زیباکلام: خدا را نمی‌توان اثبات کرد! / نبویان: زیباکلام لیبرالیسم را پذیرفته
آنا: حجت‌الاسلام سید محمود نبویان و صادق زیباکلام عصر امروز در مناظره‌ای “داغ”، درباره لیبرالیسم و مبانی نظری آن بحث و گفت‌وگو کردند.

مناظره صادق زیباکلام استاد دانشگاه و حجت‌الاسلام سید محمود نبویان استاد حوزه و دانشگاه با موضوع “مبانی نظری لیبرالیسم” عصر امروز شنبه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات برگزار شد.

در ابتدای این مناظره حجت‌الاسلام نبویان طی سخنانی با بیان اینکه مبانی لیبرالیسم عقلاً و نقلاً از نظر ما باطل است، گفت که این مناظره سیاسی نیست و ما قرار است که در این گفت‌وگو به صورت عقلی و منطقی لیبرالیسم را به بحث بگذاریم.

در ادامه، زیباکلام نیز طی سخنانی با بیان اینکه ما نباید نگاه خود را به عنوان لیبرالیسم مطرح و معرفی کنیم، در تشریح لیبرالیسم گفت: مهمترین مدخلی که درباره لیبرالیسم وجود دارد، نگاه به انسان است و در حقیقت لیبرالیسم، در پاسخ به یک سوال اساسی درباره انسان شکل می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: لیبرالیسم معتقد است که انسان می‌تواند خیر و صلاح خود را، خودش تشخیص بدهد، ولی در عین حال لیبرالیسم مخالفتی با دین و شریعت هم ندارد بلکه می‌گو‌ید که دانش انسان کفایت می‌کند از اینکه کس دیگری خیر انسان را تشخیص دهد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بر همین اساس لیبرالیسم می‌گوید که حکومت علما و بزرگان نمی‌تواند برای کسی تعیین تکلیف کند، بلکه خود انسان بهترین کسی است که خیر و صلاح خود را تشخیص می‌دهد.

در ادامه این مناظره، حجت‌السلام نبویان اظهار داشت: بنده از گزارشی که زیباکلام درباره لیبرالیسم داد، تشکر می‌کنم چرا که این تعریف از لیبرالیسم کاملاً درست است.

وی افزود: لیبرالیسم می‌گوید که در کارهای انسان “حتی خدا و پیامبران” هم حق دخالت ندارند.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: اما سوال اصلی اینجاست که آیا انسان در لیبرالیسم به معرفت یقینی می‌رسد یا خیر؟

زیباکلام در پاسخ به سوال گفت: دغدغه لیبرالیسم این نیست که آیا انسان می‌تواند به معرفت یقین می‌رسد یا نه؛ بلکه لیبرالیسم انسان را آزاد می‌گذارد که خودش صلاح خود را اعمال کند.

نبویان در واکنش به این اظهارنظر زیباکلام تصریح کرد که اگر لیبرالیسم یقین نداشته باشد پس چطور می‌تواند حرف بزند.

زیباکلام هم در این باره اضافه کرد که لیبرال‌ها حرفی می‌زنند و می‌گویند این حرف ماست، البته شاید به حرف‌شان یقین هم داشته باشند.

نبویان در پاسخ به این گفته زیباکلام و در تعریف معرفت از نگاه لیبرالیسم تأکید کرد: در حوزه معرفت شناختی لیبرالیسم، هرکس حرفی می‌زند و با این روش در واقع هیچ وقت واقعیت قابل کشف نیست در حالی که ما برهان عقلی داریم که به طور مثال، خدا وجود دارد.

در ادامه، زیباکلام به اظهار نظر نبویان اعتراض کرد و بحث‌های وی را مباحثی حوزی خواند و گفت: نبویان به جای اینکه بگوید لیبرالیسم یعنی چه، با لغات بازی می‌کند.

وی در خطاب به نبویان خاطرنشان کرد: خدا را هیچ طوری نمی‌توان اثبات کرد؛ در مورد اثبات وجود خدا، “همانقدر که شما برای اثبات وجود خدا، ادله دارید، همان‌قدر ادله وجود دارد که خدا وجود ندارد.”

این استاد دانشگاه اضافه کرد: لیبرالیسم به دنبال کشف حقیقت مطلق نیست بلکه می‌گوید اگر شما حقیقت را کشف کردید، خوشبحالتان!

زیباکلام با بیان اینکه لیبرالیسم حتی به دنبال مدینه فاضله هم نیست، تأکید کرد: لیبرالیسم شما را آزاد می‌گذارد و می‌گوید که شما خود به مدینه فاضله برسید.

در ادمه، نبویان نیز گفت: آیا کانت و هابز و دیگر فلاسفه غرب، بحث لغوی می‌کردند که مطالبی که آنها مطرح کرده‌اند را وقتی بنده مورد بحث قرار می دهم، شما می‌گویید بحث در لغات می‌کنم؛ آنها مباحث مربوط به لیبرالیسم را مطرح کرده‌اند و اصلاً این مباحث لغوی نیست.

وی همچنین خطاب به زیباکلام گفت که ” حرف‌های شما نشان می‌دهد که لیبرالیسم را قبول دارید.”

زیباکلام نیز در پاسخ به اظهارات نبویان تأکید کرد: اینکه نبویان لیبرالیسم را قبول ندارد، امری طبیعی است؛ وی از مواجه با واقعیت فرار می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: لیبرالیسم برای انسان حق انتخاب قائل است و در واقع لیبرالیسم در برابر حکومت‌های مطلقه بعد از انقلاب صنعتی بوجود آمد و البته دغدغه لیبرال دموکراسی این نیست که هرکس هرکاری دلش خواست انجام دهد.

حجت‌الاسلام نبویان نیز در پاسخ به این اظهارات گفت: اگر شما معتقدید که خدا و انبیاء وجود دارند، لیبرالیسم می‌گوید که عقل بشر می‌تواند مصالح خود را تشخیص دهد و این یعنی یک “نه بزرگ” به خدا و پیامبران الهی چرا که خدا عقل انسان را در تشخیص امورات خود ناقص می‌دانست و بر این اساس پیامبران را فرستاد تا انسان را به کمال برسانند.

وی افزود: لیبرالیست‌ها به اکثریت اعتقاد دارند در حالی که در فرهنگ قرآنی، اکثریت‌ها معمولاً با خدا و پیامبران سر جنگ داشته‌اند.

در ادامه این مناظره داغ، نبویان این سوال را از زیباکلام پرسید که آیا لیبرال‌ها، باورهایی که دارند را باور دارند یا خیر؟

زیباکلام نیز در پاسخ به این سوال تصریح کرد: سکولاریسم تضاد و دشمنی با دین ندارد بلکه می‌گوید برای گرداندن امور جامعه به “عقل” نیاز است، “نه تقوا و دیانت” فرد.

نبویان نیز در پاسخ به این اظهار نظر زیباکلام تأکید کرد که عقل و برهان می‌گوید که فقط “اسلام” راه نجات بشر است وگرنه گلستان لیبرالیسم ازدواج با حیوانات و جنس موافق را هم بلااشکال می‌داند.

وی خاطرنشان کرد: لیبرالیسم انسان را در حد حیوانات پاین آورده و برای آن حق و حقوق هم قائل شده و در واقع دنیای مدرن با انسان‌ها معامله حیوانی کرده است در غیر این صورت حق همجنس بازی و ازدواج با حیوانات را لیبرال‌ها از کجا آورده‌اند؟

این استاد حوزه و دانشگاه ضمن توصیه به زیباکلام برای مطالعه حداقل 2 کتاب در حوزه پلورالیسم، اظهار داشت: کثرت گرایی در حوزه نجات را ما هم قبول داریم چون ممکن است مثلاً به یک گاو پرست پیام دین نرسیده باشد.

زیباکلام در پایان سخنان خود در پاسخ به سوالی درباره استفاده ابزاری غرب از زنان گفت: زنان در غرب برخلاف آنچه می‌گویند از آنها استفاده ابزاری نمی‌شود بلکه آنها زندگی خود را می‌کنند و منتظر ما هم نیستند و راه نجات خود را جمهوری اسلامی نمی‌دانند.

نبویان نیز در پایان در پاسخ به این اظهارات تأکید کرد: در غرب پس چرا روی همه کالاهاو سایت‌ها و لوازم دیگر از تصاویر زنان استفاده می‌کنند؛ بله، آنها می‌خواهند که با استفاده از تصاویر زنان کالای تجاری خود را بفروشند.

وی افزود: هزاران جنینی که در غرب به قتل می‌رسند، با چه مجوزی سقط می‌شوند؛ چرا ابتداً به زنان اجازه روابط نامشروع داده می‌شود که بعد مجبور باشند این همه آدم‌کشی هم بکنند.

این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: با این وجود اسلام بیشترین احترام و ارزش را برای زن قائل شده به نحوی که اگر امروز امام زمان(عج) هم به حج تشریف می‌برند، همان سعی همسر حضرت ابراهیم(ع) را بین صفا و مروه می‌کنند و این یعنی ارزش زن در اسلام.

7 thoughts on “مشروح مناظره داغ نبویان و زیباکلام در واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد؛”
  1. سلام

    من حضور داشتم توی مناظره …
    الحق که داغ بود ……………….

  2. مناظره داغ بود حقیقتا زیبا کلام درمانده بود.

  3. واقعا زیبا کلام بی سواده !
    مرد حسابی هر شبهه ای که در مورد انکار وجود خداست را فلسفه وکلام اسلامی پاسخ داده تو را چه نمیفهمی ؟

  4. اینکه زیبا کلام در مانده بود از دیدگاه شماست
    شما این را در نظر داشته باش که زیبا کلام نمیتوانست بیشتر از این وارد مباحث حساسی باشد که جو حاکم بر جامعه ظرفیتش پذیرشش را ندارد.
    اگر در یک جامعه باز چنین مناظره ای صورت میگرفت آنوقت میفهمیدی که نبویان شما چند مرده حلاج است.
    تا همینجا هم مطمئن باش کوته فکران آو را کافر خواهند خواند

  5. بدون اگه زیبا کلام چیزی برای گفتن داشت می گفت همانند نظریه ایشان در مورد رضاخان وانرژی هسته ای و صد ها حرفی مفتی که زد وهیچ استدلال عقلی ومنطقی نیاورد . اگه می خواهی نظریه های استثنایی ایشان را مطالعه کنی که تقریبا بیشتر این نظریه ها استثنایی مخالف عقل ودین ومبانی مطرح شده توشط امام به کتاب ها و سایت ایشان ومقالات نوشته شده توسط ایشان رجوع کنید

  6. خود زیبا کلام میگه من لیبرالم تو میگه اون کافر میدونند! اکثر صفات مطرح شده در مکتب لیبرال ضد دین هست آدم که خودش مگه من دین در عرصه اجتماعی قبول ندارم تو برایش ادعای دین داری می کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *