مدیر گروه رشته تاریخ اسلام تحصیلات تکمیلی جامعة‌الزهرا(س) گفت: زیارت جامعه کبیره بهترین و مستندترین سند معرفی امام هادی(ع) و سایر ائمه اطهار است.

حجت‌الاسلام محسن ادیب‌بهروز در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس در مورد معرفی ابعاد شخصیت امام علی‌النقی(ع) گفت:‌ ابتدا باید مقدمه‌ای عرض شود و اینکه شخصیت امام معصوم اگر قرار است سخنی گفته شود، باید دو نکته رعایت شود؛ یکی اینکه آنچه از ذهن و زبان ما جاری می‌شود، اعتراف می‌کنیم که یک برداشت از شخصیت الهی است که بسیار سخت است و دیگر اینکه بسیاری از اسناد تاریخی زمان امام هادی (ع)‌ زیر سلطه خلفای عباسی و براساس میل و ذائقه آنها تدوین شده است.

مدیر گروه رشته تاریخ اسلام تحصیلات تکمیلی جامعة‌الزهرا افزود: سخن گفتن از یک امام معصوم که دارای شخصیت الهی است و به تعبیر برخی از بزرگان درک حالات الهی امام برای یک انسان عادی غیرممکن است، بنابراین هر برداشتی از آن عالم معنوی مانند کسی است که از دور دستی بر اقیانوس بزرگی داشته باشد و همه می‌دانیم اطلاعات ما از زندگی امام هادی عین واقعیت آن شخصیت الهی نیست.

بیان سیره ائمه باید با ذکر منبع و حدیث مربوطه باشد

حجت‌الاسلام ادیب بهروز افزود: به تعبیر امام خمینی (ره) انسان‌ها آیا می‌توانند ادعا کنند امام که اوج تصور ما به کمال رسیده چگونه می‌توانیم شخصیت‌ آنها را بیان کنیم و آنچه از مستندات زندگی امام معصوم مطرح می‌کنیم، باید با ذکر منبع و حدیث مربوطه باشد.

وی گفت:‌ قانون مستندیابی در بحث‌های اهل بیت(ع) باید رعایت شود و یک نگاه کلی در مورد امام هادی وجود دارد که مهمترین اثر ماندگار ایشان که در بین دانشمندان شیعه مورد اتفاق است، همین زیارت جامعه کبیره است.

مدیر گروه رشته تاریخ اسلام تحصیلات تکمیلی جامعة‌الزهرا در پاسخ به این پرسش که چگونه زیارت جامعه کبیره توسط امامان قبلی بیان نشده بود گفت:‌در زمان امام هادی (ع)‌به وسیله زیارت جامعه کبیره توصیف مقام امام از زبان یک امام معصوم جاری شده و برداشت شخصی من این است که موقعیت سیاسی زمان امام هادی (ع) اقتضا می‌کرد آن حضرت با زبان زیارت جامعه موقعیت و جایگاه و صفات امامان را برای آیندگان توصیف کنند.

این پژوهشگر گفت: ‌شرایطی که خلفای عباسی ایجاد کردند، بیش از خلفای سابق علیه امامان معصوم اقدامات ستیزه‌جویانه داشتند، اما طوری این اقدامات را طرح‌ریزی کردند که افراد جامعه در آن زمان دیر متوجه می‌شدند و در واقع یک حالت منافقانه و شدید‌تری نسبت به بنی امیه در مورد امامان داشتند.

وی گفت:‌ خلفای عباسی از زمان امام صادق(ع) ‌به تثبیت قدرت روی آوردند و در زمان امام موسی کاظم، ‌امام رضا، امام جواد و امام هادی هر خلیفه عباسی با ابتکار خاصی اقدام می‌کرد و تمام نقشه آنها در واقع این بود که بتوانند از تولد امام مهدی (ع)‌ منجی بشریت جلوگیری کنند و به این خاطر بود که متوکل خلیفه عباسی، امام هادی و امام حسن عسکری را از مدینه به سامرا و در بین لشکر منتقل کرد که به زعم خام خود بتواند جلوی تولد امام زمان(عج) را بگیرد.

وی گفت: ‌آنها می‌دانستند موضوع امام زمان یک موضوع جهانی است که و برای عدم تحقق آن از هیچ تلاشی فروگذار نکردند، چون آنچه از فرمایش پیامبر نسبت به آینده بشر ذکر شده بود، نشان می‌داد که آینده توسط امام مهدی(ع) ‌رقم می‌خورد.

زیارت جامعه جایگاه «امامت» را تثبیت می‌کند

حجت الاسلام ادیب بهروز یادآور شد:‌ امام هادی (ع) با زیارت جامعه کبیره این موقعیت و تلاش دشمن را به هم زده و آنچه خلفای عباسی سعی می‌کردند، چهره امام را مشوه جلوه دهند، برعکس در زیارت جامعه جایگاه امام تثبیت شده و معادلات خلفای عباسی به هم ریخت.

مدیر گروه رشته تاریخ اسلام تحصیلات تکمیلی جامعة‌الزهرا افزود:‌ امروز هم زیارت جامعه کبیره  خلا موجود در جامعه را در مورد اطلاعات اندک مردم از امامان شیعه می‌تواند پر کند و شیعیان نیز باید در حال حاضر احتیاجات خود را از زیارت جامعه کبیره بگیرند.

وی اظهار داشت:‌ تلاش خلفای بنی عباس برای بدجلوه دادن چهره امام معصوم با زیارت جامعه خنثی شد و موقعیت امام در بین شیعیان تثبیت شد.

انتشار 80 درصد منابع کهن تاریخ اسلام در زمان عباسیان

مدیر گروه رشته تاریخ اسلام تحصیلات تکمیلی جامعة‌الزهرا گفت:‌ واقعیت تلخ این است که 80 تا 85 درصد منابع کهن صدر اسلام در دوره خلفای عباسی و زمان اقتدار آنها تهیه و تنظیم و منتشر شده است و اکثر منابع در زمان معمول متوکل، معتصم منتشر شده است و بسیاری از مورخان در نتیجه تطمیع خلفای عباسی مطابق سلیقه آنها تاریخ را نوشته‌اند که امروزه این مسائل آشکار شده است و حتی برخی از دانشمندان شیعه و غیرشیعه نظرشان نسبت به خلفای عباسی مثبت شده است، در حالی که واقعیت این است که خلفای عباسی بیشترین ستیز با ائمه اطهار را داشتند، در عین حال بیش از 80 درصد منابع کهن اسلام در این دوره تدوین شده است.

این پژوهشگر تاریخ افزود:‌متاسفانه برخی از نویسندگان زنده و معاصر مطالبی غیرواقع عنوان می‌کنند، مانند اینکه خلفای عباسی عادل، علم‌دوست و دنبال حق و حقیقت معرفی می‌شوند، در حالی که این خلاف واقع است و حتی کار به جایی رسیده که یک نویسنده ادعا می‌کند مامون در صدد شهادت امام رضا (ع)‌نبوده است. این مسائل نشان می‌دهد که تلاش منافق‌گونه خلفای عباسی در موجه جلوه دادن کارهایشان چقدر اثر گذاشته و موفقیت‌هایی هم به دست آورده ‌اند.

وی گفت: ‌لازمه شناخت اهل بیت این است که باید به منابعی برسیم که چنین جایگاهی برای خلفای ظالم عباسی قائل نشوند، چون منابع تاریخی تحت کنترل و نظر آنها تدوین شده است.

حجت الاسلام ادیب بهروز افزود:‌ عباسی‌ها 600 سال از زمان امام صادق (ع)‌تا زمان امام حسن عسکری (غیبت صغری و 300 سال از غیبت کبری حکومت کردند)‌ که در این 600 سال ابتکار منحصر به فردی به خرج دادند.

وی تاکید کرد:‌اگر بخواهیم وجود امام هادی را بشناسیم لازمه شناخت ما تصور دور از عالم ملکوت است بنابراین باید به منابعی مراجعه کنیم که چنین موقعیتی داشته باشد و یک راهکار این است منبعی که مورد اتفاق تمام مذاهب اسلامی یعنی قرآن است، مراجعه کنیم.

مدیر گروه رشته تاریخ اسلام تحصیلات تکمیلی جامعة‌الزهرا با اشاره به آیات 4 تا 6 سوره ممتحنه به خبرنگار فارس گفت‌‌:‌ شخصیت امام در این آیا ذکر شده و اگر بخواهیم به منابع مستقل مراجعه کنیم اطلاعات ما در مورد امام هادی، امام جواد و امام حسن عسگری به حداقل می‌رسد، در حالی که اطلاعات جامعه در مورد امام حسین (ع)‌و امام علی (ع)‌قابل توجه است اما در مورد امام هادی چنین اطلاعاتی نداریم که به دلیل این است که اغلب منابع تاریخی ما تحت سیطره عباسیان تهیه شده است.

وی گفت:‌ با توجه به اعتقاد ما به قدرت امام معصوم و هدایت آنها بر شیعیان باید یک مورخ که در پی شناخت واقعی امام است از این امامان کمک جوید.

بیان دو مطلب کلیدی در زیارت جامعه کبیره

حجت الاسلام ادیب بهروز گفت: ‌امام هادی در زیارت جامعه کبیره دو مطلب را به راحتی روشن می‌کند یکی اینکه خود امام هادی به معرفی نبوت، امامت و معاد و معرفی شخصیت خود می‌پردازد، دوم اینکه امامان معصوم شناخته می‌شوند.

وی یکی از ویژگی های امام هادی را طولانی بودن دوره امامت بین 33 تا 34 سال معرفی کرد و گفت:‌ امام در نوجوانی سن 6 تا 8 سالگی به امامت رسیدند و سوال این است که چگونه یک کودک می تواند به جایگاه ملکوتی برسد که پاسخ این سوال با استناد به فرمایش علی ابن ابیطالب داده می‌شود.

مدیر گروه رشته تاریخ اسلام تحصیلات تکمیلی جامعة‌الزهرا گفت:‌در زمان امام علی برخی از دانشمندان یهود سوال کردند چگونه رسول الله (ص)‌ صفات انحصاری دارد که در کودکی با جبرئیل دیدار می‌کرده که امام فرمود چگونه است حضرت یحیی پیامبر در کودکی حکم نبوت گرفت و یا حضرت عیسی در گهواره سخن گفت و فرمود انی عبدالله و حکم نبوت نیز دریافت کرد. به همان دلیل نیز امام نیز در کودکی می‌تواند به چنین جایگاهی برسد.

حجت الاسلام ادیب بهروز یادآور شد:‌ درباره ارتباط امام هادی با خلفای عباسی زمان خود از 4 تا 6 خلیفه نام برده شده است و این اختلاف اعداد به خاطر این است که در تاریخ متفاوت ذکر شده و بیش از هزار سال از آن زمان گذشته و ابزار دسترسی به اطلاعات برای ما ناقص است.

وی افزود:‌ برای شناخت معمولی از امام باید به صورت شناور حرف بزنیم مثلا گفته می‌شود امام از 6 تا 8 سالگی به امامت رسیدند و اما اگر بررسی تاریخی از حالت معمولی خارج شده و به شکل غواصی بررسی انجام شد آن موقع شناور حرف زدن به حداقل می‌رسد.

عباسیان در پی محدود کردن تأثیر امام هادی(ع) بر اطرافیان بودند

مدیر گروه رشته تاریخ اسلام تحصیلات تکمیلی جامعة‌الزهرا با بیان اینکه حفظ اسامی و اعداد در تاریخ دشوار است، گفت:‌ در مورد اینکه امام هادی با چند خلیفه عباسی مواجه شده است نکته‌ این است خلفای عباسی در دوره‌ای اختلافات داخلی شدیدی داشته‌اند و به همین علت است که می گوییم امام هادی معاصر 4 تا 6 خلیفه بوده‌اند و طولانی‌ترین خلافت مربوط به مامون بوده است اما بعد از او اختلافات داخلی خاندان حکومت بیشتر شده و خلفا زود به زود عوض می‌شدند.

وی افزود:‌ خلفای عباسی سعی کردند در سامرا موقعیتی ایجاد کنند که به تعبیر آنها مشکلات دوره امام رضا و موسی‌بن جعفر (ع) در ایجاد ارتباط آزاده شیعیان و امام وجود نداشته باشد بنابراین با هر طرحی می‌خواستند تاثیرگذاری امام بر اطرافیان کنترل شده و حداقل شود بنابراین امام هادی را از مدینه به سامرا اورده و ایشان را در حبس خانگی نگه داشتند تا تاثیرگذاری امام را کاهش دهند.

حجت الاسلام ادیب بهروز تاکید کرد: آنها افرادی را در اطراف امام قرار دادند که کمترین تاثیرپذیری از امام داشته باشند و حتی افرادی که دشمنی آنها با معصوم محرز بود در اطراف امام کار گذاشتند اما خداوند می‌خواست تاثیرگذاری امام هادی بر اطرافیانش روزبروز بیشتر شود.

وی تاکید کرد: ‌امام هادی با زیارت جامعه کبیره که درک آن برای خلفای عباسی سخت بود در واقع رسالت الهی خود را به انجام رسانید.

مدیر گروه رشته تاریخ اسلام تحصیلات تکمیلی جامعة‌الزهرا افزود:‌آنها می‌خواستند اطراف امام دشمن قسم خورده قرار دهند که از تولد امام زمان جلوگیری شود، اما هیچکدام از اهداف آنها به نتیجه نرسید.

حجت الاسلام ادیب بهروز در پاسخ به این پرسش که چرا امروز دشمنان اسلام و وهابیان و صهیونیست‌ها سراغ جسارت و اهانت به امام هادی رفته‌اند گفت:‌ این مسئله تصادفی نیست آنها با توجه به اطلاعات تاریخ که نشان می‌دهد یهود در همه قضایای جسارت به امامان دست دارد امروز نیز تحلیل شخصی من این است دشمن که سرچشمه آن یهود و صهیونست است بسیار اقدام شده حساب کرده و حتی از سوژه آهنگ برای ابراز جسارت به امام معصوم استفاده کرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا آنها شخصیت امام هادی را برگزیدند گفت: به خاطر اینکه می‌خواستند میزان تاثیرگذاری این جسارت را بیشتر کنند و دشمن به خوبی می‌داند امام معصوم در نظام هستی یک موقعیت و مقام قهری دارد که آنها می‌خواهند این موقعیت را تزلزل ایجاد کنند که جامعه ما از برکت وجود امام غافل شود.

ائمه نور واحد هستند

حجت الاسلام ادیب بهروز گفت: یهود عهد کرده از همه امکانات استفاده کند و اجازه ندهد حرکت حکومت الهی توسط امام زمان محقق شود و در تاریخ اقدامات یهود قبل از ولادت پیامبر وجود داشته چون یهود براساس اطلاعاتی که خود دارد برنامه‌های خود را اجرا می‌کند تا حکومت الهی محقق نشود یا حداقل به تاخیر افتد که البته در برخی از جاها در به تاخیر انداختن حکومت الهی موفق شده‌اند.

وی تاکید کرد:‌در مورد جسارت به امام هادی در واقع آنها این تاخیر را ایجاد می‌کنند و جامعه از برکت قهری وجود امام محروم می شود و زمینه برای هدایت الهی به روی ما بسته خواهد شد و می‌ماند اینکه بتوانیم از هدایت تشریعی یعنی از هدایت به وسیله ابزار و رسانه‌ها و کتاب ها بهره گیریم که آن هم بسیار کم است.

مدیر گروه رشته تاریخ اسلام تحصیلات تکمیلی جامعة‌الزهرا در مورد اینکه چرا دشمن سراغ امام هادی رفته است گفت: دشمن براساس اطلاعاتی که دارد می‌داند منابع ما در مورد اطلاعات درست از امام هادی نسبت به امام حسین و امام علی (ع) بسیار کم است.

حجت الاسلام ادیب بهروز گفت: با توجه به اینکه خطی توسط رسانه‌های صهیونیست و وهابیون از حدود یکسال قبل در توهین به امام هادی شروع شده گفت: آنها کم‌کم می‌خواهند ما را در جسارت به امام همراهی کنند.

وی در مورد پیشگیری از حوادث آینده در مورد جسارت به امام گفت:‌ همه ما شیعیان باید باور کنیم همان قدرت، ‌توان و شایستگی که در امام حسین و حضرت علی (ع)‌وجود دارد در امام هادی، ‌امام حسن عسکری و امام جواد نیز وجود دارد چون ائمه ما همگی یک نور واحد بوده‌اند و هر کس در موقعیت زمانی و مکانی خاصی نقش خاصی داشته است.

مدیر گروه رشته تاریخ اسلام تحصیلات تکمیلی جامعة‌الزهرا در مورد اینکه مستند حرف شما چیست گفت:‌ بهترین مستند ما زیارت جامعه کبیره است که اولا این زیارت خود امام هادی را هم شامل می‌شود چون از زبان خودشان مطرح شده و ویژگی تمام 12 امام معصوم را بیان می‌کند.

وی افزود: محققان‌ باید باورشان شود که اگر برای مقابله با تهمت به امام هادی و امام حسن عسگری از طریق توکل و توسل به ائمه وارد شوند می‌توانند اطلاعاتی مانند زندگی امام حسین و حضرت علی (ع)‌به دست آورند که برای شناسایی امام علی النقی ارائه کنند.

مدیر گروه رشته تاریخ اسلام تحصیلات تکمیلی جامعة‌الزهرا تاکید کرد: ‌دشمن از غفلت ما خوب استفاده کرده و نباید اجازه دهیم در آینده به امام دیگری جسارت کند چون با این کارها ما را از برکت وجودی امام محروم می‌کندو همچنین با این توهین‌ها ظهور حضرت حجت به تاخیر می‌افتد.

One thought on “زیارت جامعه، بهترین سند معرفی امام هادی(ع) است”
  1. مطلب خوبی بود استفاده کردم از مطالبی که روی این سایت گذاشتید. خسته نباشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *