رستم حسن نژاد

یک حقوقدان در گفتگو با هرازنیوز مطرح کرد
شورای کارآمد مديريت يكپارچه و واحد شهري را به ارمغان می آورد
دکتر رستم حسن نژاد حقوقدان، و عضو شبکه نخبگان ومشاوران پارلمان مجازی ایران در گفتگو با هرازنیوز در خصوص اهمیت شورا ها مطرح کرد
اهمیت و جایگاه شوراها به عنوان یکی از فصول قانون اساسی در توسعه پایدار شهری، غیر قابل انکار است و بر این اساس، پیشرفت ‌ شهرها، حاصل همدلی، همفکری و همکاری اعضای شورا با یکدیگر و با مدیران و کارکنان شهرداری از یک سو و با سایر سازمان‌ها و نهادهای دست‌اندرکار از سوی دیگر است.
حسن نژاد با تاکید براینکه شورا، محل رقابت احزاب و جریانات سیاسی نیست تصریح کرد : شورا نهادی اجتماعی و مبتنی بر تخصص است که حضور متخصصین می‌تواند آن را به مجموعه‌ای ارزشمند و کارآمد در جهت توسعه شهر و خدمت به شهروندان تبدیل کند.
وکیل پایه یک دادگستری ومشاور حقوقی درباره جايگاه شوراها مطرح کرد : شوراها، نمايندگان مردم در سطوح خرد و مياني را برعهده دارند و تصدي‌هاي دولتي را در امور محلي كاهش می دهند .
این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه شوراهاي اسلامي، پشتوانه تحقق اصول قانون اساسي هستند تصریح کرد : شوراها در جايگاه تصميم‌گيري، تصميم‌سازي و نظارت قرار دارند.
این حقوقدان در پاسخ به سوال هرازنیوز درباره چالش های روبروی شورا ها مطرح کرد: گاهی اوقات رویکرد و نگاه‌هاي سليقه‌اي و مشخص نبودن حدود و اختيارات شوراها مانع تحقق اهداف شوراها شده است.
وی ادامه داد : شوراها نبايد سياسي باشند و سياسي عمل كنند و نکته مهم دیگر به نظرم شوراها وقتی موفق هستند که بتوانند براي اداره و مديريت شهري قانون وضع كنند البته این در حد مجلس نیست .
حسن نژاد با بیان اینکه برای شوراها می توان سه شأن و جایگاه قائل شدمطرح کرد : یکی شأن تصمیم گیری و به بیانی قانونگذاری است . البته قانونگذاری به مفهوم خاص که در صلاحیت مجلس است، در اینجا مورد نظر نیست. بلکه منظور از قانونگذاری، تصویب قواعد عام الشمول است که از نظر مرتبه، مخالف و مغایر قوانین مجلس نبوده و در مرتبه و جایگاهی پایین تر از مصوبات مجلس قرار می گیرد.
این حقوقدان ادامه داد : موضوع دیگرشأن نظارتی شوراست که بر اداره امور حوزه خود نظارت دارد و شان دیگر اینکه شوراها از ارکان اداره امور کشور هستند و به اداره امور در منطقه خودشان رسیدگی می کنند. همچنین برخی از مقامات اجرایی( شهردار و دهیار) را تعیین می نمایند.
عضو نخبگان ومشاوران پارلمان مجازی ایران تصریح کرد : شورای کارآمد در شهر ها می تواند یکی از مهمترین نيازمندی های شهری یعنی مديريت يكپارچه و واحد شهري را بر آورده نماید امیدواریم شورای آینده که با رای مردم عزیز انتخاب می شوند بتوانند این چنین عمل کنند .

رستم حسن نژاد

در ادامه این گفتگو حسن نژاد گفت : اخیرا با نشست مشترکی که با جناب دکتر جمالی نژاد ، معاون محترم وزیر کشور و رِئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور در خصوص توسعه مدیریت شهری و رفع چالش های عمرانی ، فرهنگی ، اجتماعی به خصوص شهر جدیدالتاسیس بابکان تبادل نظر شد ، فی البدایه حسن نژاد از ویژگی های بارز جناب دکتر جمالی نژاد اشاره نمودند ، همواره افتخار استماع رشحاتی از تراوش های فکری آن رئیس محترم را از طریق رسانه های جمعی به ویژه رسانه ملی داشته ایم مبنی بر اینکه : “ترویج روحیه مطالبه گری و افزایش میزان مشارکت شهروندان ، مهمترین اصل برای تحقق اهداف و برنامه های مدیریت شهری در راستای رشد و توسعه آن است.”
روحیه مشارکتی و ارزشی آن معاون محترم وزیر کشور ضمن تشکر و امتنان از تلاش ارزنده مستطاب عالی در ترسیم شفاف و آسیب شناسی حقوق و تکالیف متقابل مردم و مسئولان که همواره مورد توجه و تحسین همگان به خصوص اهل قلم و اندیشه بوده است ، جا دارد ، مراتب تقدیر و سپاس خود را از زحمات حضرت عالی با عنوان رئیس سازمان شهرداری ها اعلام دارم
با شناختی که از جنابعالی دارم ، در راستای تأکید منویات مقام معظم رهبری مبنی بر توزیع خدمات عمومی جهت رفع محرومیت زدایی به مسئولین کشور متذکر شده اند که این مردم ولی نعمتان نظام جمهوری اسلامی هستند در خواست های مکرر با ان سازمان مذکور در جهت تسریع و مساعدت ویژه پروژه نیمه تمام آسفالت به مساحت 4000 متر محله نفرخیل از شهر جدیدالتاسیس بابکان که با مشارکت مردمی و همیاری تاکنون محقق گردیده برای اتمام آن پروژه و بهره وری آن نیاز ضروری و مبرم به اخذ تامین و بودجه در راستای تهیه قیر و آسفالت می باشد
در این نشست جناب دکتر جمالی نژاد با درخواست حسن نژاد موافقت و دستور مساعدت ویژه و اقدام لازم را صادر نموده اند .
جا دارد ، مراتب تقدیر و تشکر ویژه از برادر ارزشمند جناب دکتر عبداللهی ، مدیر کل محترم حوزه ریاست سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور و دیگر مدیران ارشد آن سازمان مزبور که همواره همراه و همگام در راستای تحقق توسعه مدیریت شهری می باشند ، داشته باشم .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *