مرکز پژوهش های مجلس با ارائه گزارشی از عملکرد این مرکز در دو دوره مجلس هفتم و هشتم از تهیه 2806 گزارش در عمر مجلس هشتم در موضوعات مختلف توسط دفاتر 9 گانه این مرکز خبر داد.
مهر، احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش های مجلس صبح روز شنبه در نشست خبری گزارشی از عملکرد این مرکز در دوره هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی ارائه کرد.
وی در بیان این گزارش با تاکید بر اینکه مرکز پژوهش ها بیشتر به جنبه های کیفی کار توجه دارد، گفت: کارکرد مرکز پژوهش ها با سایر مراکز پژوهشی که با هزینه های گزاف مطالعات مشابه انجام می دهند بسیار متفاوت است. این مرکز فقط به نیازهای نمایندگان، کمیسیون های تخصصی و هیئت رئیسه مجلس توجه دارد و برای رفع حوائج نمایندگان کار می کند و به نوعی نیاز آنها را برطرف می کند و خروجی آن با نگاه کوتاه مدت و میان مدت تنظیم می شود.
وی ادامه داد: پژوهش های مرکز پژوهش ها مانند تحقیقات موسسه نانوتکنولوژی و فیزیک نظری نیست که مبنا و جهت نداشته باشد بلکه مربوط به امر سیاست گذاری در دولت است و با مبنای خاص و مقصد معین این پژوهش ها انجام می شود.
توکلی گفت: تاکید ما نسبت به پژوهشگران این بود که آنها باید رشته های بین رشته ای را هم ملاحظه کنند و نگاه جامع به مسائل داشته باشند تا بتوانند به مجلس کمک کنند بنابراین سعی کردیم چنین نیروهایی در مرکز پژوهش ها تربیت شوند و هم اکنون این پژوهشگران به مشاوران قوی در امر سیاست گذاری تبدیل شدند.
وی درباره عملکرد مرکز پژوهش ها در خصوص طرح ها و لوایح گفت: در گذشته کار مرکز به صورتی بود که موردی درباره طرح ها و لوایح نظر می داد اما از دوره هفتم مجلس شورای اسلامی مرکز پژوهش ها درباره همه طرح ها و لوایح نظر می دهد. ما سعی کرده ایم با توجه به فرصت کم حداقل اطلاعات را به نمایندگان منتقل کنیم.
رئیس مرکز پژوهش های مجلس ، تنوع گزارشات مرکز، رنگ بندی گزارشات بر اساس محتوا، راهکارهای تامین نظر شورای نگهبان در طرح ها و لوایح، تهیه متن قانون، انطباق یا عدم انطباق طرح ها و لوایح با احکام شرع و قانون اساسی، ابداع در روش های کار، کشف موضوع و حساس کردن مجلس نسبت به آن را از جمله کارهای مرکز پژوهش ها عنوان کرد.
توکلی درباره ادبیات و نگارش گزارش های مرکز از پژوهش های انجام شده در موضوعات مختلف نیز گفت: ادبیات گزارش های ما غیر فنی است و همین موضوع باعث شده طعنه عده ای را هم خریدار باشیم و گفته می شود ادبیات عامیانه در گزارش های مرکز وجود دارد.
وی نگارش عامیانه گزارش های تخصصی مرکز را یک حسن برای کار مرکز پژوهش های مجلس خواند و گفت: این ثمره یک فرآیند قابل قبول کارشناسی است تا مخاطب از این گزارش استفاده کند.
رئیس مرکز پژوهش ها درباره استقلال پژوهشگران و کارشناسان این مرکز نیز تصریح کرد: ما از کارشناسان زبده خود برای دفاع از نظرات مرکز پژوهش ها در کمیسیون های تخصصی مجلس و خط دادن آنها به سمت استفاده از نظرات کارشناسی استفاده می کنیم و نکته ای که در کار پژوهشگران و کارشناسان مرکز قابل توجه است استقلال آنها در این مسیر است.
وی ادامه داد: به عنوان مثال بارها پیش آمده که نظر من با موضوعی در تضاد با نظر کارشناسی مرکز پژوهش هاست اما کارشناسان با وجود حضور بنده در کمیسیون و بیان نظرم همچنان نظر کارشناسانه مرکز را بیان می کنند و از آن دفاع می کنند بنابراین من هم طبق شان نمایندگی خود رفتار می کنم و ریاست بر نظر مرکز پژوهش ها نداشتم.
توکلی از ارائه 41 گزارش به نامزدهای نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: قصد از ارائه این گزارشات به نامزدها این بود که در تبلیغات خود از آن استفاده کنند و نگاه کلان به مسائل داشته باشند و همچنین نسبت به مسائل موجود در کشور آگاهی پیدا کنند.
وی یادآور شد: همچنین مرکز پژوهش ها 52 گزارش درباره بودجه تاکنون تهیه کرده است.
رئیس مرکز پژوهش های مجلس درباره عملکرد این مرکز نسبت به شناسایی مسائل مهم کشور نیز گفت: دو کار راهبردی در مجلس هفتم و هشتم انجام شد در مجلس هفتم بنده 10-15 نماینده که دارای نگاه کلان بوده اند و از حیث کار کارشناسی جزو سرشناسان و نمایندگان باتجربه بودند جمع کردم و با هم روی مسائل مهم راهبردی کشور کار کردیم و مطالب قابل توجهی که در اوایل کار مجلس هفتم مطرح شد نتیجه همین کار کارشناسی بود.
وی ادامه داد: در مجلس هشتم نیز آقای لاریجانی جلساتی گذاشت و 20 موضوع را به مرکز پژوهش ها و کمیسیون های تخصصی مجلس ابلاغ کرد تا روی آنها کار کارشناسی شود.
توکلی خاطر نشان کرد: مرکز پژوهش های مجلس در دوره ششم جمعا 945 گزارش در مجلس هفتم 2114 گزارش و در مجلس هشتم تاکنون 2806 گزارش در موضوعات مختلف توسط دفاتر 9 گانه این مرکز تهیه کرده است.
رئیس مرکز پژوهش های مجلس درباره نقش مرکز و اثرگذاری آن در مصوبات مجلس در طی سالهای اخیر گفت: کارشناسان مرکز در تدوین و تصویب قوانین و طرح ها نقش گسترده و قابل توجهی داشتند که این قوانین یا طرح ها جزو مهمترین موضوعات و دستورکارهای مجلس بوده است.
قوانین بودجه سالهای اخیر، قوانین برنامه چهارم و پنجم توسعه، طرح قانونی مربوط به اپراتور دوم، بررسی قرارداد کرسنت و قرارداد ال نود، قانون اصلاح برنامه معروف به طرح تثبیت قیمت ها، قانون اصل 44، قانون معادن، قانون مبارزه با قاچاق، قانون نفت، قانون مجازات اسلامی، قانون تجارت، قانون هدفمندی یارانه ها، قانون نحوه نظارت بر نمایندگان، قانون نظارت بر دارایی مسئولان و قانون مدیریت خدمات کشوری از جمله مواردی هستند که توکلی از اثرگذاری مرکز پژوهش های مجلس در تصویب و تدوین آنها خبر داد.