هراز نیوز :عضو كميته كشوري تب هاي خونريزي دهنده وزارت بهداشت با اشاره به راه هاي پيشگيري از ابتلا به تب خونريزي دهنده كريمه كنگو گفت: هنگام خريد گوشت به مهر دامپزشكي روي گوشت توجه و از خريد گوشت دام هايي كه در جاده شمال سر بريده و فروخته مي شوند جداً خودداري كنيد.
دكتر مسعود مرداني افزود: گوشت بايد از قصابي هايي خريداري شود كه از كشتارگاه هاي صنعتي دام مي خرند.
وي در ادامه گفت: هنگامي كه افراد براي نذر، حيواني را قرباني مي كنند نبايد به هيچ وجه در تماس مستقيم با خون حيوان قرار گيرند و لازم است از گان، ماسك و دستكش براي اين كار استفاده كنند. علاوه بر آن زنان خانه دار هنگام استفاده از گوشت تازه بايد دستكش به دست كنند.
اين فوق تخصص بيماريهاي عفوني اظهار كرد: پس از گذشت 24 ساعت از ذبح حيوان به علت جمود نعشي در حيوان، گوشت او آلوده نيست و مصرف آن موجب ابتلا به بيماري نمي شود.
وي با بيان اينكه تب كريمه كنگو يك بيماري مشترك بين انسان و حيوان است، گفت: انسان در اثر تماس با خون يا فرآورده هاي يك حيوان آلوده ممكن است دچار اين بيماري شود. يكي ديگر از راه هاي انتقال اين بيماري از طريق نيش كنه هايي است كه از خون حيوانات آلوده تغذيه مي كنند و انسان را مي گزند.
وي با بيان اينكه مبتلايان به تب كريمه كنگو منبع مهمي براي انتقال آلودگي به انسان هاي ديگر هستند، اظهار كرد: پزشكان و پرستاران هنگام مراقبت از مبتلايان به تب خونريزي دهنده كريمه كنگو لازم است اصول بهداشتي را رعايت كنند چرا كه يكي از دانشجوياني كه يك سال به پايان تحصيلش باقي مانده بود به علت كم توجهي به اصول مراقبت هاي بهداشتي به اين بيماري مبتلا شد و در مشهد فوت كرد.
اين فوق تخصص بيماريهاي عفوني در ادامه اظهار كرد: بيماري تب خونريزي دهنده كريمه كنگو در استان هاي سيستان و بلوچستان، اصفهان، فارس شيوع بيشتري دارد و حتي در كرمان، چهار محال و بختياري و استانهاي شمالي كشور مانند خراسان ديده مي شود به ويژه استانهايي كه از كشورهاي همسايه مانند افغانستان دام وارد مي كنند آمار بيشتري از ابتلا به اين بيماري دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *