هراز نیوز : احسان عربی مفرد – در آزادراه قم تهران 10 یا 15 کیلومتر مانده به پایتخت و در نزدیکی باجه هایاخذ عوارض، یک بیلبورد تبلیغاتی با مساحت سی تا چهل متر مربع، نوشته ی “200000ریال، جریمه عدم پرداخت عوارض” را با رنگ قرمز و حروف درشت به نمایش گذاشته تا چشمان برخی رانندگان بیاطلاع از باجه های الکترونیکی اخذ عوراض ورانندگانی که با ندادن عوارض خوش به حالشان می شود را به خود خیره کند و ….
سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور با هدف سرعت بخشیدنبه عبور از آزادراهها و استفاده از فناوریهای نوین و صرفه جویی در وقت مسافران، دههفجر 90 سیستم ETC (سامانه اخذ عوارض الکترونیکی) را در دو گیت عوارضی آزادراه تهران-قم به عنوان نخستین آزادراه جهت اجرا، افتتاح کرد.
ابتدای امر از آگاهی بخشی جهت جریمه خودروها برای نپرداختنعوارض خبری نبود، اما تابلوهای نصب شده در بالای هر ورودی و خروجی، نمایانگرپرداخت الکترونیکی و نقدی عوارض بود اما آنهایی که همچنان ترجیح می دادند بدوندادن عوارض وارد و یا خارج شوند، بدون درنظر گرفتن عواقب این امر با خیالی آسودهمسیر پرداخت الکترونیکی را رد می کردند تا این که بعد از مدتی تابلو 200000 هزارریال جریمه عدم پرداخت عوارض در بالای این باجه نصب شد و زنگ خطر را برای برخیرانندگان(…) به صدا در آورد.
از آنجا که برای برخی افراد جامعه ما باید آنقدر مساله ایرا فرهنگ سازی کرد و به این در و آن در زد و دست آخر هم به مامور و زور متوسل شد، نصب این تابلوهای جریمه به تولید انبوه رسید و حتی در کنار باجه های پرداخت نقدی هم نصب شدو بعد از مدتی پا را فراتر گذاشت و بر بیلبورد تبلیغاتی موجود در آزادراه قم تهرانسوار شد و به خودنمایی پرداخت تا شاید به برخی از رانندگان ما آگاهی دهد که ایناست آنچه را باید بدانید.!
نکته قابل تامل اینکه، چرا باید رانندگانی داشته باشیم کهبرای فرهنگ سازی یک مورد ساده و جاافتادن آن بین مردم و برای فرهنگ سازی بیشتر، تبلیغو به نوعی هشدار آن را در بیلبوردهای عظیم الجثه و با اندازه حروف درشت با هزینههای زیاد بیت المال، اطلاع رسانی کنیم در حالی که قبل از عوارضی تابلوهای مربوطنصب شده و در کف آزادراه و بالای سر باجه هم اطلاع رسانی شده است.
به نظر می رسد که این اقدام مسوولان امر هم کاری سنجیده و بجا نباشد چرا که شعور یک رانندهآنقدر می رسد که به نوشته یک تابلو در اندازه معمول در کنار باجه اخذ عوارض دقتکند و برای 300 – 500 و کمی بیشتر عوارض، تن به جریمه 20 هزار تومانی ندهد و اینکهآیا بهتر نبود این هزینه ها را مصروف چاله چوله های آزادراه می کردند، جایی کههمین عوارض باید در آنجا هزینه شود؟!