاب «ز ملک تا ملکوت» شامل متن سخنرانیها، تصاویر و همچنین دستور و آداب زیارت عاشورای مخصوصه معروف از این عارف در دسترس علاقهمندان است.
۴ اجازه اجتهاد آیتالله حقشناس هنگام امامتمسجد «امین الدوله»/ذکری به جای نماز شب!
حجتالاسلام والمسلمین سیدعبدالله فاطمینیا در پنجمین سالگرد ارتحال عالم ربانی «آیتالله عبدالکریم حقشناس» که عصر امروز در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به اینکه معارف الهیه در قدیم یا قرب معاصر و مخصوصاً در قدما به دو دسته علم مکاشفه و علم معامله تقسیم میشد، اظهار داشت: برخی از اسرار علم مکاشفه را اهلبیت علیهمالسلام گاهی به خواص میگفتند و گاهی هم به اشاره که اهلش آن را پیدا کند، همانطور که قرآن کتابی است که همه از جمله عرب پابرهنه شترچران، ابن سینا و فارابی با توجه به درک خود از آن استفاده میکنند، این نشان از معجزه قرآن دارد.
وی علم مکاشفه را حیاط خلوت علم معامله دانست و افزود: علم معامله نیز به دو دسته تقسیم میشود؛ ظاهر و باطن، همچنین مکاشفه، شهود، کرامات و واردات الهیه حیاط خلوت علم مکاشفه است، کسی میتواند معرفت و قرب الهی را به دست آورد که هر دو علم را با هم داشته باشد.
* ترک محرمات و انجام واجبات شرط ورود به علم مکاشفه
حجتالاسلام فاطمینیا با تاکید بر اینکه هر کس مکاشفه و شهود را منکر شود، بیسواد است، ابراز داشت: باید توجه داشت که واردات الهیه ناگهانی به وجود میآید، کسانی که خشک مذهبی میکنند و با همسر و فرزندانش بلد نیستند، به خوبی صحبت کند، چطور انتظار دارد که واردات الهیه داشته باشد، انسان اول باید نماز و واجبات خود را انجام دهد و با ترک محرمات، آن گاه میتواند به حیاط خلوت مکاشفه راه پیدا کند.
*حجتالاسلام فاطمینیا و شعری از حافظ
وی با اشاره به اینکه اگر انسانی توانست این کارها را انجام دهد، آن گاه باید به درون خود بنگرد که همچنان حسود، بددل، بدبین و دنبال جیب مردم است، راه را به بیراهه رفته است، ادامه داد: من ۱۲۵ بار به دیوان حافظ مراجعه کردم و این شعر حافظ را یادداشت کردم: «خاطرت کی رَقَم فیض پذیرد/ هیهات مگر از نقش پراکنده ورق ساده کنی».
*اسلام منعطف؛ آیاتی مانند بهجت و حقشناس تربیت میکند
این استاد اخلاق با بیان اینکه از غیرت اسلامی برخی از افراد خسته شدهام، گفت: اسلام این نیست که یقه را تا بالا کیپ کنند، یا ناخن را تا ته بگیرند، اگر اسلام این گونه بود، آیات بهجت و حق شناس در آن در تربیت نمیشد، اسلام محدود نیست، گستردگی آن بینهایت است.
* ذکری که همپای نماز شب است!
وی با اشاره به اینکه مجهز شدت انسان به صفات عالیه منجر به کسب معرفت الهی میشود، افزود: درست است که خواندن نماز شب با کیفیت ۱۱ رکعت، ۷۰ بار استفغار و ۴۰ انسان مومن را دعا کردن، وارد شده است، اما همین اسلام میگوید، اگر دانشجویی فردا امتحان داشت یا زن کارمندی که کارهای خانه را انجام میدهد، شب خسته است و نمیتواند برای نماز شب بلند شود، اگر فرزندش از خواب بیدار شد و خواست شیر بخورد، یا باد دری را باز کرد و او بیدار شد، ذکر «یا اکرم الاکرمین» را بگوید و دوباره بخوابد.
حجتالاسلام فاطمینیا با اشاره به زمان آشنایی خود با آیتالله حقشناس، بیان داشت: من ایشان را در سال ۴۲ یا ۴۳ هنگامی که تازه معمم شده بودم و هنوز موی صورتم در نیامده بود، دیدم، متاسفانه مردم ما بیشتر این علما را به زهد و تقوا میشناسند، پسر مرحوم آیت الله بهجت دردودلی را پیش من کرد و گفت: مردم عامه بیشتر، پدر من را به زهد و تقوا میشناسند، در حالی که آیت الله بهجت از کبائر حوزه به مدت ۴۰ سال در فقه و اصول بود.
وی با بیان اینکه آیت الله حقشناس از مجتهدین شیعه و از کبائر علمی حوزه بودند، ادامه داد: ایشان در «مسجد امین الدوله» هنگامی که هنوز دورو بر ایشان شلوغ نشده بود، به من گفتند: «داداش جون، چهار تا اجازه اجتهاد دارم».