با انتشار اسناد جديدي، بار ديگر حمایت سازمان هاي جاسوسی آمریکا (سیا) و انگلیس (MI5 و MI6) از جنایات دیکتاتورهای جهان برملا شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه ديلي ميل، با افشای شواهدی مبنی بر دخالت مستقیم سازمان هاي جاسوسی آمریکا (سیا) و انگلیس (ام آی 6) در شکنجه “عبدالحکیم بالحاج” از مخالفان قذافی، بار دیگر حمایت این سازمان ها از جنایات دیکتاتورهای جهان و مشارکت در آنها مورد توجه رسانه ها قرار گرفت.

این اسناد که از سفارت تعطیل شده انگلیس در طرابلس بدست آمده همچنین نشان می دهد انگلیس در آشوب های داخلی پس از سرنگونی قذافی در شهرهای مختلف لیبی به خصوص طرابلس نقش پررنگی داشته است.

در بخشی از اطلاعات افشا شده از سفارت انگلیس لیستی از سوالاتی که از “بلحاج” حین شکنجه پرسیده شده در قالب یک ایمیل محرمانه وجود دارد.

شناسایی و دستگیری مخالفان قذافی در خاک انگلستان نیز از جمله ماموریت های مشترک MI6 و سازمان امنیت خارجی لیبی (ای اس او) تعیین شده است.

همچنین براساس این اسناد، همکاری نزدیک میان سازمانهای اطلاعاتی لیبی و انگلیس از سال 2004 –اندکی پس از تسلیم سلاحهای هسته ای قذافی به غرب – تشدید شده و در دو سال آخر حکومت وی به اوج خود رسیده بود.

“عبدالحكيم بالحاج” که اکنون ریاست شورای نظامی لیبی را بر عهده دارد، توسط سیا در بانکوک دستگیر و نیروهای ام آی 6 در پروازی محرمانه آنرا به لیبی بازگردانده و مدتها مورد شکنجه قرار داده اند.

مقامات کنونی لیبی با محکوم کردن جنایت آمریکا و انگلیس علیه شهروندان لیبیایی، از آنان خواسته اند بطور رسمی از بالحاج معذرت خواهي كنند./ا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *