سرعتکاه یا ایستگاه پرتاپ خودروها

سرعتکاه یا ایستگاه پرتاپ خودروها

 اگر گذری در سطح خیابان‌های شهرکرد داشته باشیم، سرعت‌کاه‌هایی را مشاهده می‌کنیم که با آسفالت ایجاد شده‌اند و معمولا از فاصله دور قابل تشخیص نیستند، این سرعت‌کاه‌های غیراستاندارد به جای اینکه عامل جلوگیری از تصادف باشند خود به عاملی برای ایجاد تصادفات تبدیل شده‌اند.

به گزارش ایسنا، رشد قارچ‌گونه سرعتکاه و سرعتگیرها در خیابان‌های سطح شهر شهرکرد امروز مشکلات بسیاری را برای تردد رانندگان به وجود آورده است، محال است زمانی که در خیابان‌های سطح شهر با خودرو حرکت می‌کنید صدای ترمزهای گوش خراش و کشیده شدن لاستیک خودرو را بر روی سرعتکاه‌ها نشوید.

گاهی بسیاری از خودروهای عبوری که برای اولین بار از یک مسیر تردد می‌کنند و اطلاعی از مکان دقیق سرعتکاه‌ها در سطح خیابان‌های شهر ندارد، بنابراین غافلگیر شده و با سرعت از روی این موانع رد می‌شوند و این مسئله مخاطراتی را برای سرنشینان و خودرو ایجاد می‌کند.

اگر گذری در سطح خیابان‌های شهرکرد داشته باشیم، سرعتکاه‌های را مشاهده می‌کنیم که با آسفالت ایجاد شده‌اند و معمولا از فاصله دور قابل تشخیص نیستند و هیچ گونه آشکارسازی برای اطلاع شهروندان از وجود سرعتگیر یا سرعتکاه انجام نشده است و می‌توان گفت خود این سرعتکاه‌ها و سرعتگیرهای غیراستاندارد خود عاملی برای ایجاد تصادفات هستند تا جلوگیری از آن.

یکی دیگر از مشکلات سرعتگیرهای سطح شهر شهرکرد، فاصله بسیار نزدیک این سرعتگاه‌ها و شکستگی سرعتگیرهای پلاستیکی است، تزمزهای متولی و عبور خودروها از روی این سرعتگیرها موجب آسیب رساندن به خودروها می‌شود، این مطالبه مردمی از را مسئولان مربوطه در چهارمحال و بختیاری جویا شدیم.

نصب سرعتکاه در محورهای اصلی ممنوع است

عزیزالله روشن در گفت‌‍وگو با ایسنا با بیان اینکه طبق قانون ۷ ایمنی راه‌ها و راه‌آهن نصب هرگونه مانع در محورهای اصلی مواصلاتی ممنوع است، اظهار کرد: در سایر محورها و معابر شهری نیز باید حداکثر ارتفاع سرعتکاه‌ها و سرعتگیرها حدود یک اینچ معادل ۲.۵ سانتی‌متر باشد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: معمولا سرعتکاه‌هایی که ارتفاع بالایی دارند خود به نوعی مانع در محور ایجاد می‌کند، این مانع در صورتی که خودروها با سرعت در حال حرکت باشند و موجب شوند رانندگان به طور ناگهانی ترمز بگیرند باعث ایجاد تصادفات رانندگی در برخی مواقع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سرعتکاه‌ها با علائم هشدار و رنگ‌آمیزی باید مشخص شوند، گفت: معمولا برای کاهش سرعت در نقاط حادثه‌خیز تلاش می‌شود به جای استفاده از سرعتکاه بر روی محورها از شیارهای عرضی و لغزاننده استفاده شود.

روشن با بیان اینکه برای کاهش مخاطرات و جلوگیری از آسیب به خودروها سرعتکاه‌های غیراستاندارد جمع‌آوری می‌شود، گفت: به طور معمول در محورهای برون شهری سرعتکاه نصب نمی‌شود، اما معمولا در سطح شهرها و نزدیکی شهرها سرعتکاه توسط شهرداری نصب می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: معمولا باید در نصب سرعتکاه‌ها از بازتاب چشم‌گربه‌ای استفاده شود و حدود ۳۰ متر قبل از رسیدن به سرعتکاه تابلوی هشدار برای اطلاع رانندگان نصب شود، اما متأسفانه این مسائل رعایت نمی‌شود و این موضوع باعث به وجود آمدن مخاطرات رانندگی می‌شود.

نصب سرعتگاه و سرعتگیر در سطح شهر با تصمیم شورای ترافیک انجام می‌شود

پیمان محقق مدیر ترافیک شهرداری شهرکرد با بیان اینکه نصب سرعتگاه و سرعتگیر در سطح شهر با تصمیم شورای ترافیک انجام می‌شود، اظهار کرد: این تصمیم بر اساس گزارش پلیس در آمار تصادفات در یک بازه زمانی اتخاذ می‌شود.

وی بیان اینکه راهکارهای متفاوتی برای کاهش سرعت و تصادفات جاده‌ای وجود دارد، افزود: نصب دوربین کنترل ساعت و اصلاح هندسی محورها از موثرترین راه‌ها است، اما در صورت دسترسی نداشتن به این ۲ راه‌حل سرعتگیر و سرعتکاه نصب می‌شود، در برخی از محورها امکان اصلاح هندسی وجود ندارد و نصب دوربین نیز هزینه بالایی دارد.

محقق افزود: سعی می‌شود در نصب سرعتکاه‌ها استاندارد لازم رعایت شود، برای آشکارسازی سرعتکاه‌ها رنگ‌آمیزی و نصب تابلوی هشدار انجام می‌شود، اما به مروز زمان و در اثر حرکت خودروها رنگ از بین می‌رود.

مدیر ترافیک شهرداری شهرکرد در خصوص شکستگی برخی از سرعتکاه‌های پلاستیکی موجود در سطح شهر، گفت: تیم‌های در سطح شهر این مشکلات را احصا و سپس اصلاح می‌کنند از طرفی شهروندان می‌توانند این موارد را به شهرداری گزارش دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *